Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som har erfaring med blodsugende innsekter?

Anbefalte innlegg

Sliter for tiden med super-små blodsugende innekter i leiligheten. Ingen anelse om hvordan de oppsto, men får innrømme at leiligheten ikke akkurat ble vasket hver uke... samt åpent vindu døgnet runde siden i våres.

Har hatt mild kløe en stund i lenestol / seng, men etter at jeg begynte å vaske har det bare eskalert. Har nå røde utslett diverse steder på kroppen. I tillegg til å være ganske stiv i ansiktet. Skal til lege i morgen. Har kastet en (over-) madrass samt renset så godt jeg kan den andre. Noe som ser ut til å ha hjulpet da en god del oppholdt seg der. Vurderer å kaste lenestolen også.

Så til det vesentlige. Hva i h. er dette for noe? Bitte små sorte (såvidt jeg kan se, de er altså små) prikker som dukker opp på kroppen. Det klør, og ofte finner jeg altså en liten rund sort prikk på stedet, som kan minne om et askekorn eller en liten lo. De kan enkelt plukkes av. Noen er adskillig større enn andre. Vil si de fleste er i underkant av 0,5 mm store, men har funnet en mellom 1-1,5 mm på håndflata. De små beveger seg ikke når jeg plukker de av, men den litt større mener jeg hoppet vekk da jeg forsøkte ta den.

Hva kan dette være? Fuglelopper, midd, blodmidd, pels-/fjær/flat-lus? Flått har jeg utelukket da de vel blir adskillig større.

Først antok jeg lopper, men såvidt jeg har googla så skal de da minne om sorte streker, og altså ikke være runde? I tillegg så ville de vel hoppet på meg fra avstand? Har satt lenestolen en meter bort og sitter på en trekrakk på støvsugd parkett. Etter en dusj kjenner jeg de ikke på kroppen, men så fort jeg bruker lenestolen derimot...

Knuste forresten en av de små prikkene, fant da en mikroskopisk "blodpartikkel" på papiret. Det samme skjer av og til om jeg feks tørker meg i panna. Finner ofte en bitteliten blodflekk samt noen (mindre enn de jeg ellers ser) bittesmå sorte prikker.

Forøvrig første gang jeg opplever noe slikt.

Har dessverre ikke mulighet til å laste opp bilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fuglelopper kan være ekstremt plagsomme. Hvis det er en svalekoloni eller reir i huset så kan de fort komme inn og kose seg. De artene jeg har sett har vært flate med bein langs midten, altså på det smaleste partiet men det finnes nok et utall arter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...