Sermoni Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 http://www.overclock.net/t/1452828/reference-card-overclocking-battle-r9-290-vs-r9-290x-vs-gtx-780 Likte at 780èn vant Alle var refrence og Overklokket på stock volt. Tror jeg Virker nesten som du prøver å være betryggende i denne tråden. 290X knuser 780 reelt sett på luft. Veldig irrelevant å måle med 10% OC kontra f.eks 17% på et annet spesifkt kort. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 http://www.overclock.net/t/1452828/reference-card-overclocking-battle-r9-290-vs-r9-290x-vs-gtx-780 Likte at 780èn vant Alle var refrence og Overklokket på stock volt. Tror jeg Virker nesten som du prøver å være betryggende i denne tråden. 290X knuser 780 reelt sett på luft. Veldig irrelevant å måle med 10% OC kontra f.eks 17% på et annet spesifkt kort. Det er sant indeed, men det var jo maks oc da for begge kortene etter å ha lest så hadde det vært kult om evga lagde 290(x) kort 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Men så er poenget at dette er classy-tråden. Og 780 classy er altså bedre. På alle mulige måter, luft eller vann. Kjernen til 780 ref. er langt lavere klokket i forhold til sitt potensiale enn 290 (x) ref., som kommer rimelig langt presset. Å bruke 1150MHz ish blir faktisk en god sammenligning, da det er dette kortene ligger på i praksis med turbo uten OC. AMD kan på alle måter regnes som overklokket fra et referanseatandpunkt, så det skal bare mangle. Slik det var der så lå det prosentvis rimelig likt i forhold til hva kjernen klarer. :-) Men for all del, AMD har nå alltids overtaket i noen spill, det er ikke til å komme utenom. Endret 21. januar 2014 av Andrull 4 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Men så er poenget at dette er classy-tråden. Og 780 classy er altså bedre. På alle mulige måter, luft eller vann. Kjernen til 780 ref. er langt lavere klokket i forhold til sitt potensiale enn 290 (x) ref., som kommer rimelig langt presset. Å bruke 1150MHz ish blir faktisk en god sammenligning, da det er dette kortene ligger på i praksis med turbo uten OC. AMD kan på alle måter regnes som overklokket fra et referanseatandpunkt, så det skal bare mangle. Slik det var der så lå det prosentvis rimelig likt i forhold til hva kjernen klarer. :-) Men for all del, AMD har nå alltids overtaket i noen spill, det er ikke til å komme utenom. Den var jo bra da Andrull haha! Nå håper jeg at 800serien blir dårlig så jeg slipper å oppgradere men anyway så fikk jeg liv i chieftecken det er dårlig lodding på psu'en men er digital impuls bedre enn komplett? Angående leverings tid? blir ARM greia som skal komme med 800 serien noe bra? Og kan min lille i5 3470 på turbo/oc på 3.8ghz følge opp med 780'en? Den klarer det på 64 players map på bf4 load ligger på 85-95% bruker dere en bios uten gpu 2.0?? Hater virkelig den greia der 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Digital Impuls slår komplett som regel på alle mulige måter. Måtte det være kundebehandling eller leveringstid. Og henter du opp selv i butikken deres Trondheim eller Oslo, så går det åpenbart enda raskere og billigere. Ellers har du også plenty av de som jobber på DI her inne på forumet (spesielt inkludert denne tråden). Ikke dårlig bare det. 1 Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Men så er poenget at dette er classy-tråden. Og 780 classy er altså bedre. På alle mulige måter, luft eller vann. Kjernen til 780 ref. er langt lavere klokket i forhold til sitt potensiale enn 290 (x) ref., som kommer rimelig langt presset. Å bruke 1150MHz ish blir faktisk en god sammenligning, da det er dette kortene ligger på i praksis med turbo uten OC. AMD kan på alle måter regnes som overklokket fra et referanseatandpunkt, så det skal bare mangle. Slik det var der så lå det prosentvis rimelig likt i forhold til hva kjernen klarer. :-) Men for all del, AMD har nå alltids overtaket i noen spill, det er ikke til å komme utenom. Hvordan? Et overklokket 780 1150MHz kontra f.eks Classy 1150MHz, ytelsen vil være tilnærmet lik. Det blir ikke riktig uansett når det prosentmessig er forskjellig, uansett hvor mye du vrir og vender på det. Har sett flere 1320MHz 290X's på vann som rævkjører et Classified 780 som hyler med 1.45V og 1450MHz. Det faktumet at Classified vil yte tilnærmet et likt vanlig 780 med samme frekvens, er relevant for min del. Jeg selv kan med hånden på hjertet si at Classified er fantastisk, men å sammenlikne noe som har et relevant forsprang, allerede fra start til slutt, blir feil. Sammenlikning av 2 forskjellige chipper blir svært merkelig også i den grunn at Classified leverer noe annet enn hva et referanse 780 gjør. Og tror heller ikke Classified ble brukt i linken som ble nevnt. 290X skal i teorien ha mer ytelse enn klokket Classified, dette har også vist seg praktisk borsett fra Valley og Fire.. Det jeg skal fram til, chippen er jo laget sånn, skal du gå utifra 1300MHz her, 1300MHz der, 1300MHz sånn, det fungerer ikke sånn, og dette har selv Gunslinger som kjører for (Asus?) nå nevnt når han hadde Twitch-streaming. Endret 21. januar 2014 av Sermoni Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Men så er poenget at dette er classy-tråden. Og 780 classy er altså bedre. På alle mulige måter, luft eller vann. Kjernen til 780 ref. er langt lavere klokket i forhold til sitt potensiale enn 290 (x) ref., som kommer rimelig langt presset. Å bruke 1150MHz ish blir faktisk en god sammenligning, da det er dette kortene ligger på i praksis med turbo uten OC. AMD kan på alle måter regnes som overklokket fra et referanseatandpunkt, så det skal bare mangle. Slik det var der så lå det prosentvis rimelig likt i forhold til hva kjernen klarer. :-) Men for all del, AMD har nå alltids overtaket i noen spill, det er ikke til å komme utenom. Hvordan? Et overklokket 780 1150MHz kontra f.eks Classy 1150MHz, ytelsen vil være tilnærmet lik. Det blir ikke riktig uansett når det prosentmessig er forskjellig, uansett hvor mye du vrir og vender på det. Har sett flere 1320MHz 290X's på vann som rævkjører et Classified 780 som hyler med 1.45V og 1450MHz. Det faktumet at Classified vil yte tilnærmet et likt vanlig 780 med samme frekvens, er relevant for min del. Jeg selv kan med hånden på hjertet si at Classified er fantastisk, men å sammenlikne noe som har et relevant forsprang, allerede fra start til slutt, blir feil. Sammenlikning av 2 forskjellige chipper blir svært merkelig også i den grunn at Classified leverer noe annet enn hva et referanse 780 gjør. Og tror heller ikke Classified ble brukt i linken som ble nevnt. 290X skal i teorien ha mer ytelse enn klokket Classified, dette har også vist seg praktisk borsett fra Valley og Fire.. Det jeg skal fram til, chippen er jo laget sånn, skal du gå utifra 1300MHz her, 1300MHz der, 1300MHz sånn, det fungerer ikke sånn, og dette har selv Gunslinger som kjører for (Asus?) nå nevnt når han hadde Twitch-streaming. ? Mitt poeng ER jo nettopp at 780 på 1,15GHz yter som Classified, som slik jeg også forstod det, ikke ble benyttet i testen. Og dermed kan kortet i testen sammenlignes med et standard classy (som jeg tror du kanskje misforstod?) . Vell, teori her og teori der, etter en lang og grundig vurdering av 290x og 780 classy så kom jeg frem til at 780 classy var best. Ikke at det det er store forskjellen, og det var ikke lett å velge, men 290X hadde rett og slett for få gode overklokkere. Uansett, 1320MHz 290X er jo ikke dårlig bare det. Men 1450 MHz var jo ikke store greiene på så mye som 1,45V. Alle mine tre slitne 780 Classyer klarer 1450 MHz+ på knappe 1,34V, og en del med singelkort og vann på disse kortene ser ut til å klare 1500MHz+ 1 Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780. Endret 21. januar 2014 av Sermoni Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Haha! Classy klarer 1400 på luft (vinduet åpent og viftene på fullt) Og på luft (skal ikke ha vann) så kommer 780 Classified bedre ut også ! men jef bor i kesand, da tror jeg at jeg tar digital impuls, selv om jeg må vente ekstra 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780.Hvilke tester og spill ble det overkjørt av? Need for speed? 2 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780.Hvilke tester og spill ble det overkjørt av? Need for speed? Hahahahahahhaa! !! 1 Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780.Hvilke tester og spill ble det overkjørt av? Need for speed? 3D Mark 11 & Sandra 2014..... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780.Hvilke tester og spill ble det overkjørt av? Need for speed? 3D Mark 11 & Sandra 2014..... Altså ingen ting med mening.. 1 Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780.Hvilke tester og spill ble det overkjørt av? Need for speed? 3D Mark 11 & Sandra 2014..... Altså ingen ting med mening.. Hvis du mener ROPS ikke reelt spiller noe rolle, så sure. Jeg selv mener det er bare AMD-fanatikere som whiner om det, men er strengt tatt merkelig at verken Valley eller Fire har lagt vekt på dette, siden det har en viss verdi.. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780.Hvilke tester og spill ble det overkjørt av? Need for speed? 3D Mark 11 & Sandra 2014..... Altså ingen ting med mening.. Hvis du mener ROPS ikke reelt spiller noe rolle, så sure. Jeg selv mener det er bare AMD-fanatikere som whiner om det, men er strengt tatt merkelig at verken Valley eller Fire har lagt vekt på dette, siden det har en viss verdi.. Burde man egentlig måle ytelsen på et skjermkort i noe annet enn FPS, sånn egentlig? 1 Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780.Hvilke tester og spill ble det overkjørt av? Need for speed? 3D Mark 11 & Sandra 2014..... Altså ingen ting med mening.. Hvis du mener ROPS ikke reelt spiller noe rolle, så sure. Jeg selv mener det er bare AMD-fanatikere som whiner om det, men er strengt tatt merkelig at verken Valley eller Fire har lagt vekt på dette, siden det har en viss verdi.. Burde man egentlig måle ytelsen på et skjermkort i noe annet enn FPS, sånn egentlig? Teoretisk nei, men det kan være flere faktorerer som kan være nevneverdige. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 hmm. Teoretisk sett, jo. Men det er den mest praktiske og funksjonelle måten å oppgi ytelse på. FPS er jo bare en gjennomsnitt, og ikke noe faktisk mål på ytelsen til et gitt punkt. Du kan ha 10 FPS og ha den jevneste bevegelse/flyt du kan tenke deg, men du kan også ha 100 FPS, men fortsatt har svært ujevn og hakkete opplevelse. Jeg snakker da om ytterpunkter som jeg har overdrevet (ikke at det gjør det noe mindre feil), for FPS er fortsatt bare et gjennomsnitt. På samme måte som at det fortsatt kan være en del fattige i et samfunn med høy gjennomsnittlig inntekt. Du vet ut fra dette tallet ikke hvor mange eller hvor fattig befolkningen er. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Jeg har nok missforstått, men 1320MHz R290X overkjørte mitt Classified 780 1450MHz. Selv trenger jeg kun 1.32V for 1450MHz, men har EVBot hvis det skulle være ønskelig med mer enn hva Classified tool leverte til Classy 780.Hvilke tester og spill ble det overkjørt av? Need for speed? 3D Mark 11 & Sandra 2014..... Altså ingen ting med mening.. Hvis du mener ROPS ikke reelt spiller noe rolle, så sure. Jeg selv mener det er bare AMD-fanatikere som whiner om det, men er strengt tatt merkelig at verken Valley eller Fire har lagt vekt på dette, siden det har en viss verdi.. Det viktigste er faktisk spill for de fleste. Så hvis ingen spill er som 3d11, så er testen meningsløs nå. Dog driter jeg i det, da jeg får rimelig bra score med 2x 780 ti @1400mhz i 3d 11 2 Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 hmm. Teoretisk sett, jo. Men det er den mest praktiske og funksjonelle måten å oppgi ytelse på. FPS er jo bare en gjennomsnitt, og ikke noe faktisk mål på ytelsen til et gitt punkt. Du kan ha 10 FPS og ha den jevneste bevegelse/flyt du kan tenke deg, men du kan også ha 100 FPS, men fortsatt har svært ujevn og hakkete opplevelse. Jeg snakker da om ytterpunkter som jeg har overdrevet (ikke at det gjør det noe mindre feil), for FPS er fortsatt bare et gjennomsnitt. På samme måte som at det fortsatt kan være en del fattige i et samfunn med høy gjennomsnittlig inntekt. Du vet ut fra dette tallet ikke hvor mange eller hvor fattig befolkningen er. Gjennomsnitts-FPS er gjennomsnitts-FPS med andre ord? Captain Obvious Poenget er vel at ytelsen i spill bør være hovedindikator på hvor bra ytelsen til et skjermkort er? Og da snakker jeg selvsagt kun om ytelse, alt annet er utelukket. Sover ikke dårlig om natta fordi 290X gjør det bra i SiSoft Sandra 2014 for å si det sånn... 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Hvis du mener ROPS ikke reelt spiller noe rolle, så sure. Jeg selv mener det er bare AMD-fanatikere som whiner om det, men er strengt tatt merkelig at verken Valley eller Fire har lagt vekt på dette, siden det har en viss verdi.. At 290X har en fordel med antall ROPs hjelper nok lite når minnekontrolleren på 290X ikke er designet for høye frekvenser, ettersom AMD-driverne kan skru av tesselation er det ikke rart 290X er ganske bra der. Fire Strike gir typisk et mer balansert bilde på ytelsen ettersom det krever mer ROP/minnebåndbredde enn 3DMark11 og ikke er like flaskehalset av CPU som Vantage. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå