TheNarsissist Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Hei, jeg jobber deltid og har frikort. Ifølge lønnslippen for juni, har jeg tjent 30k så langt, altså ca 9k igjen på frikortet. "Problemet" nå i juli, et at jeg har jobbet jævlig mye, og kommer nok til å tjene rundt 10k som jo da gjør at jeg går over grensa. Hvordan fungerer dette, er det sånn at de ni tusen som jeg har igjen på frikortet blir skattefritt denne måneden, mens de tusen som går over blir det trukket skatt av? Og hvor mye blir trukket? Endret 14. juli 2013 av TheNarsissist Lenke til kommentar
citronen Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Da tar du kontakt med sjefen din, og ber om å få et trekk på 20%. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Altså at de trekker 20% av lønna fra nå av? Må jeg ikke sende inn nytt skattekort? Jobber i en kjede så er nok noen et stykke høyere opp i systemet som må få den beskjeden. Takk for kjapt svar:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Er litt usikker men skal forklare så godt jeg klarer her.. Når du passerer maks grensa for frikortet ditt, er det samme som å ikke ha skattekort i det hele tatt. Så normalt vil en arbeidstaker som ikke har levert inn skattekort få et automatisk skattetrekk på 50%. Altså du vil bli heretter trekt 50% på det du tjener over frikort grensa. Det enkleste for deg vil å være å ta kontakt med skatteetaten, og be om et nytt skattekort. De vil spørre deg om hvor mye du vil tjene resten av året, slik at du får riktig skattetrekk. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Takk for svar, bestilte faktisk skattekort på Skatteetaten i går, men var ikke noe spørsmål om inntekt osv. Var ett klikk også får jeg det i posten. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Faen, skjedde noe feil da jeg bestilte skattekortet og det ble ikke registrert. Får det ikke før fem dager, muligens mer. Lønnen kommer om en uke. Noe jeg kan gjøre for å hindre at jeg blir trukket 50%? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Antar du kan be om at lønna blir utsatt til neste lønnskjøring. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Ja, jeg kunne vel kanskje ringt hovedkontoret og spurt om å få det over grensa utbetalt neste måned. Er faktisk ikke sikker på om jeg går over grensa denne mnd, men better safe than sorry. Ja, jeg kunne vel kanskje ringt hovedkontoret og spurt om å få det over grensa utbetalt neste måned. Er faktisk ikke sikker på om jeg går over grensa denne mnd, men better safe than sorry. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 I verste fall får du jo tilbake det du nå betaler for mye i skatt neste år. 1 Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Det er riktig som Snylter sier. Jeg pleier ofte å trekke 50% på sommerjobb sånn at jeg får litt ekstra penger til sommeren neste år. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Joda, men skal liksom flytte for meg selv til høsten så trenger alt jeg kan få nå. Sjefen min var usikker på hvordan det er, han trodde at de bare trakk det over grensa eller at de ikke trakk noe før neste måned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå