Gå til innhold

Hvorfor Drm ikke fungerer så bra på konsoll + Steam


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett det meste og det er slik jeg ser det ingen forskjell på Steam sin DRM og XBO sin DRM om dem ikke tok en 180.

 

Piratkopiering/warez er ikke engang noe jeg diskuterer da det er uaktuelt. Så at PC med steam er en åpen plattform er urelevant. Men hva mener du med at Steam ikke trenger å funke som DRM?

 

Det er STOR forskjell på Steam og Xbox DRM.

 

Akkurat nå kan jeg kjøpe Fallout New Vegas og Just Cause 2 (eksempelvis) for 2 euro. Skal jeg ha disse spillene på Xbox Live må jeg nesten betale full butikkpris. Rundt 300 kr.

 

Det er også STOR forskjell på 24 timers DRM og det å kunne være frakoblet i månedsvis.

 

Det andre er som sagt at konsollene ikke er bakoverkompatible. Det vil si at Microsoft eller Sony kan dra ut pluggen på alle dine digitale spill, og du mister de for alltid. Selvfølgelig kan det samme skje med Steam (noe som trolig aldri blir å skje), men skulle det skje, så er det alltids noen andre som tilbyr de samme spillene på en annen digital måte enn Steam.

Lenke til kommentar

Det er STOR forskjell på Steam og Xbox DRM.

Nei, det er det ikke.

 

Akkurat nå kan jeg kjøpe Fallout New Vegas og Just Cause 2 (eksempelvis) for 2 euro. Skal jeg ha disse spillene på Xbox Live må jeg nesten betale full butikkpris. Rundt 300 kr.

Microsoft kan ikke gi tilbud som gir de problemer med spillbutikkene, dette er på grunn av maktien de har over merkedet. De prøvde å skille seg ved å gå heldigitalt(akkurat som valve gjorde) med etter at de tok 180 er til tilbake til å måtte håndtere spillbutikker igjen. Som jeg alltid sier om dette tema, se på historien, inntil steam kunne vise til en viss styrke i markedet var de også i lommen til spillbutikker, vi så ikke gode tilbud på steam før de var store nok til å ignorere spillbutikkene.

 

Det er også STOR forskjell på 24 timers DRM og det å kunne være frakoblet i månedsvis.

Jeg skal komme tilbake på dette med steam drm timebomb, men for å få klarhet i dette har du alså ikke noe problem med phone home det er bare tiden mellom du synes er for ofte? Er det fordi du opplever ofte å være uten internett i hjemmet i 24 timer i strekk?

 

Det andre er som sagt at konsollene ikke er bakoverkompatible. Det vil si at Microsoft eller Sony kan dra ut pluggen på alle dine digitale spill, og du mister de for alltid. Selvfølgelig kan det samme skje med Steam (noe som trolig aldri blir å skje),

Det er mer sansyndlig at microsoft går under enn valve? Microsoft som har mange suksessfulle produkter og har store markedsandeler i alle marked de konkurerer i, mot valve som bare gjør en ting.

 

men skulle det skje, så er det alltids noen andre som tilbyr de samme spillene på en annen digital måte enn Steam.

Kjøper du ett spill på steam, og steam forsvinner kan du kjøpe det igjen på en annen plattform. Steam lisensen din vil være verdiløs. Hvis utvikler hadde brukt steam workshop eller andre tillegstjenester måtte de programmert litt ny kode.

 

Det samme ville være tilfelle på en konsoll...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke konsoll vs PC. Det er primært en diskusjon om hvorfor DRM ikke funker på konsoll, men enkelte forstår rett og slett ikke.

 

DRM fungerer veldig bra på konsoll, faktisk har det ikke vært en eneste konsoll etter at NES kom på markedet som ikke har krevd DRM i en form eller en annen.

 

Når vi snakker om neste genrasjon kan det godt sies at "Sonys beste triks var å lure forbrukerene til å tro at DRM aldri eksisterte."(løst basert på quote fra Baudelaire)

Lenke til kommentar

Minimal forskjell på det Microsoft ville innføre og det Steam har i dag, men det er visse forskjeller:

 

1) Det er populært å hate Microsoft, pluss at her må man ta med rabiate Sony fanboys også i regnestykket

2) Steam er kult, selv om:

2a) De har DRM

2b) Offline mode krever regelmessig pålogging

2c) Er dyrere enn alle andre nettbutikker, selv dyrere enn fysiske produkter

2d) Mener at 1 euro = 1 dollar

2e) Ikke gidder å gi ut noen av de beste spillene som kommer ut hvert år fordi de ikke har spill på Steam fra før,

2f) Selv de som har spill på Steam fra før må gjennom Greenlight (Primordia et kremeksempel)

 

Nei, det er bedre å gå over til å kjøpe spill fra GOG og direkte fra utviklere. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vil da si det er to ganske åpenbare forskjeller, åpen vs lukket plattform og fysisk vs digital media. Ja, du kan sammenligne de to digitale butikkene, men det er ett veldig snevert perspektiv. Hvis du sammenligner PC mot hva XboX One var derimot så blir det hele mye tydeligere. Det MS prøvde å gjøre var å forandre på hva en fysisk kopi betyr, noe Steam aldri har involvert seg i. Steam er rett og slett bare en digital butikk som du kan velge eller vrake, XboX One var ett forsøk på å ta total dominans over både det fysiske og digitale markedet og føre ett monopol.

Endret av Ares
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat nå kan jeg kjøpe Fallout New Vegas og Just Cause 2 (eksempelvis) for 2 euro. Skal jeg ha disse spillene på Xbox Live må jeg nesten betale full butikkpris. Rundt 300 kr.

 

For en uke siden kjøpte jeg Borderlands 2 og Max Payne 3 digitalt fra XBMarkedplace for totalt 140kr. Går jeg inn på Steam nå får jeg kjøpt begge for 30 EUR. Er ikke noe problem å finne eksempler på at den ene er dyrere enn den andre. Dessuten er konsollspill tradisjonelt dyrere enn PC spill.

Steam er vel også en av de dyreste digitale distributørene av PC spill (sett bort fra storsalg to ganger i året). Man kan vel gå ned på Elkjøp å få et fysisk kopi billigere enn Steam.

Endret av Konamixx
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er at MS hadde tenkt å ha 24t verifisering og Steam har en hver 3 uke er det vel? Men utenom det så er det i dem aller fleste tilfeller slik på PC idag slik MS hadde tenkt med XBO.

 

Men en ville ha litt flere muligheter med sine digitale lisenser, men hvordan dette hadde blitt i praksis vet en jo ikke.

En forsjell er vel at steam står betydlig svakere en Microsoft om de begynner å tukle med vilkårene eller være drittsekk.

 

Dette gjelder både ovenfor spillere og utgivere.

 

Om Steam ikke er greie med utgiverene så vil de ikke bruke steam som drm.

Om utviklere vil utgi for One må de føye seg etter MS sine regler.

 

Var en som ble sperret ute fra steam siden han kjøpte et spill som ikke virket på hans pc. Han klaget, fikk ikke medhold, stoppet da transaksjonen på sitt mastercard. Steam svarte med å sperre alle hans spill.

Brukerens svar var selvsagt å gå til piratebay og laste ned alle spillene han hadde kjøpt på steam. Temmelig trygt, tror neppe noen ville ta en retsak om dette for å si det slik.

Prøv dette om MS bricker xboxen din.

Lenke til kommentar

Du vet godt at DRM på PC ikke er det samme som på konsoll. Jeg elsker Steam, men jeg kan ikke fordra det Microsoft prøvde å gjøre.

På ingen måte.

 

Derfor jeg ikke hadde noe som helst problem med det Microsoft forsøkte å gjøre med Xbox one heller.

 

Det hadde nemlig gjort at jeg kunne behandlet den som en steam konto - noe jeg syntes hadde vært helt perfekt.

Lenke til kommentar

For min del handler det rett og slett om at Steam er en tjeneste jeg kan velge å bruke, mens Xbox One var et produkt der jeg var tvunget til å ha DRM, valget vi hadde med DRM på Xbox var å kjøpre en PS4,

 

Det er noen spill som du kjøper retail som du må installere gjennom Steam, Origin etc noen som er helt latterlig, noe som sikkert blir å skje oftere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For min del handler det rett og slett om at Steam er en tjeneste jeg kan velge å bruke, mens Xbox One var et produkt der jeg var tvunget til å ha DRM, valget vi hadde med DRM på Xbox var å kjøpre en PS4.

 

Det er noen spill som du kjøper retail som du må installere gjennom Steam, Origin etc noen som er helt latterlig, noe som sikkert blir å skje oftere.

 

Hvis jeg vil kjøpe Civilization 5: Brave new world, på hvilken måte velger jeg da å bruke steam? For min del synes jeg at det virker veldig som at hvis jeg blir tvunget til å bruke steam...

 

Hvis du mener at jeg kan velge å spille ett annet spill, blir ikke det da det samme som å si at man kan velge "den andre konsollen"?

Lenke til kommentar

Hvis jeg vil kjøpe Civilization 5: Brave new world, på hvilken måte velger jeg da å bruke steam? For min del synes jeg at det virker veldig som at hvis jeg blir tvunget til å bruke steam...

 

Hvis du mener at jeg kan velge å spille ett annet spill, blir ikke det da det samme som å si at man kan velge "den andre konsollen"?

 

http://www.greenmangaming.com/ Here you go du har ikke brukt en eneste krone til steam...

Lenke til kommentar

Hvis jeg vil kjøpe Civilization 5: Brave new world, på hvilken måte velger jeg da å bruke steam? For min del synes jeg at det virker veldig som at hvis jeg blir tvunget til å bruke steam...

 

Hvis du mener at jeg kan velge å spille ett annet spill, blir ikke det da det samme som å si at man kan velge "den andre konsollen"?

Kan ikke kommentere på om Civ V: Brave New World er tilgjengelig på andre sider eller retail siden jeg ikke har kjøpt dette enda. Som nevnt nederst i kommentaren min så er det spill som tvinger deg til å bruke tjenester som Steam, noe jeg selv ikke støtter bare sånn at det er klart.

 

Du nevner og velge et annet spill. Kan ikke se hvor dette argumentet kommer inn siden jeg tar opp Steam som en tjeneste mot Xbox som et produkt. Så på en måte klarer jeg ikke å se hvor du vil med ditt argument.

 

Prøver ikke å legge fram argumenter for hvorfor Steam er så mye bedre med DRM enn andre tjenester/produkter, men heller hvordan jeg ser på saken for min egen del.

Endret av Luchy
Lenke til kommentar

Det andre er som sagt at konsollene ikke er bakoverkompatible. Det vil si at Microsoft eller Sony kan dra ut pluggen på alle dine digitale spill, og du mister de for alltid. Selvfølgelig kan det samme skje med Steam (noe som trolig aldri blir å skje), men skulle det skje, så er det alltids noen andre som tilbyr de samme spillene på en annen digital måte enn Steam.

 

I det minste har du filene liggende lokalt på disk, og kan med letthet bytte ut ett par-tre filer med f.eks. NO-CD-patcher fra GameCopyWorld el.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...