Gå til innhold

Hvorfor Drm ikke fungerer så bra på konsoll + Steam


LarZen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+12983741234

i mine øyne er det 2 soleklare forskjeller mellom DRM på Steam og på Xbox av microsoft.

 

1. Steam har vist seg over tid å ikke ta ned funksjonalitet av eldre spill. Du må ha steam for å kjøre dem, og den steamen du installerte CS med tilbake i tiden med fungerer fortsatt i dag. MS på den annen side kan bytte denne klient/server løsningen mellom hver konsoll slik at spillene dine ikke lenger vil fungere når neste konsoll gies ut.

2. Dersom DRM på pc skulle ta ned de nødvendige serverne (tenker på EA) så er det altid en mulighet for å få spillet til å fungere, (Cracking eller endring av en INI fil). blandt annet så er SimCity nå cracket slik at de som ønsker å spille det etter EA velger å stenge ned serverne, nå har en mulighet til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Microsoft sagt at de vil nekte salg av fysiske kopier?

Planen var at en fysisk kopi i praksis var en digital kopi. Den eneste verdien CDen ville ha var å kunne installere spill raskere, siden du ikke måtte laste dem ned. Det ville fortsatt vært forskjellige butikker som solgte fysiske kopier (siden MS ikke har struktur til å gjøre det selv), men hvis du vet noe om hva slags fortjeneste butikker har på nye spill så ville det i praksis bety at MS ville hatt full kontroll over prisene.

 

Det er en grunn til at hvis du går inn i en Gamestop så er 90% av butikken brukte spill og diverse duppe-dingser, det er der de tjener penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Planen var at en fysisk kopi i praksis var en digital kopi. Den eneste verdien CDen ville ha var å kunne installere spill raskere, siden du ikke måtte laste dem ned.

 

Dette er likt for PC-spill som krever Steam.

 

a free steam account. Men ulikt xboxone har du f.eks steam workshop (enkelt å finne gode mods som det bare er få tastetrykk ifra og ha innstallert noe som ikke var saken før. Altså du får noe igjen for å bruke steam.

 

Det forutsetter at man benytter Steam Workshop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er likt for PC-spill som krever Steam.

Helt rett, men som allerede sagt det er ikke det diskusjonen handler om. Hvis du ser på situasjonen i dag så kan jeg kjøpe ett spill som krever Steam fra en hvilken som helst butikk, og den butikken vil få fortjensten. Akkurat som at jeg kan kjøpe ett konsoll-spill nytt eller brukt, og den jeg kjøpte det av ville fått en fortjeneste på det. Dette fører til konkurranse, som er bra for kunden

 

Det MS forsøkte å gjøre var at absolutt alle spill til XboX One ville enten bli solgt gjennom deres egen butikk (hvor de ville få en stor fortjeneste) eller gjennom andre butikker som ikke ville hatt noen som helst sjanse til å konkurrere med MS siden MS kan selge til utsalgspris med fortjeneste. Det ville vært fort blitt umulig å kjøpe spill til XboX One som noen andre enn MS hadde noen som helst fortjeneste på. Dette ville ført til totalt monopol for MS, som er dårlig for kunden.

Endret av Ares
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

i mine øyne er det 2 soleklare forskjeller mellom DRM på Steam og på Xbox av microsoft.

 

1. Steam har vist seg over tid å ikke ta ned funksjonalitet av eldre spill. Du må ha steam for å kjøre dem, og den steamen du installerte CS med tilbake i tiden med fungerer fortsatt i dag. MS på den annen side kan bytte denne klient/server løsningen mellom hver konsoll slik at spillene dine ikke lenger vil fungere når neste konsoll gies ut.

2. Dersom DRM på pc skulle ta ned de nødvendige serverne (tenker på EA) så er det altid en mulighet for å få spillet til å fungere, (Cracking eller endring av en INI fil). blandt annet så er SimCity nå cracket slik at de som ønsker å spille det etter EA velger å stenge ned serverne, nå har en mulighet til det.

 

Er det ikke litt useriøst å dra inn piratkopiering ? Og du bekymrer deg virkelig for hva Microsoft kan gjøre om 8-10 års tid når neste generasjon konsoller kommer ?

 

Skjønner jo at ingen her vil at det skal være likheter, men jeg synes de fleste argumentene var ganske tynnslitt.

 

Hadde egentlig ikke tenkt over dette før jeg så denne posten, men etter å ha lest alle oppslagene trodde jeg Microsoft virkelig gjorde noe nytt med å gå digitalt, men tydeligvis ikke..

Lenke til kommentar

Hva handler diskusjonen om? Jeg trodde det var DRM, og det har fint lite med hvor stor del av kaka Microsoft tar.

Vel etter hva jeg har forstått så handler det om hvorfor DRM på konsoll og Steam er forskjellig. Sett i ett vakuum så ligner de veldig på hverandre, men satt i sammenheng så fører de til veldig forskjellige resultater.

Lenke til kommentar

På ingen måte.

 

Derfor jeg ikke hadde noe som helst problem med det Microsoft forsøkte å gjøre med Xbox one heller.

 

Det hadde nemlig gjort at jeg kunne behandlet den som en steam konto - noe jeg syntes hadde vært helt perfekt.

 

En Steam konto uten alle fordelene Steam har?

Lenke til kommentar

Microsoft feilet fordi de ønsket å gjøre Xbox om til DRM uten alle fordelene Steam har. I går kunne jeg for eksempel kjøpe Fallout New Vegas for 2 EURO på Steam, noe man kan se langt etter på Xbox Live eller PS+ fordi de ikke er i konkurranse med andre digitale plattformer på det samme systemet. 24 timers innsjekking er i tillegg for mye. Det gjør at jeg vil kunne ta en PC med meg overalt, mens konsollen ganske enkelt sitter fast der det er Internett.

 

Det andre problemet er tidligere nevnt, hva som skjer når Microsoft hadde dratt ut pluggen på verifiseringsserverne. Dere argumenterer med; "Men da ville selvfølgelig Microsoft ha fått konsollen til å fungere uten nett". Da spør jeg? Hvorfor sa de aldri det? De ble spurt uendelig mange ganger om dette under E3, og de klarte ikke å komme med noe fornuftig svar.

 

Og til dere som påstår at dere ikke spiller på deres gamle konsoll om 10 år allikevel, så det gjør ingenting, skaff dere litt selvrespekt over det dere eier. At jeg ikke spiller på Xbox One om 10-15 år gir da faen ikke Microsoft rett til å dra ut pluggen på noe jeg kan ha brukt opp mot 50000 kr på i løpet av denne syklusen. Det vil si at alt vi har kjøpt er en digital leietjeneste. Da vil jeg heller kunne gi bort mine gamle ting til andre, eller selge det for en rimelig pris.

 

Mange av dere har naturlige holdninger til å betale penger for ting dere ikke eier fordi dere er unge. Fordi dere er fått på slutten av 90-tallet, eller begynnelsen av 20-tallet, og vet ikke bedre.

 

Men når folk som for eksempel _LarZen_, som er såpass opp i årene, og som faktisk er oppvokst med konsoller slik som jeg er, det er skuffende at man endrer totalt syn på hvordan ting har fungert.

 

Endret av petterpann
Lenke til kommentar

En veldig enkel grunn, du kan raskt konvertere Damp spillene til diesel ved å slenge på en crack, enten da med en cracket steam_api.dll eller kun .exe og vips så er du ikke avhengig av damp lengere.

Men du mister naturligvis multiplayer biten, noe du mister med dagens spill uansett når de begynner å bli gamle, grunnet at master serverne sier takk og farvel.

Lenke til kommentar

En veldig enkel grunn, du kan raskt konvertere Damp spillene til diesel ved å slenge på en crack, enten da med en cracket steam_api.dll eller kun .exe og vips så er du ikke avhengig av damp lengere.

Men du mister naturligvis multiplayer biten, noe du mister med dagens spill uansett når de begynner å bli gamle, grunnet at master serverne sier takk og farvel.

 

Du snakker om oppbevaring, og her har PC-er klare fordeler. Man kan selvfølgelig slenge på en crack dersom Steam skulle stenge, men man trenger ikke det engang. Sjekk for eksempel GoG.com. Spillene er billige, og det er ingen DRM. Jeg kan gå inn der nå og laste ned en kopi av Alone in The Dark fra 1994 om jeg ønsker det. Spillene er faktisk integrert med DOS-emulator, så det vil fungere på Windows 8 uten at jeg må konfigurere det.

 

Konsollene er ikke lenger bakoverkompatible. Jeg vil ikke kunne spille State of Decay på Xbox One med mindre Microsoft finner ut at de skal flytte over det aktuelle spillet. Igjen, ikke et problem om man oppgraderer PC-en sin.

Lenke til kommentar

Trenger det være bakoverkompatibelt da ? Det er da ingen som tvinger deg til å kvitte deg med den gamle konsollen om det kommer en ny..

 

Nei, men om Microsoft hadde hatt 24-timers innsjekking, så dratt ut pluggen på dette etter 10 år, da ville ikke konsollen vært død uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg føler det er noe konstruerte problemer.

 

Det sier seg vel kanskje selv at Microsoft finner en løsning på om all autentisering gikk ned, noe annet ville vært selvmord..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...