Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

EVGA GeForce GTX 780 / 780 Ti Classified

0l3M

Anbefalte innlegg

Prisen på classified hydro copper ligger på ca 5.5k nå. Da slipper man å sette på vannblokk selv.

Det var faktisk fantastisk billig.

Nesten som man vurderer et Prodigy med dette kortet.

For å si det sånn, GTX 780 Classy er helt knakende godt...

Hvilkene temperaturerer er det folk opplever her med en relativt normal loop med en OC/m 1300MHz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var faktisk fantastisk billig.

Nesten som man vurderer et Prodigy med dette kortet.

For å si det sånn, GTX 780 Classy er helt knakende godt...

Hvilkene temperaturerer er det folk opplever her med en relativt normal loop med en OC/m 1300MHz?

Kommer an på hvor mye spenning kortet ditt trenger for 1300mhz. En kollega bygde ferdig sin loop i går, med single Classy + 3930k, 1.25v 1306mhz core maksa kortet 41c etter mange runder med Valley. Riktignok 420+280 rads i loopen.

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor mye spenning kortet ditt trenger for 1300mhz. En kollega bygde ferdig sin loop i går, med single Classy + 3930k, 1.25v 1306mhz core maksa kortet 41c etter mange runder med Valley. Riktignok 420+280 rads i loopen.

Ah, blir nok ikke mye 420 + 280 i Prodigy.

Må nok kjøpe meg 1x 240mm og 1x 200mm og kanskje dual D5? Kanskje dual loop og? Jeg har bare lyst på en steikje kald PC for engangs skyld, 41C høres litt varmt ut, hmm.

Lenke til kommentar

Ah, blir nok ikke mye 420 + 280 i Prodigy.

Må nok kjøpe meg 1x 240mm og 1x 200mm og kanskje dual D5? Kanskje dual loop og? Jeg har bare lyst på en steikje kald PC for engangs skyld, 41C høres litt varmt ut, hmm.

Er ikke sikker på om steike kald PC og Prodigy passer sååå godt sammen ;) Stappe et PC-V8 full med radiatorer og kjør dual loop?

41c er ikke varmt imo, vi snakker tross alt om en 3930K på 4.5Ghz og et solid overklokka, custom PCB 780 her. Jeg har jo 2 i SLI, kan gi deg en temp-rapport i kveld etter 7 timer med BF4 :D

Lenke til kommentar

Jeg hadde helt glemt at det var snakk om en 2011 som blir grådig varm. Kunne gjerne tenkt meg en fin temperatur på 30C på GPU, siden bruker en relativt svakere CPU på 1550.

Men vi får da se, får bare bestille kortet med blokken, er så steikje fint. :-D

Lenke til kommentar

Dual D5 er nok litt overkill (med unntak av dual loop, da du selvsagt må ha det). Selv med kanskje 3-4 ganger så lange og mange rør som et normalt stort kabinett, så kicker D5'en så hardt fra seg at den spyler rimelig heftig gjennom slangene/rørene. Temperaturdifferansen fra før og etter CPUen er svært liten (altså betyr det at flowen er god nok).

Jo nærmere du kommer delta T = 0 på vanntemp ved før og etter CPU-blokka, jo mindre vil du tjene på økt flow. Ettersom det er denne differansen som sier om vannet har klart å plukke opp noe varme, og liten differanse indikerer at flowen er god nok.

Hvis differansen mellom radiatortemp og luft også er lav, ja så er det heller ikke radiatorstørrelsen som ahr noe å si.

Hvis differansen mellom vannblokk og CPU-kjernene er stor (som oftest) så er det enten IHS, kjølepasta, montering eller CPUens egen termiske motstand som begrenser.
Hvis temperaturdifferansen mellom IHS og vannblokken er liten, ja så kan du også utelukke montering og kjølepasta.

Du ender da opp med at det enten er IHS eller indre termisk motstand i chipen som begrenser. Eneste måten å få fikset opp i det er å fjerne IHS (typisk problem med haswell/Ivy-Bridge).

Til slutt så er det bare indre termisk motstand som er problemet, og eneste måten å gjøre noe med det, er å senke romtemperaturen som radiatoren står i. (altså waterchiller/fasekjøler/tøris/peltier/nitrogen/helium)

Lenke til kommentar

Takk for bra svar. CPU er allerede delidded, men krever vesentlig høy spenning for den klokkehastigheten som står til mitt ønske/forventning.

Jeg kan kanskje vurdere et annet kabinett med mer plass for radiatorflate, hvis radiatoflate vil gjøre den store forskjell?

Er en 4770K på 5.2GHz på 1.44V som blir så helvetes varm med 2x 240mm, 2 GPUer under vann og DP400.

Snakker om fort 95C med 140% load.

:p

Lenke til kommentar

Min anbefaling er å kjøpe inn et termometer (med inngang til f.eks to målepunkter) om man ikek har dette. Eventuelt bruke en annen målemetode, og så sjekke hva den aktuelle vanntempen er på, samtidig som du måler lufttempen.

For sikkerhetsskyld så anbefaler jeg å måle radiatortemp også, da den burde være ganske nærme vanntemp (i praksis kan den ligge midt mellom rom-temp og vanntemp). Resultatet du får ut da, er om du trenger høyere lufthastighet over dem, eller større radiatorflate (alt etter ønsket).

Og så kan du også teste videre i systemet hvor flaskehalsen ligger. Da på litt angitte punkter som jeg hintet til i forrige post. Vannkjøling spesielt har mye vitenskap, og med mindre man bare ønsker å gjette så er det greit å foreta nøyaktige målinger og så plotte det inn i et diagram.

Med nok informasjon så kan vi helt sikkert gi deg et meget nøyaktig svar på hva du må forbedre. :dremel:

Lenke til kommentar

Takk for bra svar. CPU er allerede delidded, men krever vesentlig høy spenning for den klokkehastigheten som står til mitt ønske/forventning.

Jeg kan kanskje vurdere et annet kabinett med mer plass for radiatorflate, hvis radiatoflate vil gjøre den store forskjell?

Er en 4770K på 5.2GHz på 1.44V som blir så helvetes varm med 2x 240mm, 2 GPUer under vann og DP400.

Min 3930K når fort opp i 90 grader den også, da med vanntemp på ca -1 grad og 1,58V og 5,15 GHz og Prime95. :p Men nå har **DP** sendt meg en liten sponset gave til riggen, som er en splitter ny vannblokk, så får se om jeg ikke får fjernet den flaskehalsen fullstendig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du sender den chippen din ASAP til meg, sitter selv å gnir på en deliddet 4770K som ikke vil gjøre mer enn 4.7Ghz @ 1.4v, derretter er det en kraftig vegg, må opp på 1.485v for 4.9Ghz.

Jeg slenger en liten D5 pumpe med regulator og chippen min til bytte :D

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp fra noen som kan dette med overclocking av 780 classy. Prøvde meg litt da jeg fikk kortet i går, men synes kanskje ikke det gikk høyt nok. Økte volt det jeg fikk lov til med PrecisionX (+63mV), og da endte jeg opp med en noenlunde stabil på +125 GPU, og +350 Memory. Kjørte powertarget og temp. target til maks. Mener jeg har sett høyere verdier enn dette, men jeg aner ikke hvordan.

Forholdsvis fersk på clocking, men har lest det jeg kommer over. Noen som har forslag til justeringer/fremgangsmåter, bør jeg flashe BIOS, i så fall, hvilken bør jeg skaffe meg?

På forhånd takk for hjelpen :0

edit;

Glemte å si at jeg kjører kun med luftkjøling, og at med "noenlunde stabilt", så mener jeg at jeg har akkurat justert den ned så vidt, for den dreiv å kræsjet driverne... Temp går til cirka 67°c.

Endret av Pestario
Lenke til kommentar

Min 3930K når fort opp i 90 grader den også, da med vanntemp på ca -1 grad og 1,58V og 5,15 GHz og Prime95. :p Men nå har **DP** sendt meg en liten sponset gave til riggen, som er en splitter ny vannblokk, så får se om jeg ikke får fjernet den flaskehalsen fullstendig.

Og den klarte jeg også å fjerne. :D 25-30 grader lavere temp. Ante virkelig ikke at det var SÅ stor flaskehals. Neste blir å få på Indigo Xtreme, men da må jeg vite hvor jeg skal bøye kobberrørene, og da trenger jeg et nytt skjermkort.

Hmm... klarer virkelig ikke bestemme meg for gode gamle classy, eller 290x, eller om 780Ti er verdt å vente på. Classy er foreløpig på toppen av lista, men krever også noen små justeringer innad i kabinettet for å få plass til det. :p Har dog nesten slått fra meg ideen om 780Ti, da beryktet pris og specs ikke virker særlig interessante. Vanskelig!

Lenke til kommentar

Ja, men faen da! :p
Det gikk plutselig opp for meg at jeg hadde litt mer penger, sånn at jeg faktisk har råd til skjermkort OG mat denne måneden.

Og neste måned blir det strømforsyningskomponenter, sånn at jeg endelig kan få bygget meg en ny PSU. Den 1200W-PSUen jeg har duger ikke for en drit, og med to/tre skjermkort så klarer jeg lett å sprenge kapasiteten (1080W på 12-Vrailen)

Og enten ett eller to skjermkort til (kommer litt an på hvilket skjermkort jeg går for). :)

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp fra noen som kan dette med overclocking av 780 classy. Prøvde meg litt da jeg fikk kortet i går, men synes kanskje ikke det gikk høyt nok. Økte volt det jeg fikk lov til med PrecisionX (+63mV), og da endte jeg opp med en noenlunde stabil på +125 GPU, og +350 Memory. Kjørte powertarget og temp. target til maks. Mener jeg har sett høyere verdier enn dette, men jeg aner ikke hvordan.

Forholdsvis fersk på clocking, men har lest det jeg kommer over. Noen som har forslag til justeringer/fremgangsmåter, bør jeg flashe BIOS, i så fall, hvilken bør jeg skaffe meg?

På forhånd takk for hjelpen :0

edit;

Glemte å si at jeg kjører kun med luftkjøling, og at med "noenlunde stabilt", så mener jeg at jeg har akkurat justert den ned så vidt, for den dreiv å kræsjet driverne... Temp går til cirka 67°c.

Se i denne tråden her :) Her er alt forklart :p

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1543877

Lenke til kommentar

Hvis den psu'en som du bygger blir en suksess, så kan du faktisk ta sånn custom jobber å lage kickass psu'er på bestilling ;)

Hehe, ja kanskje det. :p Har egentlig ikke sett for meg at markedet eksisterer for slik PSU som jeg kommer til å bygge. (blir fysisk ganske stor og tung (krever minst Dual-PSU kabinett), men har jo fordelen at du kan koble til et bilbatteri for ekstremt effektiv UPS-funksjon, samt mye mindre støy og mye bedre holdbarhet.

Men angående skjermkort-valg. SÅ kan jeg jo gjøre det ltit lettere. Jeg er sikker på at dere har bedre oversikt, da jeg har falt litt ut av gamet,da det er ganske travelt her om dagene.

Så hvem yter best av et rimelig heftig overklokket Classy (si minst 1400-1500 MHz), og et godt overklokket 290X (si 1150-1200MHz). Har fått med meg at disse ikke er så lette å klokke og klarer bare rundt 1200 MHz på kaldt vann?

CF/SLI-skalering, Benchmarks og battlefield 4 er kanskje viktigst, men også over hele fjøla er viktig det og. Mest interessant er da i 2560x1440 eller høyere.

Pris, og ekstra microstuttering i CF og slikt er det bare å ta helt ut av kalkulasjonen (en vurdering jeg må ta selv).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...