Obaid sadat Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 hei jeg lurer på om hvilken fag skal jeg ta? jeg er veldig interesert i matte og har ca.4 i snitt. jeg har tenk meg å bli sivilingeniør men først ta fagbrev i elektriker fordi det tar lang tid å bli sivilingeniør. hvis noen vet om jeg kan gå i andre veien til sivilingeniør fordi jeg har ikke intresert i elektriker. takk mvh: Obaid Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Studiespesialiserende med realfag? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Du kan gå på linja studiespesialisering og programområdet realfag i vg2 og vg3. For å komme inn på ingeniørstudier må du ta fagene fysikk 1 og matte R1 eller matte S1+S2 (i tillegg til flere valgfag). Du som er veldig interessert i matte vil sikkert velge matte R1 og kanskje matte R2, som er det vanskeligste kurset. Hvordan du eventuelt kan gå via fagbrev, vet jeg ikke, men som et generelt råd vil jeg ikke anbefale å gå på elektrofag hvis du ikke er interessert i å bli elektriker. Da vil du nok føle at fagene ikke er noe for deg og angre. Det vil uansett ta lang tid å bli sivilingeniør. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Ikke undervurder studietida! Det er utrolig fett, og vil trolig være den beste tiden av ditt liv om du gjør mye ut av det. Ikke rush igjennom studiene, alt blir bedre etter videregående Selv studerer jeg ingeniørfag i Vancouver, Canada, og anbefaler på det høyeste å studere i utlandet. Skulle utlandet friste bør du definitivt velge IB (international baccalaureate) om det tilbys på en vgs i nærheten av deg. IB gir deg svært lett tilgang til utenlandske universiteter. Math SL, Chemistry HL, physics HL sikret meg tilgang til et av verdens topp 25 ingeniørlinjer i verden. Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Mange sivilingenørstudier krever R2-mattematikk. For realfagpoengenes skyld anbefaler jeg deg å gå på med R1, R2, FY1 og FY2. Om du tar noe "lett" slik som teknologi og forskningslære 1&2 som siste real-valgfag så får du 4 realfagspoeng (om du skal ta utdannelsen din i Norge). Det finnes også mange måter å "jukse" seg til et litt bedre vitnemål. Ta f.eks. VG2 i utlandet i regi av en norsk skole. Det gjorde jeg. Tok bøttevis med realfag (fikk FY1, FY2, R1, R2, KJ1 og KJ2) "godkjent med opplæring i utlandet" på vitnemålet. Jeg får ingen karakter, heller ikke når jeg søker på Samordna Opptak om høyere utdanning, men jeg får fortsatt 4 realfagspoeng. Offisielt så etterspør de bevis på de fagene, men grunnet ordlyden går det helt greit om jeg ikke sender inn. Realfagspoengene får jeg uansett. Dog merk at mange studier krever f.eks. karakter 4 i R2 eller bedre. I så tilfelle kan du jo lese dette som privatist. Lenke til kommentar
Gretcheen Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Om du vil ta fagbrev i elektriker, anbefaler jeg deg å gå VG1 og VG2 elektro, deretter kan du gå ut i lære og ta fagbrev. Om du så bestemmer deg for at du vil bli ingeniør og ikke har generell studiekompetanse (ikke gått påbygg), er ikke det noen hindring. Da melder du deg opp på et forkurs ved en høyskole som varer et år. Etter fullført forkurs og bestått eksamen vil du være kvalifisert til å komme inn på alle ingeniørutdanningene i Norge. Hvordan dette fungerer om du vil ta hele studiet i utlandet, er jeg usikker på. Men om du vil studere utenfor vår landegrense, kan du ta f.eks. et eller to å i utlandet i løpet av f.eks. 5 år om du skal ta en mastergrad. Som en person sa over her også; ikke stress med studietiden. Mine tre år på videregående har hittil vært mine tre beste år i livet mitt. Har skjedd så utrolig mye! Nyt hver dag, selv om også hver dag kan oppleves som et slit. Du vil komme til å savne det når du har fullført. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå