Gå til innhold

Hvorfor Drm ikke fungerer så bra på konsoll + Steam


LarZen

Anbefalte innlegg

Slik Xbox One var før de fjernet restriksjonene, så var det en konsoll for de som rett og slett ikke bryr seg om verdien og oppbevaring av ting de kjøper, og som mangler selvrespekt på hvorvidt et annet firma skal dominere det man har betalt massevis av penger for.

 

Så du mener PC spillere ikke bryr seg om hva dem kjøper og har ingen selvrespekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet godt at DRM på PC ikke er det samme som på konsoll. Jeg elsker Steam, men jeg kan ikke fordra det Microsoft prøvde å gjøre.

 

Eneste forskjellen er at MS hadde tenkt å ha 24t verifisering og Steam har en hver 3 uke er det vel? Men utenom det så er det i dem aller fleste tilfeller slik på PC idag slik MS hadde tenkt med XBO.

 

Men en ville ha litt flere muligheter med sine digitale lisenser, men hvordan dette hadde blitt i praksis vet en jo ikke.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

 

 

Eneste forskjellen er at MS hadde tenkt å ha 24t verifisering og Steam har en hver 3 uke er det vel? Men utenom det så er det i dem aller fleste tilfeller slik på PC idag slik MS hadde tenkt med XBO.

 

Men en ville ha litt flere muligheter med sine digitale lisenser, men hvordan dette hadde blitt i praksis vet en jo ikke.

 

Er jo haugevis av forskjeller, som jo er forklart minst 100 ganger her på forumet.

Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg dem burde ha utvidet verifisering tiden endel og forklart detaljert hvordan det skulle virke. Og forklart det opp mot hvordan hverdagen til PC er idag og hvordan dem hadde tenkt å forbedre en digital hverdag ved å gi noen nye muligheter.

 

Største feilen dem gjorde var at dem ikke kom ut med informasjon tidlig nok, og i en form av en liste på en nettside når dem burde ha en pressekonferanse eller video hvor det blir forklart skikkelig for alle.

 

Men for å være ærlig så tror jeg MS har fortsatt planer om å innføre noe av sin digitale visjon, jeg håper virkelig det.

 

Er jo haugevis av forskjeller, som jo er forklart minst 100 ganger her på forumet.

 

Steam som er hva 99% av hva folk bruker er ganske så likt hva XBO hadde tenkt.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Men med en vesentlig stor forskjell:

Button_of_magic.jpg

 

Ja du kan gå offline med Steam, men du må verifisere innen en viss tid. Og den er vesentlig lenger en hva MS hadde planer om som var på snaue 24t. Men ellers så er DRM systemet XBO ville hatt ganske så lik Steam.

 

Men en fikk litt muligheter til å håndtere sine digitale lisenser, noe en ikke kan i Steam pr dags dato.

 

Dere må gjerne utdype mer en å henge dere opp i verifisering tiden, som jeg er enig ville vært noe kort. Selv om enhver som eier en fremtidlig Xbox uten tvil vil ha mulighet til å gjøre en verifisering som tar noen sekunder.

 

Hvem er det som kjøper en slik maskin til endel tusen om dem ikke har mulighet til å logge inn for å gjøre noe så enkelt som dette liksom.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Haha, ok.

 

Forklar meg hva som er den store forskjellen på DRM som Steam operer med i forhold til hva XBO vill ha hatt før dem tok en 180. Eller skal du le bort det også?

 

Og ja verifisering tiden er lenger på Steam en hva det ville vært på XBO det er greit. Men hva mer?

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

var det ikke major nelson som fnøste av en reporter som lurte på om om ikke ms kunne slå av always on, 24 timers sjekken, det hørtes nesten umulig ut. Kjempe umulig tydeligvis..

Det ER fortsatt umulig å slå av 24 timers-sjekken... HVIS de skulle hatt Family Sharing, disk-frie spillbytter osv. Klart, tar man bort funksjonaliteten som var årsaken bak 24-timers/1-times sjekkene så er det naturligvis bare å fjerne, det sier seg selv.

 

 

Er nok mulig en del ville sett mer positivt på MS drm fremstøt hvis de samtidig fortalte at Xbox Live Gold skulle bli gratis?

Sikkert, men det er 100% totalt uaktuelt. MS tjener fett på Xbox Live Gold og det skal de fortsette med. Sony har vært sjalu på det i mange mange år så er nok glade nå når det kommer en ny generasjon og de kan få fått betalt for online-spilling.

 

 

Og samme som _Larzen_: Hva er den store forskjellen mellom elektroniske spill-lisenser på Steam kontra Xbox One (Eller PS4 for den saks skyld)? Det er krav om at klienten må "ringe hjem" (forskjellig tidsperioder riktig nok), spillene kan ikke selges brukt og om Steam legges ned i morgen så blir spillene umulig å bruke, right?

Lenke til kommentar

Har sett det meste og det er slik jeg ser det ingen forskjell på Steam sin DRM og XBO sin DRM om dem ikke tok en 180.

 

Piratkopiering/warez er ikke engang noe jeg diskuterer da det er uaktuelt. Så at PC med steam er en åpen plattform er urelevant. Men hva mener du med at Steam ikke trenger å funke som DRM?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om du kjøper et spill på Steam trenger det ikke å kreve DRM. Hvilket vil si at etter at du har kjøpt det kan du kjøre det uten å ha steam installert, uten å være på nett resten av ditt liv, osv osv. Eller man kan velge å kjøre det under steam og få de fordelene det medfører.

 

Men jeg forstår at du ikke ser ulempene, siden du åpenlyst støttet Sim City sin DRM og.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Okay det viste jeg faktisk ikke. Men en kan vel regne med at dem aller fleste kjente og større AAA spill tar ibruk Steam sitt DRM?

 

Altså jeg er ikke ute etter å glorifisere hva MS hadde tenkt å gjennomføre på XBO i det hele tatt. Jeg har bare problemer med å se forskjellene i forhold til hva jeg og andre allerede må forholde oss til med Steam osv.

 

Sim City krever nesten kontinuerlig nettforbindelse og det gjør hverken Steam eller XBO før dem tok en 180. Så nei jeg støtter ikke det, men det er heller ikke slik det fungerer eller hadde fungert på XBO..

 

EDIT: Så da har vi 2 forskjeller da, en kan gå vesentlig lenger uten å verifisere. Og noen spill er vist DRM frie.

 

Hva mer?

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Den største forskjellen er vel at det var andre muligheter den gangen Steam ble lansert. Ms forsøker å tvinge frem e lignende men enda strengere løsning. Skepsisen var stor mot steam den også, men i dag er det slik at jeg kjøper ikke pc spill om de ikke kan legges inn på steam slik at jeg kan hive coveret og plata. Så for min del var ikke løsningen til steam spesielt ille, men jeg forstår godt at andre syns det var for mye på en gang.

Det som jeg synes MS dreit seg ut med denne gangen var å ta fra folk for mange goder og gi for lite tilbake. Samtidig klarer de å ta 100 dollar mer, og det eneste man får for det er dårligere hw og et kamera.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay det viste jeg faktisk ikke. Men en kan vel regne med at dem aller fleste kjente og større AAA spill tar ibruk Steam sitt DRM?

 

Altså jeg er ikke ute etter å glorifisere hva MS hadde tenkt å gjennomføre på XBO i det hele tatt. Jeg har bare problemer med å se forskjellene i forhold til hva jeg og andre allerede må forholde oss til med Steam osv.

 

Sim City krever nesten kontinuerlig nettforbindelse og det gjør hverken Steam eller XBO før dem tok en 180. Så nei jeg støtter ikke det, men det er heller ikke slik det fungerer eller hadde fungert på XBO..

 

EDIT: Så da har vi 2 forskjeller da, en kan gå vesentlig lenger uten å verifisere. Og noen spill er vist DRM frie.

 

Hva mer?

 

Sim city sine cloud computing påstander var akkurat like pålitelig som microsoft sine :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den største forskjellen er vel at det var andre muligheter den gangen Steam ble lansert. Ms forsøker å tvinge frem e lignende men enda strengere løsning. Skepsisen var stor mot steam den også, men i dag er det slik at jeg kjøper ikke pc spill om de ikke kan legges inn på steam slik at jeg kan hive coveret og plata. Så for min del var ikke løsningen til steam spesielt ille, men jeg forstår godt at andre syns det var for mye på en gang.

Det som jeg synes MS dreit seg ut med denne gangen var å ta fra folk for mange goder og gi for lite tilbake. Samtidig klarer de å ta 100 dollar mer, og det eneste man får for det er dårligere hw og et kamera.

 

Ja jeg husker det godt enda jeg, var ikke spesielt glad selv for Steam sin løsning. Var vel med Half Life 2 jeg måtte starte å forholde meg til Steam tror jeg..?

 

Og som du skriver så ble det nok for mye på en gang ja, spesielt for dem som ikke har forholdt seg til PC spilling og mer eller mindre har kun fokusert på konsoll. Det blir jo da en vesentlig overgang for dem i motsetning til PC brukere som er vant til dette.

 

Så den biten ser jeg og er enig om. Det jeg har problemer med å se er for dem av oss som er også PC brukere som argumenterer med at DRM planene til MS er så annerledes og mye verre en Steam. For forskjellene er jo ikke store.

 

Det er vel heller større fordeler med DRM systemet som MS hadde tenkt seg.

Lenke til kommentar

Tja, massene har i allefall talt, og MS så på tallene sine at dette gikk til h, så de tok en 180. Var så sikker på at denne generasjonen ble det en xbox på meg, den kom til å ha bedre online tjenester, større støtte fra indigjengen, bedre realiserbar ytelse, men MS har jo gjort det de kan for å kopiere sony's ps3 launch. For lite fokus på spill(mediacenter/tv), mistet en del av indie støtten, dyrere, dårligere hw(ps3 hadde bedre på papiret, men den ble først realisert 5-7 år etter launch, overlegne ledere som tror alt de kommer med er gull etc etc. Sony har prestert en snuopersjon få trodde var mulig. De fremstår mer ydmyke og med et fokus på spill for spillere. Sadly så hadde man desverre hode fullt av sony propaganda i 2005-2006 så man så ikke helt klart, i tillegg til at det nærmest gikk sport i å krangle på forumet. Så kjenner meg ganske så igjen i en del av våre yngre medlemmer :p

Lenke til kommentar

Eneste forskjellen er at MS hadde tenkt å ha 24t verifisering og Steam har en hver 3 uke er det vel? Men utenom det så er det i dem aller fleste tilfeller slik på PC idag slik MS hadde tenkt med XBO.

 

Men en ville ha litt flere muligheter med sine digitale lisenser, men hvordan dette hadde blitt i praksis vet en jo ikke.

 

Så du filmen det ble referert til tidligere? Konsoller er ikke i nærheten av å oppnå det Steam tilbyr. Prisene er én ting, men mangel på konkurranse, og at konsollene ikke er bakoverkompatible er også der.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...