Gå til innhold

EVGA GeForce GTX 780 / 780 Ti Classified


0l3M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs om "skrevsylta" godtar flere skjermkort på over 6000,- på denne siden av sommeren :hm:

 

Vannkjøling har jeg ingen erfaring med, og vet ikke hvordan jeg skal begynne engang.

 

Burde jo absolutt ha prøvd etter snart 20 år med PC-bygging, men syter med å sette meg inn i

noe helt fra scratch av nå :(

 

Vet dere om noen gode noob-guider til dette, så jeg slipper å plage livet av dere erfarne hele tiden?

Lenke til kommentar

På youtube kan du finne mange fine videoer som viser hvordan man skal sette sammen vannkjøling. Men du bør være klar til å åpne lommeboka hvis du vil ha noe som både kjøler godt og ser bra ut. Jeg begynte med zalman reserator 1. Alle må jo starte et sted, og det er kjempe morsomt med vannkjøling. Du bør absolutt prøve det.

Lenke til kommentar

Morroa kan dog raskt få en brå slutt med lekkasjer og dårlig utstyr. :p

Men det er jo DA læreprosessen begynner. Hvordan fjerne vann og hvordan fjerne korrosjon. :green:

Lekkasjer er bare en del av leken(hvis man slurver), har dog kun skjedd en gang hos meg, da jeg ikke skrudde fittingen godt nok fast i radiatoren. Var veldig rart da jeg aldri klarte å fulle tanken helt, plutselig så jeg mye vann som kom under kabinettet. Heldigvis er radiatoren helt nederst i eget avgrenset rom.

 

Har så lyst til å kjøpe meg et 780 ti classy, men det koster jo mer enn r9 290 cross. Må finne en måte å overbevise meg selv.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg har nådd max av det jeg kan klare på luft med mitt Classy. Alt over dette gir artifacts eller gjør at 3DMark låser seg. Prøvde litt høyere spenning på minnet (1,65) men låste seg uansett. Med disse instillingene spilte jeg BF4 en times tid også uten problemer :)

 

post-59626-0-64360300-1399495808_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ahhh shit, tror jeg har fått meg OCD!

 

 

 

Overclocking Compulsive Disorder.

 

Planlegger å kjøpe fire EK Supremacy Clean Full Nickle vannblokker, samt fire 535W (331W Qc) peltierelementer for å få kjølt ned manskjiten skikkelig. Duger ikke men kun waterchiller. Beregnet temp under maks last blir da omtrent -40 til -34 grader (ved selve blokka og 300-400W last). Mens GPU blokkene blir litt varmere (rundt 0 grader) takket være ekstra last fra peltier.

 

Virker ikke som da hjalp SÅ mye med iskaldt vann. Har fortsatt et kort som er en dårlig OC'er, og liker ikke mer enn 1470MHz, mens et annet klarte over 1500 MHz. :(

 

Mener nå å huske at jeg klarte 1400MHz på luft med det, men da var vifta på 100 % naturligvis.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg har nådd max av det jeg kan klare på luft med mitt Classy. Alt over dette gir artifacts eller gjør at 3DMark låser seg. Prøvde litt høyere spenning på minnet (1,65) men låste seg uansett. Med disse instillingene spilte jeg BF4 en times tid også uten problemer :)

 

EVGACOC.jpg

Bare 1084 mhz? Eller?
Lenke til kommentar

 

Da ser det ut som jeg har nådd max av det jeg kan klare på luft med mitt Classy. Alt over dette gir artifacts eller gjør at 3DMark låser seg. Prøvde litt høyere spenning på minnet (1,65) men låste seg uansett. Med disse instillingene spilte jeg BF4 en times tid også uten problemer :)

 

EVGACOC.jpg

Bare 1084 mhz? Eller?

 

Er nok en del høyere, da du ser frekvensen går litt opp på grafen. Men holder man musa over den aktuelle frekvensen så kunne vi jo sett det også hva den lå på under benching. :)

 

 

Lenke til kommentar

Prøvd å se om du klarer lengre med litt lavere spenning. F.eks 1.30V?

Varme vil jo være et spesielt stort problem med luftkjøling.

 

Hvilken BIOS er dette? Boost er deaktivert i de aller fleste custom rom's, så det du ser er sannsynligvis ikke boost i aksjon, men det motsatte, at den senker frekvensen når det ikke er noen last.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja jeg prøvde lavere spenning i små steg nedover, men kortet ville ikke være med på det heller. Tenkte at jeg kanskje kunne klare la vifteprofilen gå "auto" hvis jeg kom lavt nok på spenning og temp, men det gikk altså ikke.

 

BIOS'en jeg bruker er "skyn3trev.2bios". Inni denne zip-fila lå det 2 forskjellige. Den første var "skyn3t-ClassyTi-vBios-P0-BD-official.rom" og den andre "skyn3t-ClassyTi-vBios-P0-BE-official.rom" Jeg valgte den første. I medfølgende tekstfil sto dem beskrevet slik:

 

EVGA 780 Ti Classified P0 State - bench bios rev 1


[*] skyn3t-ClassyTi-vBios-P0-BD-official
[*] Version 80.80.34.01.80 official by skyn3t
[*] Base core clock 1084.5 Mhz
[*] Boost disable
[*] 3d voltage adjustable
[*] 1.212v Unlocked
[*] Fan Idle 20%
[*] Fan bumped to 100%
[*] Default power target 100% 600w by 200% slide 900w for PX
[*] skyn3t-ClassyTi-vBios-P0-BE-official
[*] Version 80.80.34.01.80 official by skyn3t
[*] Base core clock 1019.5 Mhz
[*] Boost Enable
[*] 3d voltage adjustable
[*] 1.212v Unlocked
[*] Fan Idle 20%
[*] Fan bumped to 100%
[*] Default power target 100% 600w by 200% slide 900w for PX
Som du påpeker blir det vel feil av meg å kalle det for boost ja, da denne er deaktivert i min BIOS, men det er ihvertfall høyeste hastighet som vises i Precision under load ;)
Jeg har jo 235MHz offset, og GPU-Z viser at max hastighet skal være 1320MHz, men jeg kommer altså ikke høyere enn 1306Mhz.
PS: Jeg glemte å laste ut den originale LN2.BIOS'en før jeg flashet :( Noen som vet om det er mulig å laste denne ned et sted? Grei å ha hvis jeg selger kortet videre en gang.
Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Sikkert noen som kan laste den opp for deg, men hva skarru med den da? :D

 

På vanlig classy var det skikkelig kjip BIOS. Knapt noe som helst ekstra kontra standard BIOSen. :wee:

Meget overkill å kalle det LN2 fra EVGA sin side... Ja, for du trenger LN2 for å øke strømtrekket med 5% elns.

Lenke til kommentar

Da jeg plukket av Evga ACX kjøleren så rotet jeg bort et par av skruene.

Jeg sendte en mail til EVGA Support og lurte på om det gikk ann å få kjøpt et sett med skruer, bare sånn i tilfelle jeg vil ha på orginalkjøleren igjen.

 

Joda, dette var ingen problem og skruene var til og med gratis (!) jeg måtte bare betale frakt. Jeg så ikke for meg at dette kunne være rare kostnaden, selv om det er fra utlandet.

 

Frakt kostnad: 125,06 EURO....

 

Jeg trenger vel ikke nevne at jeg ikke bestilte dem ...

 

Noen som vet om hvor jeg kan få tak i noe slikt?

Lenke til kommentar

Hæææ!? 125 Euro!

 

Er det virkelig mulig? For et lite brev på kanskje knappe grammet.

Bare for å sette det i perspektiv, så er dette flere ganger høyere pris (ca 6,4 ganger så mye) enn det det koster å sende tilsvarende ut i LEO ( Low Earth Orbit ) bane rundt jorden med en Atlas V-rakett.

 

EVGA må nok ha røkt sopp.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...