tdipower Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Hei. Har et Nikon D80 med et par blitser, 4 linser og et par filter. Dette er ikke så mye i bruk pga. størrelsen og bruker et Sony DSC-HX9V kompaktkamera for det meste. Da i tillegg til mobilkamera. Kjøpte et Samsung NX210 kamera på salg til 2200,- og har prøvd å benytte det i ferien for å se. Det er jo gjerne på slike tidspunkt et dyrere kamera faktisk blir brukt. Størrelsesmessig er dette langt mer praktisk, og bildene er veldig bra. Det som er negativt er mangel på zoom. Her kan man kjøpe til en 55-200 linse. Prøvde denne kombinasjonen på D80'en også, men ble bare trøbbel. Kjøpte til slutt en 18-200 til D80en og den fungerer slik jeg ønsker. For å komme "i mål" med Samsungen må jeg ev. kjøpe til en 18-200 linse til 6000,- Spørsmålet er da om jeg isteden skal gå for et nytt hus fra Nikon. F.eks. en D3200 som ikke er mye større en Samsungen, eller et D7000. Da har jeg linser og trenger kun huset. Eller om jeg skal gå for Samsungen. Samsungen er fremdeles så mye større en Sony kameraet at jeg må ha det i en egen veske og vil sikkert ikke bli tatt med i samme grad, og da er vel bildekvaliteten fremdeles bedre på et speilreflekskamera? Tips og tanker mottas med takk. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Du sier at du er opptatt av størrelse og bildekvalitet, der systemkameraet er tilfredsstillende på begge faktorer. Da er det vel egentlig ikke et spørsmål? Kanskje du kan få solgt Nikon-utstyret ditt, og heller satse på et mer kompakt system som du bygger opp over tid? Det fins bruktmarked både i dette forumet og på foto.no. Men jeg ville da satt meg litt mer inn i hvilket system før jeg satset mange tusen. Godt mulig Samsung er et godt valg; Jeg kjenner ikke systemkameraverden veldig godt, men både Sony og ikke minst micro4/3-banden (olympus og panasonic) er vel harde konkurrenter i det markedet. Etter hva jeg kan skjønne må speilrefleks fortsatt være litte bedre på bildekvalitet (større brikke - fysiske lover), men de mindre systemkameraene skal visst ha nærmet seg en del og i de fleste situasjoner merker du liten eller ingen forskjell. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Tips og tanker mottas med takk. Ikke noe enkelt svar på dette. Siden Samsungen har akkurat like stor sensor som D80 blir ikke linsene veldig mye mindre, i hvert fall ikke superzoomlinser. Samtidig mister du søker med NX210, noe jeg synes er viktig med brennvidder på 200mm. Så personlig hadde jeg gått for D3200 og behold linsene. D3200 er betraktelig mindre enn D80, men om forskjellen er stor nok til at du tar med kameraet mer er jeg ikke sikker på. Skal du ha systemkamera og vil betraktelig ned i størrelse på systemet totalt, inklusiv en telezoom eller superzoom er nok mFT veien å gå i dag. F.eks Olympus E-M5 med Panasonics nye 14-140mm, eller Olympus sin 14-150 mm vil gi vesentlig besparelse i størrelse, men du vil fortsatt trenge veske og det vil selvsagt koste ekstra å bytte system. Det finnes mange andre hus å velge mellom for mFT, f.eks Panasonic G5/G6 (og mange andre hvis du ikke trenger søker). Et siste moment er optisk kvalitet. Eneste (omfattende) test av Samsung 18-200 jeg har sett er fra photozone og den var ikke veldig positiv. Endret 14. juli 2013 av se# Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Mitt tips: - Selg Sony-kameraet - Selg Nikon D80 - Kjøp Nikon 3200 - Behold 18-200mm objektivet til Nikon - Behold Samsung NX210 - Behold Samsung-objektivet (Er det 30mm f/2,0 eller 18-55mm f/3,5-5,6?) - Vurder om du skal beholde resten av optikken til Nikon-systemet eller selge unna noe hvis du bruker det lite. (Du skriver ikke noe om hvilken optikk det er) Da vil du sitte igjen med følgende to-tre pakker: - Telefon med kamera til å ha med hele tiden. - En liten pakke med Samsung NX210 og lite (30mm?) objektiv til å ha med ofte. - En stor pakke med Nikon D3200 og et stort objektiv til å ha med på mer spesielle anledninger. Endret 15. juli 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Sony kameraet blir jeg ikke å selge. Det er perfekt til å ha med på ditt og datt. Bildekvaliteten er langt over mobil, men dog ikke speilrefleks. Jeg har nå kjøpt en 50-200 linse til Samsungen i tillegg til kitlinsa som er 18-55. Ble vel ikke imponert over kvaliteten på 200. Synes bildene på Nikon på 200mm var minst like bra som på samsungen. Til Nikon har jeg kit linsa, en 35 og en 50mm og en 18-200 + 2 stk blits. Har også lest litt på D3200 og det mangler også en del på det med tanke på funksjoner, og live view fotografering er jo håpløst tregt. I tillegg synes jeg det er lite å holde i. (selv om det er større en Samsungen). D7100 var mye bedre, men har en litt annen pris. Alternativene er nå: Mobil Sony kompakt og Samsung NX210 med de 2 linsene Salg av D80 med utstyr. eller Levere tilbake NX210 og selge 200 linsa Kjøpe et nytt hus til Nikon. D5200 spørs det om det blir. Nå bør det tas med at jeg har betalt drøyt 3000,- for hele Samsung pakka, og har i så måte fått mye for pengene... Lenke til kommentar
Sjokoladen Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Skal du kjøpe deg nikon d7100 må du kjøpe litt dyrere/bedre linser. Men kva for nokon linser har du til d80? Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Jeg ville vel egentlig godt for d7000. Gjerne brukt. Like god bildekvalitet som d7100. Ca. samme funksjonene. Mye billigere. Jeg ville vel egentlig godt for d7000. Gjerne brukt. Like god bildekvalitet som d7100. Ca. samme funksjonene. Mye billigere. Edit: Ville også vurdert en brukt D700. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Ser en anbefaler å ta en titt på D700. Ville ikke gjort det pga: - høy vekt! Ca 1kg for bare hus - dyrt fordi det fordrer bytte av objektiver - fullfortmatsobjektiver er ofte store Eide D7000 før og det kan anbefales om størrelsen er til å leve med Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Nå blir det vel så jeg beholder Samsungen og legger Nikon ut for salg. Disse har jo like stor brikke men Samsungen har bedre oppløsning. I tillegg har samsungen filmmulighet. Størrelsen er også langt mer praktisk og med en litt mindre veske ser det ut for at det faktisk blir litt mer brukt i enkelte situasjoner. Hvis jeg skal oppgradere Nikon så må det bli minst 5200, og da er bare huset 2000,- dyrere en samsungen med 2 linser. Endret 23. juli 2013 av tdipower Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Hvorfor ikke kjøpe D5100 som går til veldig gode priser for tiden? Det eneste du taper i forhold til D5200 er vel megapixler og litt annet smårusk, men det er uansett ikke sikkert du får utnyttet all oppløsningen til D5200 uten veldig gode (skarpe) objektiver, så pixeltapet kan være mye mindre enn hva man tror. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå