Gå til innhold

Spesialbygget ambulanse for feite personer


Gjest Slettet+45613274

Anbefalte innlegg

Nå har Jørgen kommet med en artikkel relatert til saken.

Og han velger å sammenligne seg med mennesker med nedsatt funksjonsevne og innvandring for å få frem sitt poeng. Noe jeg er stekt uenig i.

 

Ved å ta valg, så velger en også - direkte eller indirekte hvor mye en kan delta i samfunnet. En har faktisk et egetansvar, og visse valg kan gi uheldige konsekvenser. Noen som ikke ønsker hjelp, vil heller ikke få hjelp bortsett fra mulighet med tvangsinnleggelse.

Siden Jørgen er så glad i å sammenligne med andre grupper, kan vi innføre tvangsslanking av veldig overvektige, så kan vi jo se hva Jørgen har å si da.

 

MIsforstå meg rett, jeg mener ikke at overvektige skal ignoreres av samfunnet, men vi kan ikke bygge samfunnet rundt mennesker som påfører seg selv stor skade over tid. Være tvangsetere, alkoholikere, rusmisbrukere og andre grupper.

Uheldig ressursbruk, men nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MIsforstå meg rett, jeg mener ikke at overvektige skal ignoreres av samfunnet, men vi kan ikke bygge samfunnet rundt mennesker som påfører seg selv stor skade over tid. Være tvangsetere, alkoholikere, rusmisbrukere og andre grupper.

Uheldig ressursbruk, men nødvendig.

 

Bør feite ha samme rettigheter ovenfor helsevesenet som ikke-feite?

 

Du omgår elefanten i rommet.

Lenke til kommentar

Bør feite ha samme rettigheter ovenfor helsevesenet som ikke-feite?

 

Du omgår elefanten i rommet.

Det er mye mulig at det er overvekten som er grunnen for behovet for ambulanse.

Såklart burde de ha krav på behandling der det er behov, men som nevnt har en et eget ansvar for sin helse. Helsevesenet kan ikke være en løsning, men heller en failsafe.

 

Elefanten i rommet.. Hehe :wee: .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har Jørgen kommet med en artikkel relatert til saken.

Og han velger å sammenligne seg med mennesker med nedsatt funksjonsevne og innvandring for å få frem sitt poeng. Noe jeg er stekt uenig i.

 

Faen så jævla frekt! DETTE MÅ VÆRE TULL! En som har SPIST SEG STOR kan ikke sammenlignes med noen som er blitt født i ett annet land eller en person som er LENKET til rullestolen pga defekt ved fødsel/ulykke/osv!

 

Den bittelille resepkten jeg hadde for han som medmenneske er helt borte. Jævla idiot! Dette er problemet! Ved å kalle det en 'sykdom' og dytte fra seg ansvaret ved å lukke øynene for/ lyve om hvor mye man faktisk spiser og derfor dreper seg selv sakte så vil de sammenligne seg med folk som ikke har hatt noe jævla valg i livet, og det er jo SANT! FOR DET ER JO EN ''SYKDOM''!!!

 

 

¤%#&!&"#%&!!!

Lenke til kommentar

Når det gjeld årsaken til at folk er overvektige så er det vell som med dei fleste andre ting her i verda store nyanseforskjeller. Enkelte gir nok faen og et til dei døyr, men eg trur nok også at for mange overvektige så handler dette om psykiatri. Altså at overvekta er eit symptom av den psykiske forstyrrelsen på lik linje med at dei som driv med sjølvskading er fulle av arr.

 

Om personer som på grunn av svak psyke eller anlegg for risikabel atferd skal ha rett på det samme helsetilbudet som andre personer får være ein anna diskusjon.

 

Ein kan meine kva ein vil om kva som burde ha vært gjort med personer som er overvektige eller som står i fare for å bli overvektige. Men når det fyrst eksisterer overvektige personer så må samfunnet også være i stand til å ta vare på dei.

 

Eg synest heller ikkje at det er eit stort problem at ambulansetjenesta investerer i skikkelig materiell som kan brukast til særlig kompliserte tilfeller. Eg kan f.eks godt sjå for meg at denne nye ambulansa kan brukast til andre ulykker også. F.eks dersom nokon har satt fast handa i ei maskin så kan ein med ei slik ambulanse frakte både pasient og maskin til sjukehuset sjølv om maskina veg fleire hundre kilo.

 

Det er uansett ikkje kjøyretøya som gjer det dyrt å drifte ambulansetjenesta, den fordyrande delen er at ein nok må ha fleire personer på kvar bil for å kunne håndtere dei vanskelige løfta. Det kan være vanskelig nok å få ein normalvektig person ned frå 8 etasje utan heis for to personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faen så jævla frekt! DETTE MÅ VÆRE TULL! En som har SPIST SEG STOR kan ikke sammenlignes med noen som er blitt født i ett annet land eller en person som er LENKET til rullestolen pga defekt ved fødsel/ulykke/osv!

 

Den bittelille resepkten jeg hadde for han som medmenneske er helt borte. Jævla idiot! Dette er problemet! Ved å kalle det en 'sykdom' og dytte fra seg ansvaret ved å lukke øynene for/ lyve om hvor mye man faktisk spiser og derfor dreper seg selv sakte så vil de sammenligne seg med folk som ikke har hatt noe jævla valg i livet, og det er jo SANT! FOR DET ER JO EN ''SYKDOM''!!!

 

 

¤%#&!&"#%&!!!

Sant nok. Helt enig at det er rimelig frekt, om ikke feigt å prøve å sammenligne seg med andre grupper som ikke kan noe for det. Skal man sammenligne det mot noe, så kanskje adrenalinjunkies eller narkomane. De er avhengige av noe som de innerst inne vet øker risikoen for å dø, samt livskvaliteten.

(ikke at det blir helt riktig å sammenligne mot narkomane, som har en mer "fysisk" avhengighet med abstineser osv.. men det er i hvertfall en nærmere sammenligning)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har Jørgen kommet med en artikkel relatert til saken.

Og han velger å sammenligne seg med mennesker med nedsatt funksjonsevne og innvandring for å få frem sitt poeng. Noe jeg er stekt uenig i.

 

Ved å ta valg, så velger en også - direkte eller indirekte hvor mye en kan delta i samfunnet. En har faktisk et egetansvar, og visse valg kan gi uheldige konsekvenser. Noen som ikke ønsker hjelp, vil heller ikke få hjelp bortsett fra mulighet med tvangsinnleggelse.

Siden Jørgen er så glad i å sammenligne med andre grupper, kan vi innføre tvangsslanking av veldig overvektige, så kan vi jo se hva Jørgen har å si da.

 

MIsforstå meg rett, jeg mener ikke at overvektige skal ignoreres av samfunnet, men vi kan ikke bygge samfunnet rundt mennesker som påfører seg selv stor skade over tid. Være tvangsetere, alkoholikere, rusmisbrukere og andre grupper.

Uheldig ressursbruk, men nødvendig.

 

 

Jeg liker at det er 'medienes' skyld at overvekt forbindes med latskap. Det har ingenting med enkel fysikk å gjøre :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er trist at vi har en forening for overvektige, dette bidrar bare til økt heksejakt, og ærlig talt mener jeg mange av deres utsagn til tider prøver å fremstille overvektige som diskriminerte mennesker. - Det er også trist at denne foreningen anses som et talerør for overvektige, når de bare representerer drøyt 300-400 mennesker.

 

men vi kan ikke bygge samfunnet rundt mennesker som påfører seg selv stor skade over tid. Være tvangsetere, alkoholikere, rusmisbrukere og andre grupper.

Uheldig ressursbruk, men nødvendig.

 

Jo det kan vi. Valget står mellom frihet og velferdsstat. Velferdsstaten vil gi velferd til majoriteten av stemmere, mens frihet vil gi individuell frihet. I en velferdsstat har man ikke ansvar for sine handlinger, og dersom man skal ha det i tillegg, må visse handlinger forbys, eller straffes med tvang (eks. tvangsinnlegging som du nevner), og da snakker vi om en autoritær politistat.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg sa 200 kg. 200 kg! Jeg er liberal og er ikke for totalforbud mot hverken narkotika eller røyk, men ærlig talt. 100 kg da er du feit. 150 kg da har du antagelig store problemer med å bevege deg.

Hmm hvordan kan du beslutte at man er feit ved 100 kg uten noen andre kriterier?

Gjelder dette uansett om du er 150 eller 220 cm høy? I så fall må en på 220 cm være rimelig tynn for å ikke være feit i følge deg...

Lenke til kommentar

Det er mye mulig at det er overvekten som er grunnen for behovet for ambulanse.

Såklart burde de ha krav på behandling der det er behov, men som nevnt har en et eget ansvar for sin helse. Helsevesenet kan ikke være en løsning, men heller en failsafe.

 

Elefanten i rommet.. Hehe :wee: .

 

Så alt annet av det du sier er støy, og egentlig kun for at du liker å hate feite. Som forsåvidt våres husalbaner også bedriver. Intet nytt under solen.

Lenke til kommentar

Hmm hvordan kan du beslutte at man er feit ved 100 kg uten noen andre kriterier?

Gjelder dette uansett om du er 150 eller 220 cm høy? I så fall må en på 220 cm være rimelig tynn for å ikke være feit i følge deg...

 

Det er selvfølgelig mulig å veie 100 kg uten og være feit, greit nok jeg tar selvkritikk, men her var det jo egentlig snakk om 200 kg - du er vel enig at man ikke passerer 200 uten og være sykelig overvektig?

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mulig å veie 100 kg uten og være feit, greit nok jeg tar selvkritikk, men her var det jo egentlig snakk om 200 kg - du er vel enig at man ikke passerer 200 uten og være sykelig overvektig?

http://web.archive.org/web/20100319004913/http://www.guinnessworldrecords.com/records/human_body/extreme_bodies/tallest_man.aspx

Wadlow's greatest recorded weight was 222.71 kg

Lenke til kommentar

Driften av disse bilene er flere ganger større enn innkjøpet slik at jeg anser dette som en særdeles liten investering for noe som kan lette ambulansepersonellets hverdag fra tid til annen.

 

Angående Jørgen Foss' utspill er vel ikke dette noe nytt fra den kanten. Hver gang man leser noe han har ytret er det jo om hva samfunnet må gjøre for å tilpasse seg hans manglende evne til å endre litt på kostholder og bruke 30 minutter på mølla om dagen. Og det er jo mye riktig i det han sier, så klart skal vi ha verktøy for å redde overvektige mennesker. Dog synes jeg fokus blir så veldig dreid mot hva en overvektig skal ha rett på fra andre mennesker, ikke hva en overvektig person kan gjøre for å ikke lenger være overvektig. Jeg synes jeg ser lederen for landsforeningen for røykere klage over at de trenger røykerom på bussen.

 

Det er noe fundamentalt galt når lederen for Norges største slankeklubb ikke selv går ned i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...