Gå til innhold

EVGA GeForce GTX 780 / 780 Ti Classified

0l3M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammel sak: chieftec cft 1200.

Forventer rundt 80% eff. Men selv om du trekker fra 20% så er det rimelig heftig overbelastning. :(

Rundt 600mV ripple peaks i tilleg på både 5v og 12v railen.

nå er eg noob på overbelaste psu- men bare lure- visst man overbelaster psu så jævlig, er det ikke meningen at den skal slås ut? som en slags sikring? :hmm:

Lenke til kommentar

nå er eg noob på overbelaste psu- men bare lure- visst man overbelaster psu så jævlig, er det ikke meningen at den skal slås ut? som en slags sikring? :hmm:

De har som regel to vern mot slikt. Ene er på selve 12V-railene som kutter ut om du går for høyt. Men hvis man balanserer lasten godt så vil ikke disse slå ut, da totalen på PSUer med mange railer (som min har) er langt over maks belastning PSUen tåler.

Men man har også en automatisk strømbryter på primær- (230V) siden, som kobler ut når det trekkes en gitt mengde strøm. Denne kan nok være noe høyere en maks belastning i kortere tid før den går, da den er varmestyrt.

Jeg vet ikke helt effektiviteten ved maks belastning nå som den er så gammel, men rundt 80 % er nok ikke feil. 1737W fra veggen betyr at resten trekker: 1390W, altså 190W mer enn den er spesifisert for.

Dette er 15 % overbelastning, og med den høye alderen på PSUen så synes det det er svært mye.

Dog, dette er i kort tidsperiode på et sekund. Gjennom benchmarken på et minutts tid om gangen så lå den på rundt 1610W = ca 1288W. Noe som ikke er fullt så ille. Uansett så overrasket det meg en del. XD

Lenke til kommentar

De har som regel to vern mot slikt. Ene er på selve 12V-railene som kutter ut om du går for høyt. Men hvis man balanserer lasten godt så vil ikke disse slå ut, da totalen på PSUer med mange railer (som min har) er langt over maks belastning PSUen tåler.

Men man har også en automatisk strømbryter på primær- (230V) siden, som kobler ut når det trekkes en gitt mengde strøm. Denne kan nok være noe høyere en maks belastning i kortere tid før den går, da den er varmestyrt.

Jeg vet ikke helt effektiviteten ved maks belastning nå som den er så gammel, men rundt 80 % er nok ikke feil. 1737W fra veggen betyr at resten trekker: 1390W, altså 190W mer enn den er spesifisert for.

Dette er 15 % overbelastning, og med den høye alderen på PSUen så synes det det er svært mye.

Dog, dette er i kort tidsperiode på et sekund. Gjennom benchmarken på et minutts tid om gangen så lå den på rundt 1610W = ca 1288W. Noe som ikke er fullt så ille. Uansett så overrasket det meg en del. XD

aha :)

Lenke til kommentar

What?? Hvis du mener det klamp meteret så viser det 7,13A, kan ikke se hvor bryteren står, så det blir 220V (eller 225V) x 7,13A=1604W. Dog ikke verst med en 1200W PSU. :w00t:

Ja, den viser på bildet barte 7,13A da 7,55A var en peak jeg ikke fikk på bildet. :)

Nå trodde jeg at jeg hadde målt spenningen til å være ca 231V der jeg bodde, men det ser ut som om den ligger en del lavere, i hvert fall med PCen koblet til. :p

Edit: 218-219V ligger den på i forgreningen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, den viser på bildet barte 7,13A da 7,55A var en peak jeg ikke fikk på bildet. :)

Nå trodde jeg at jeg hadde målt spenningen til å være ca 231V der jeg bodde, men det ser ut som om den ligger en del lavere, i hvert fall med PCen koblet til. :p

Drar du så mange watt med PC'en, så forundrer meg ikke at spenningen synker i hele nabolaget. :rofl:

Burde kanskje kjøpe meg et klamp meter også, kjekt å ha. Tror jeg kan fikse et Fluke meter billig via arbeid. :dremel:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Drar du så mange watt med PC'en, så forundrer meg ikke at spenningen synker i hele nabolaget. :rofl:

Hehe, ikke sant. :p (dama klager på blinking i lysene i stua)

Faktisk så sank den ned til 213V når jeg startet 3Dmarken, og det var før jeg gadd å sjekke når PCen peaker. :p Snart så lavt at det blir en brown-out.

Med 213V så blir peaken bare 1610W fra vegg = 1289W.

Mens den i snitt lå på rundt 1522W fra vegg = 1218W.

Så nå snakker vi jo om litt mer realistiske verdier, og hvorfor PSUen holder ut.

Lenke til kommentar

HA Samme Psu som meg :p Har hatt min i 3+ år tror jeg :)

Huff, løp og bytt. ^^

Når jeg sjekker med oscilloscop så ser jeg virkelig hvor dårlig den egentlig er. MASSE støy, over dobbelt av hva ATX-standarden krever at PSUer skal ha. :p

(akkurat uttenfor på 12V-rail og langt uttenfor på 5V-railen (12 %))

Meeen, så kjører jeg den også litt ute fra spesifikasjonene og da...

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har økt spenningen til minnet, eller prøvd å booste FBVDD eller PEXVDD?

Har ikkje sett vitsen med den siste enda, men det hjalp å sette opp spenningen til minnet. Iallefall for å komme over 8000mhz

nizzenbenchtableLDcooling.png

Fant ut at jeg har hurtigkoplinger for ca 3000kr bare på bencheriggen :whistle:

Nåden den som slår denne scoren...

1plasshwbot2x780ti.png

http://hwbot.org/benchmark/3dmark_-_fire_strike_extreme/rankings?hardwareTypeId=videocard_2151#start=0#interval=20#hardwareSafeName=geforce_gtx_780_ti#cores=2

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha! Fant en gammel test av Unginie Valley:

Unigine Valley Benchmark 1.0 FPS:

68.2

Score:

2853

Min FPS:

31.8

Max FPS:

133.5

System Platform:

Windows 7 (build 7601, Service Pack 1) 64bit

CPU model:

Intel® Core i5-3470 CPU @ 3.20GHz (3200MHz) x4

GPU model:

NVIDIA GeForce GTX 780 9.18.13.3193 (3072MB) x1

Settings Render:

Direct3D11

Mode:

1920x1080 8xAA fullscreen

Preset:

Extreme HD

EDIT:ikke post deres Score da jeg vil ikke så hvor høyere score dere får :p

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, ahhh. Ja jeg sa jo det var noe skjit. :p

Men om du gidder så tar jeg gjerne i mot den døde saken. :-) Da som en organdonor til min egen syke chieftec. :)

Det ville i hvertfall gledet en liten nerd som meg. Men det blir eventuelt noe via kan ta over PM.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Haha, ahhh. Ja jeg sa jo det var noe skjit. :p

Men om du gidder så tar jeg gjerne i mot den døde saken. :-) Da som en organdonor til min egen syke chieftec. :)

Det ville i hvertfall gledet en liten nerd som meg. Men det blir eventuelt noe via kan ta over PM.

Haha! :p Men jeg har et spørsmål til deg, Nå har noen sakt at det er ufarlig å øke baseclock/bus speed (blck) Mens noen sier det er trygt innen normale tempraturer :) er det farlig på Socket 1155? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...