Gå til innhold

Tjent 30k så langt siden jan, frikort deltid

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber deltid og har frikort. Ifølge lønnslippen for juni, har jeg tjent 30k så langt, altså ca 9k igjen på frikortet. "Problemet" nå i juli, et at jeg har jobbet jævlig mye, og kommer nok til å tjene rundt 10k som jo da gjør at jeg går over grensa.

Hvordan fungerer dette, er det sånn at de ni tusen som jeg har igjen på frikortet blir skattefritt denne måneden, mens de tusen som går over blir det trukket skatt av? Og hvor mye blir trukket?

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Er litt usikker men skal forklare så godt jeg klarer her..

Når du passerer maks grensa for frikortet ditt, er det samme som å ikke ha skattekort i det hele tatt. Så normalt vil en arbeidstaker som ikke har levert inn skattekort få et automatisk skattetrekk på 50%. Altså du vil bli heretter trekt 50% på det du tjener over frikort grensa.

Det enkleste for deg vil å være å ta kontakt med skatteetaten, og be om et nytt skattekort. De vil spørre deg om hvor mye du vil tjene resten av året, slik at du får riktig skattetrekk.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kunne vel kanskje ringt hovedkontoret og spurt om å få det over grensa utbetalt neste måned. Er faktisk ikke sikker på om jeg går over grensa denne mnd, men better safe than sorry.

Ja, jeg kunne vel kanskje ringt hovedkontoret og spurt om å få det over grensa utbetalt neste måned. Er faktisk ikke sikker på om jeg går over grensa denne mnd, men better safe than sorry.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...