ArneMel Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Hei. Jeg vet ikke om dette er riktig forum, men jeg fant ikke noe mer passende. Jeg er en 18-åring som skal begynne i lære til høsten. Læreplassen er et stykke unna foreldrehjemmet (over 3 timer reise tur-retur) så jeg skaffet meg en leilighet mye nærmere. Jeg har nettopp signert leiekontrakten. Jeg har også søkt borteboerstipend, fordi jeg har ikke råd til å bo borte uten. Problemet er det at foreldrene mine er skilte, og moren min bor litt nærmere med bare 1 time reise tur-retur. Jeg forsto det slik at lånekassen sjekker om begge foreldrene bor langt nok unna, og om jeg ikke kan bo hos noen av dem. Det har seg slik at jeg rett og slett ikke har lyst til å bo hos moren min i (minst) 2 år. Jeg trives rett og slett ikke hos moren min. Jeg synes ikke så mye om å bo med moren min og stefaren min, men det er i hovedsak selve stedet som er problemet. Men jeg ser ikke det som noen god nok grunn til å gi til lånekassen viss jeg skulle bli spurt om det. Det å si at jeg synes at det er et trist og deprimerende sted og at jeg ikke har lyst til å komme hjem til det hver dag synes jeg selv blir for dumt, og jeg tror ikke det holder. Og det ligger ikke noe mer i det enn at jeg ikke trives og at jeg på en måte ikke har det godt med meg selv når jeg bor der. Når jeg leser det jeg har skrevet ser jeg at det kan være både tåpelig og barnslig. Men om noen ville delt noen erfaringer eller tips til hva jeg kan si eller gjøre for å få stipendet uansett hadde jeg satt pris på det. Og viss jeg ikke får stipendet, hva gjør jeg da med den allerede signerte leiekontrakten? Takk! Endret 14. juli 2013 av ArneMel Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Det er tre alternative vilkår for å få bostipend, listet opp i tildelingsforskriftens pgf 17-2: Søker som ikke bor hos foreldrene, får bostipend når avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er 40 km eller mer, eller reisetiden er tre timer eller mer samlet per dag. Bostipend kan også gis når søkeren må bo utenfor foreldrehjemmet på grunn av andre særlige forhold av personlig eller sosial karakter. Med "foreldrehjem" menes der foreldrene dine bor. Har du skilte foreldre er "foreldrehjemmet" som hovedregel bare der din "hovedomsorgsforelder" bor. Men Lånekassen vurderer også forelderen du ikke bor hos til vanlig hvis du kan bo der. Hvis du kan bo der er vilkårene for å få slippe: - Avstand mellom foreldrehjem og skole er 40 km eller mer - Avstand mellom foreldrehjem og skole er tre timer eller mer samlet reisevei per dag - Søker må bo utenfor foreldrehjemmet som følge av særlige forhold av personlig eller sosial karakter Sistnevnte vilkår er etter ordlyden ganske strengt. Nivået ligger ifølge Lånekassens egen praksis på "alvorlige konflikter i hjemmet"-nivå. Konflikter mellom barn og foreldre eller barn og søsken som er vanlig i et tenåringshjem er ikke en "særlig grunn". Slik jeg ser det har du derfor to angrepsvinkler du kan fremme for Lånekassen. 1) Du kan ikke bo hos den andre forelderen av en eller annen grunn. 2) Særlige grunner taler for at du ikke kan bo i noen av foreldrehjemmene. Førstnevnte vinkel vil trolig være lettere å følge - "kan ikke bo der" er enklere å oppfylle enn "kan ikke bo der av særlige grunner". Hvor tilrettelagt er din mors hjem for et godt læringsmiljø, for eksempel? Er det plass til deg hos moren din og stefaren din? Det er ingen andre enn Lånekassen som kan gi deg fasitsvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå