Christian Thork Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Pass på så du ikke tenner på kortet mens du er borte da Haha, Skal prøve ^^ 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Coilwinene mine sitter alltid i en komponent, HK har nå ett eller annet sted, byttet psu og gpu og like ille. Forrigegang byttet jeg bare psu , da satt den der. Finner jeg punktet skal jeg lime over den. Neon sier at det kan hjelpe om du lar pc`en benche der det er verst med cw i 36timer, Så skal det meste være borte Folder der det er ille i årevis like ille. Lyden endrer tone etter last så klokker til den beste tonen^^ Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Coilwinene mine sitter alltid i en komponent, HK har nå ett eller annet sted, byttet psu og gpu og like ille. Forrigegang byttet jeg bare psu , da satt den der. Finner jeg punktet skal jeg lime over den. Neon sier at det kan hjelpe om du lar pc`en benche der det er verst med cw i 36timer, Så skal det meste være borte Folder der det er ille i årevis like ille. Lyden endrer tone etter last så klokker til den beste tonen^^ Er folding like ille/værre en stresstest Lenke til kommentar
War Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Værre, kan klokke og styre på til bench, men må alltid klokke ned når det skal foldes. Pluss at det er 100% load hele tiden år etter år. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Værre, kan klokke og styre på til bench, men må alltid klokke ned når det skal foldes. Pluss at det er 100% load hele tiden år etter år. Da får jeg vel folde litt Men mining står det at skader gpu (vet ikke om det er sant) gjør folding the samme? Og vet noen hvordan jeg kan modde en bios sånn at det blir 1ghz stock clock og boost disabled? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Folding, stresstest, mining eller veldig GPU -tunge spill vil alle ha omtrent samme effekt, og vil slite på GPUen. Spesielt ved høye temperaturer og om man kjører på med mer enn standard spenning. Den store forskjellen fra gaming / stresstest og folding/mining er at det går over flere måneder og år, kontra bare noen timer. Og vet noen hvordan jeg kan modde en bios sånn at det blir 1ghz stock clock og boost disabled? Ja, bruk en flashet BIOS uten boost (som du har), og klokk ned skjermkortet til ønsket frekvens. Hos meg blir det Skyn3t v4 samt -100 MHz i precision X. Endret 1. mai 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Kan dere fortelle meg hva som er max boost for dere på et classy gtx780ti? Jeg er ikke så avansert som dere eksperter her, og har foreløpig bara stilt mV til 75 i evga precision og dratt "sleiden" til max på power og temp, og satt prioritet på temp som viser max 95 grader. Har tatt en forsiktig clock på gpu på +70MHz og har da altså 1090 + boost. Ser i precision at kortet booster opp til 1239MHz under spilling. Er dette bra med tanke på at jeg bruker standardkjøleren til classy? Endret 1. mai 2014 av TXD1979 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Mja, det er ikke ille, men alle mine tre kort klarer det selv uten økning i spenning. Nå er ikke forsiktig OC bra på Classy, som er laget for tung OC. Så med selv Precision sin begrensede spenningsøkning-muligheter, så tipper jeg du klarer mer. Med høyere spenning enn hva precisionX kan gi (1.25V-1.3V synes jeg var passende) og da var over 1350 MHz var fullt mulig om man aksepterer å øke viftehastigheten litt. Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Takk for svar tenker jeg fjerner den voltøkningen og ser hva jeg klarer uten først. Hvordan klokker du Andrull? Er det kun custom bios og vannkjøling som gjelder for deg? Og hvilket program bruker du til å klokke eventuelt? Endret 2. mai 2014 av TXD1979 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Eller hva med å ha på spenningsøkningen og så se hva du klarer MED den. Ja, for det du hovedsakelig betaler ekstra for i classy er jo en kraftig spenningsregulator/VRM/strømforsyning (og litt for ekstra god kjøler) på skjermkortet. Og om man kjører på med standard spenning så vil du klokke nøyaktig like langt som alle andre GTX 780 standardkort. Hmm, hvordan klokker jeg spør du. Nei, jeg skulle jo gjerne sagt at jeg starter lavt, men det stemmer ikke i praksis. Jeg er på ingen måte kjent for å være spesielt tålmodig, så jeg gjør følgende: 1. Først flasher jeg BIOS, da originale er forvirrende og håpløs. Ja, jo mer noob du er, jo viktigere er det egentlig. For da slipper du rare resultater forårsaket av en fucka boost-funksjon og av begrensninger med powerlimit. Du tror du har en stabil OC, men så viser det seg etterhvert at du har blitt lurt. Ps: Husk å sett BIOS til "LN2" med bryteren på toppen av kortet før du flasher. Da har du fortsatt standard-BIOSen du kan bruke ved problemer. 2. Last ned programvaren du trenger for OC. Her er PrecisionX (for frekvens og powerlimit), Classified Votage Controller (for spenning), GPU-Z (for spenningsavlesning, da precisionX sin ikke funker med Classified voltage controller) 3Dmark, og Heaven et minstekrav i mine øyne. 3. Og så over til selve OC. Her starter jeg faktisk med å øke spenningen ganske høyt, i mtosetning til de fleste andre som starter å se hvor langt de kommer med kun frekvensøkning. Men jeg holder meg innenfor hva jeg tror kjøleren kan klare, samt innenfor visse sikkerhetsrammer.4. Jeg holder så nøye øye med temperaturene, samt justerer viftehastigheten etter hva jeg anser som tålelig. Her er det viktig å huske at tempen vil gå opp når du senere øker frekvensen, men langt fra så mye som ved spenning. Personlig så synes jeg 85-90 grader er en fin temp å ende på. Så om spenningen jeg har satt holder seg innenfor rundt 75-80 grader så har jeg litt å gå på når det kommer til frekvensøkningen. På en GTX 780 Classy så synes jeg alt under 1.35V er innenfor mine rammer, og den spenningen som på ønsket viftehastighet gir meg rundt 75 grader uten frekvensøkning, er også den spenningen jeg bruker. Ps: For minne så er det litt verre, og har kommet frem til at 1.65V ca på luft og 1.70V på vann er trygt og godt. Edit: Vil også nevne at jeg på dette tidspunktet sjekker at spenningene til kortet er gode og at PSUen ikke blir overbelastet og slike ting. Klikker PCen på dette tidspunktet så VET du at det ikke er OC som gjør PCen ustabil, og sannsyneligvis noe med strømføringen, temp osv.. Utrolig deilig å få slike potensielle problemer ut av verden før du begynner med OC. 5. Og nå med alt annet tull ute av verden så kan jeg konsentrere meg om å finne den frekvensen som er stabil. Vet jo omtrent hvor potensialet ligger på forhånd, så gjør noen grove hopp i starten, før jeg etterhvert tar musesteg for å finne maks. Holder naturligvis litt øye med tempen, uten at det er så viktig (for jeg vet jo omtrent hvor den kommer til å ligge fra før av). Da blir selve OC-delen plankekjøring når du har gjort godt forarbeid. Nå er du ferdig med grovarbeidet og sannsyneligvis en helt OK OC for de fleste. 6. Steg seks er å finjustere og makse ut systemet. Frem til dette punktet så er metodikken omtrentlig lik på alle komponenter og kjøleløsninger. Måtte det være CPU, GPU, HK, RAM osv...Det gjelder å finjustere spenningen. Vil litt høyere viftehastighet (eller lavere vanntemp) gjøre noe bedre? Vil litt mer spenning gjøre noen forskjell? Vil litt lavere spenning gjøre noen forskjell? etc..F.eks: Nå har jeg 3 stykk skjermkort, og det kompliserer ting litt mer, som betyr at jeg kanskje tester hvor mye hver av dem klarer. Samt at jeg prøver å kjøre maks OC på CPU, RAM og alle skjermkort samtidig. Dette er vanskelig fordi langt flere ting i systemet kan bli ustabilt. Da er det viktig at du har kjørt steg 1-5 fra før av på alle individuelle komponenter så du vet grovt hvor mye hver og en klarer alene.Samt at jeg har ekstra eksotisk vannkjøling og slikt som vil kunne forandre ting. Vil også prøve å få så lav temp jeg klarer, kortere stresstester for å finne hva som gir mest poeng i benchmarks og lignende. Steg 7. Etter at all info er samlet inn fra steg 6, så vil jeg konsekvent bare senke frekvensen bittelitt på alle komponenter, og så se om de er stabile over tid. Såkalt 24/7 klokk, eller i det minste stabil nok til alt du driver med. Til syvende og sist så vil jeg bare si at de fleste klokker motsatt, slik: Øke frekvens litt til det blir ustabilt -> øke spenning -> øke frekvens -> øke viftehastighet -> øke spenning osv... Problemet er bare at det tar lang tid, og det virker kanskje logisk og enkelt. MEN! Denne måten har ført med seg en del frustrasjon om man ønsker å nå høyt. Rett og slett fordi ting ikke nødvendigvis er like logisk som det kan virke som først. Du må også holde øye med mye på en gang, og du har heller ikke eliminert noen feilkilder på forhånd. Rare ting vil også skje. Noen ganger så blir den mindre stabil med mer spenning, men bare til et visst punkt og vice versa. Noen ganger så er det bare selve spennignsøkningen som PCen ikke takler (gjerne pga PSU) noe du heller ikke finner ut med noob-metoden. Ja, det blir et salig Cluster fuck etter hvert. Helt OK måte for noobs, men når du skal holde øye med elektrisk støy, spenningsnivåer på flere komponenter samtidig, og du bare skal finne maks klokk, så er det raskere og mer konsekvent på min måte. Men det krever gjerne litt mer kompetanse, da du bør vite hvor rammene ligger på spenning. Endret 2. mai 2014 av Andrull 2 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Folding, stresstest, mining eller veldig GPU -tunge spill vil alle ha omtrent samme effekt, og vil slite på GPUen. Spesielt ved høye temperaturer og om man kjører på med mer enn standard spenning. Den store forskjellen fra gaming / stresstest og folding/mining er at det går over flere måneder og år, kontra bare noen timer. Og vet noen hvordan jeg kan modde en bios sånn at det blir 1ghz stock clock og boost disabled? Ja, bruk en flashet BIOS uten boost (som du har), og klokk ned skjermkortet til ønsket frekvens. Hos meg blir det Skyn3t v4 samt -100 MHz i precision X. Min er ikke stabil på 1110mh< stock, Det er jo 128mhz økning på 1.50v. rart at det er ustabilt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) ? Kan du forklare det på nytt? Skjønte ikke helt hva du mente. 1.5V?! 1110 MHz er vel stock, men du mener den ikke er stabil her? Jeg er rimelig sikker på at du ikke tilfeldigvis har fått et ekstremt dårlig produkt, men at mye kan ligge i at man er litt ny i gamet. Mange andre ting en kun OC som kan påvirke stabilitet. Anbefaler deg å prøve litt mer, kanskje du finner ut av problemet. Det er dessverre slik at vi ikke kan forklare stort mer enn standardprosedyrer, og man står mye alene når man finner problemstillinger. Vi har alle vært der, og av en eller annen grunn så "fikk jeg bedre brikker jo mer jeg lærte". Stabil er jo en noe vag definisjon. Du klokker skjermkortet for det du bruker den til. Endret 2. mai 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Eller hva med å ha på spenningsøkningen og så se hva du klarer MED den. Ja, for det du hovedsakelig betaler ekstra for i classy er jo en kraftig spenningsregulator/VRM/strømforsyning (og litt for ekstra god kjøler) på skjermkortet. Og om man kjører på med standard spenning så vil du klokke nøyaktig like langt som alle andre GTX 780 standardkort. Hmm, hvordan klokker jeg spør du. Nei, jeg skulle jo gjerne sagt at jeg starter lavt, men det stemmer ikke i praksis. Jeg er på ingen måte kjent for å være spesielt tålmodig, så jeg gjør følgende: 1. Først flasher jeg BIOS, da originale er forvirrende og håpløs. Ja, jo mer noob du er, jo viktigere er det egentlig. For da slipper du rare resultater forårsaket av en fucka boost-funksjon og av begrensninger med powerlimit. Du tror du har en stabil OC, men så viser det seg etterhvert at du har blitt lurt. Ps: Husk å sett BIOS til "LN2" med bryteren på toppen av kortet før du flasher. Da har du fortsatt standard-BIOSen du kan bruke ved problemer. 2. Last ned programvaren du trenger for OC. Her er PrecisionX (for frekvens og powerlimit), Classified Votage Controller (for spenning), GPU-Z (for spenningsavlesning, da precisionX sin ikke funker med Classified voltage controller) 3Dmark, og Heaven et minstekrav i mine øyne. 3. Og så over til selve OC. Her starter jeg faktisk med å øke spenningen ganske høyt, i mtosetning til de fleste andre som starter å se hvor langt de kommer med kun frekvensøkning. Men jeg holder meg innenfor hva jeg tror kjøleren kan klare, samt innenfor visse sikkerhetsrammer. 4. Jeg holder så nøye øye med temperaturene, samt justerer viftehastigheten etter hva jeg anser som tålelig. Her er det viktig å huske at tempen vil gå opp når du senere øker frekvensen, men langt fra så mye som ved spenning. Personlig så synes jeg 85-90 grader er en fin temp å ende på. Så om spenningen jeg har satt holder seg innenfor rundt 75-80 grader så har jeg litt å gå på når det kommer til frekvensøkningen. På en GTX 780 Classy så synes jeg alt under 1.35V er innenfor mine rammer, og den spenningen som på ønsket viftehastighet gir meg rundt 75 grader uten frekvensøkning, er også den spenningen jeg bruker. Ps: For minne så er det litt verre, og har kommet frem til at 1.65V ca på luft og 1.70V på vann er trygt og godt. Edit: Vil også nevne at jeg på dette tidspunktet sjekker at spenningene til kortet er gode og at PSUen ikke blir overbelastet og slike ting. Klikker PCen på dette tidspunktet så VET du at det ikke er OC som gjør PCen ustabil, og sannsyneligvis noe med strømføringen, temp osv.. Utrolig deilig å få slike potensielle problemer ut av verden før du begynner med OC. 5. Og nå med alt annet tull ute av verden så kan jeg konsentrere meg om å finne den frekvensen som er stabil. Vet jo omtrent hvor potensialet ligger på forhånd, så gjør noen grove hopp i starten, før jeg etterhvert tar musesteg for å finne maks. Holder naturligvis litt øye med tempen, uten at det er så viktig (for jeg vet jo omtrent hvor den kommer til å ligge fra før av). Da blir selve OC-delen plankekjøring når du har gjort godt forarbeid. Nå er du ferdig med grovarbeidet og sannsyneligvis en helt OK OC for de fleste. 6. Steg seks er å finjustere og makse ut systemet. Frem til dette punktet så er metodikken omtrentlig lik på alle komponenter og kjøleløsninger. Måtte det være CPU, GPU, HK, RAM osv... Det gjelder å finjustere spenningen. Vil litt høyere viftehastighet (eller lavere vanntemp) gjøre noe bedre? Vil litt mer spenning gjøre noen forskjell? Vil litt lavere spenning gjøre noen forskjell? etc.. F.eks: Nå har jeg 3 stykk skjermkort, og det kompliserer ting litt mer, som betyr at jeg kanskje tester hvor mye hver av dem klarer. Samt at jeg prøver å kjøre maks OC på CPU, RAM og alle skjermkort samtidig. Dette er vanskelig fordi langt flere ting i systemet kan bli ustabilt. Da er det viktig at du har kjørt steg 1-5 fra før av på alle individuelle komponenter så du vet grovt hvor mye hver og en klarer alene. Samt at jeg har ekstra eksotisk vannkjøling og slikt som vil kunne forandre ting. Vil også prøve å få så lav temp jeg klarer, kortere stresstester for å finne hva som gir mest poeng i benchmarks og lignende. Steg 7. Etter at all info er samlet inn fra steg 6, så vil jeg konsekvent bare senke frekvensen bittelitt på alle komponenter, og så se om de er stabile over tid. Såkalt 24/7 klokk, eller i det minste stabil nok til alt du driver med. Til syvende og sist så vil jeg bare si at de fleste klokker motsatt, slik: Øke frekvens litt til det blir ustabilt -> øke spenning -> øke frekvens -> øke viftehastighet -> øke spenning osv... Problemet er bare at det tar lang tid, og det virker kanskje logisk og enkelt. MEN! Denne måten har ført med seg en del frustrasjon om man ønsker å nå høyt. Rett og slett fordi ting ikke nødvendigvis er like logisk som det kan virke som først. Du må også holde øye med mye på en gang, og du har heller ikke eliminert noen feilkilder på forhånd. Rare ting vil også skje. Noen ganger så blir den mindre stabil med mer spenning, men bare til et visst punkt og vice versa. Noen ganger så er det bare selve spennignsøkningen som PCen ikke takler (gjerne pga PSU) noe du heller ikke finner ut med noob-metoden. Ja, det blir et salig Cluster fuck etter hvert. Helt OK måte for noobs, men når du skal holde øye med elektrisk støy, spenningsnivåer på flere komponenter samtidig, og du bare skal finne maks klokk, så er det raskere og mer konsekvent på min måte. Men det krever gjerne litt mer kompetanse, da du bør vite hvor rammene ligger på spenning. Tusen takk for at du tok deg tid til et så sinnsykt utfyllende svar Endret 2. mai 2014 av TXD1979 Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Hva er forresten siste/beste bios og hvor finner jeg den? Prøvde hoppe litt rundt i denne tråden, men mistet tålmodigheten etter 15 forsøk Endret 2. mai 2014 av TXD1979 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hva er forresten siste/beste bios og hvor finner jeg den? Prøvde hoppe litt rundt i denne tråden, men mistet tålmodigheten etter 15 forsøk Fasit :http://www.overclock.net/t/1411500/official-evga-classified-owners-club 1 Lenke til kommentar
Stonescar Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:7165110 Er det noe jeg trenger å tenke på før jeg trykker på kjøp knappen? Noen som forresten har testa den på classy ennå, her på forumet asså? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1579444 Lenke til kommentar
Stonescar Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hmm.. Kanskje bare prøve begge deler Ek- blokk og den merkelige hybriden:) Dilemmaet mitt er at jeg bare har en 360 radiator, og tror det kommer til å bli akkurat litt for varmt...(cpu+classy på overklokk). Da blir det fort dyrt igjen:) Takk for link forresten Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 360 holder nok helt greit. Ja om man har i push pull med noe middels kraftige vifter så skal tempen holde seg godt innenfor grensene. Kjørte selv en 360 på 130w tdp CPU og to GTX480. Alt klokket rimelig godt. Ved maks last ble det litt temp på vannet, men fortsatt rimelig fin temp kontra viftekjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå