Gå til innhold

EVGA GeForce GTX 780 / 780 Ti Classified

0l3M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

880 er vel mid-range, som GTX 680 i sin tid. Det spørs vel om det er verdt å vente på.

Mid-range eller High-end er jo relative begreper, det kan godt hende at Nvidia har planlagt en større brikke basert på Maxwell-arkitekturen enn GM204, men om GTX 880 kommer ut med bedre ytelse enn GTX 780 Ti vil det fortsatt være High-end uansett om strømforbruket er 200W eller 350W

Lenke til kommentar

880 er vel mid-range, som GTX 680 i sin tid. Det spørs vel om det er verdt å vente på.

Mid-range eller High-end er jo relative begreper, det kan godt hende at Nvidia har planlagt en større brikke basert på Maxwell-arkitekturen enn GM204, men om GTX 880 kommer ut med bedre ytelse enn GTX 780 Ti vil det fortsatt være High-end uansett om strømforbruket er 200W eller 350W

Men så er "bedre" også ganske relativt til tider.

Av de kortene basert på de største brikkene så forventer man at kortet gjør det godt i de aller fleste sammenhenger.

En toppmodell basert på en mindre brikke ("mellomklasse"), vil som regel ha et annet fokus hos produsenten.

Det er ikke uvanlig at fokuset blir å få ned kostnaden og prisen. Dette gjøres ved å kutte bort elementer som ikke trengs for de fleste gamere. F.eks så koster det dem nok ganske mye å inkludere 384/512-bits PCBer, kontroller som takler dette, og et stort antall rasterenheter, som den normale gamer som spiller i 1080p sjeldent får bruk for uansett.

Samt at de naturligvis tar bort noe god dobbel presisjon ytelse. Det er kun semi-proffe (Titan-serien) og proff-kortene som har fokus også her.

Oppsummert:

Det kan og vil sikkert bli et kort som er lynraskt og effektivt i de fleste spill, samtidig som prisen ikke blir vanvittig. Men som ligger godt an til å skalere dårlig med økende minnebruk, oppløsning, og tung AA. Ikke noe gamere flest er så opptatt av. Men noe noen entusiaster ikke vil bruke penger på.

Jeg bryr meg egentlig ikke for mye hva man kaller det, men er fristet til å kalle det middelklasse, mens vi venter på en større og kraftigere modell basert på Maxwell.

Det er minst like naturlig å klassifisere kortene etter kodenavnene til brikkene, som å dele de inn etter "serie navnene" f.eks "GTX 770" (som Nvidia strengt talt har missbrukt så ofte at det kanskje ikke lenger er noe vits å dele opp klassene etter denne modellen).

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg ikke helt forstå disse navn(tall) modellene fra Nvidia som de har på kortene sine.

Ett av de første store kortene jeg hadde fra Nvidia var Asus GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 som ble kjøpt inn i Mars 2007 og var ett godt kort på den tiden :) I midten av August 2009 kjøpte jeg ASUS GeForce GTX 295 1792MB PhysX CUDA som da også var ett ganske så bra kort :D Her hopper tallene veldig fra 800 tilbake til 295 xD Trodde liksom modellene ville stige i tallene jeg isteden for og gå andre veien :p

Så på vårparten av 2011 så ble det kjøpt inn ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA som også nå enda er ett kort som holder fin standard :) Her ser man ihvertfall at tallene går fremover fra 295 til 580, og ikke går tilbake igjen som sist xD

Og nå i sommer så ble det kjøpt inn to stk EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA "SC", EVGA ACX Cooler.

Så nå ser det ut som tall rekkefølgen går riktig vei, så håper det fortsetter sånn fremover :)

Selv om jeg syntes de hoppet mye i denne rekkefølgen i starten :p

Btw sorry for noe off topic her ;)

Lenke til kommentar

Må si jeg ikke helt forstå disse navn(tall) modellene fra Nvidia som de har på kortene sine.

Ett av de første store kortene jeg hadde fra Nvidia var Asus GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 som ble kjøpt inn i Mars 2007 og var ett godt kort på den tiden :) I midten av August 2009 kjøpte jeg ASUS GeForce GTX 295 1792MB PhysX CUDA som da også var ett ganske så bra kort :D Her hopper tallene veldig fra 800 tilbake til 295 xD Trodde liksom modellene ville stige i tallene jeg isteden for og gå andre veien :p

Så på vårparten av 2011 så ble det kjøpt inn ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA som også nå enda er ett kort som holder fin standard :) Her ser man ihvertfall at tallene går fremover fra 295 til 580, og ikke går tilbake igjen som sist xD

Og nå i sommer så ble det kjøpt inn to stk EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA "SC", EVGA ACX Cooler.

Så nå ser det ut som tall rekkefølgen går riktig vei, så håper det fortsetter sånn fremover :)

Selv om jeg syntes de hoppet mye i denne rekkefølgen i starten :p

Btw sorry for noe off topic her ;)

Er ikke så ulogisk, 8800GTX er en del av 8 Serien med kort (8xxx), etterfulgt av 9xxx serien, før disse hadde du også 2,3,4,5,6 og 7 serien (2xxx,3xxx,4xxx,5xxx, 6xxx, 7xxx). Etter 9 Serien kunne de nesten ikke fortsette, ettersom det fort blir mange tall. Rekken begynte derfor på nytt med bare et mindre siffer :

1xx Serien var en rebrand av 9xxx serien som bare var ute til OEM's

2xx Serien kjenner du til med 210 - 295

3xx Serien var igjen en rebrand av 2xx Serien, igjen bare solgt til OEM's

4xx Serien kjenner du kanskje til med feks GTX 460, 470 480 osv

5xx Serien har du vært innom

6xx Serien er ikke lenge siden.

7xx Serien har du nå hoppet på

8xx Serien er rett rundt hjørnet

osv osv

De seriene (1xx og feks 3xx) som bare er rebrand's av tidligere serier slippes som oftest bare som entry og mid range kort, 310 - 340, disse er ofte bare noe finpussede kort med litt lavere TDP enn den serien de er en rebrand av.

De andre seriene slippes i som regel fra x10 - x80 og noen ganger høyere med feks 290 og 295.

Lenke til kommentar

Hmm nå ja det plutselig mere mening :p xD

Tror det første Nvidia kortet jeg hadde tilhørte GeForce 4 series, muligens Geforce 4 MX eller noe, husker ikke helt da jeg ikke kjøpte det første kortet mitt selv. Det første kortet jeg selv kjøpte meg var 6600GT(Hvis jeg ikke husker helt feil her nå) (måtte ha meg ett nytt kort til Battlefield 2 :D) før jeg senere kjøpte meg 8800 GTX. Husker jo at selve GTX/TI var de dyreste kortene før i tiden, da du hadde disse GTS/GT/GS og MX kortene som var billigere.

Disse modellene ser ut som er borte nå, da eller de ikke bruker de bokstavene lengre, men holder seg til GTX og TI. Ihvertfall det jeg selv har sett nå de siste årene :p

Endret av Halky
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har problemer med at skjermkortet kutter ut, driver slutter å virke og blir startet på ny, slik at spill krasjer. Prøvde å oppgradere til skyn3t v.2 bios og siste nvidia driver, men kan det være at kortet ikke får nok strøm?

Det følger med 2 adapter kabler 2x6pin-1x8pin. Er det poenget at jeg skal bruke 4 pci-e 8pin kabler for å fore skjermkortet med strøm? :)

Lenke til kommentar

Det følger med 2 adapter kabler 2x6pin-1x8pin. Er det poenget at jeg skal bruke 4 pci-e 8pin kabler for å fore skjermkortet med strøm? :)

Yepp (4*6p)

Og så har jeg merket at skjermkortet "kræsjer" hvis jeg har for lav spenning ift overklokk.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ja alle 3 må inn om man skal bruke de.

Bruker man molex til 6pin må to inn for hver 6pin og da snakker vi 14 strekk til 2x 8pin^^ Fra 8 ulike molex-linjer^^ Lykke til med det.

Molex må man aldri bruke til gpu, kobberklo og pin med random bøy og så dårlig kontaktflater med så mye last er så si garantert en liten brann.

Lenke til kommentar

Bruker man molex til 6pin må to inn for hver 6pin og da snakker vi 14 strekk til 2x 8pin^^ Fra 8 ulike molex-linjer^^ Lykke til med det.

Molex må man aldri bruke til gpu, kobberklo og pin med random bøy og så dårlig kontaktflater med så mye last er så si garantert en liten brann.

Det er 3 innganger på kortet, 2x8pin(6+2pin) og 1 inngang jeg ikke kjenner til. Hva er den til?

*edit* Ah, er det Evbot porten? :)

Bruker nå 2x8 (6+2) pin kabler for å fore beistet med strøm. Kanskje om jeg blir litt bedre kjent med Classified controlleren og precision X så kan det hjelpe litt.

Hva er gode verdier å sette voltage (mV), power target, gpu offset og mem offset i precision?

NVVDD verdien i Classy controller satte jeg på 1.2 og tok av auto. Funker det greit?

Ingen krasj i Valley benchmark, før prøve igjen med Watch Dogs og se hvordan det går.

Endret av Vittoro
Lenke til kommentar

Er ASIC verdi på 80,6% på et 780ti Classified en grei verdi?

ASIC har vist seg å ha meget lite å si, men 80,6 er greitt det.

På 780ti så har de med høy Asic mindre stock volt, altså de trenger mindre spenning for å kjøre stock hastighet. Det betyr IKKE at den kan overklokke lengre :) Det virker å være totalt random.

Lenke til kommentar

Finnes vel tusen trådet på dette med ASIC. Det er noen som mener verdien sier noe om hvor bra kortet ditt er, andre mener det ikke betyr noe.

Tror det er vanskelig å uttale seg om et kort er bra for OC eller ikke basert på denne verdien.

PS: Mener også at hvis man har vannkjølt GPU betyr ASIC enda mindre.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er 3 innganger på kortet, 2x8pin(6+2pin) og 1 inngang jeg ikke kjenner til. Hva er den til?

*edit* Ah, er det Evbot porten? :)

Bruker nå 2x8 (6+2) pin kabler for å fore beistet med strøm. Kanskje om jeg blir litt bedre kjent med Classified controlleren og precision X så kan det hjelpe litt.

Hva er gode verdier å sette voltage (mV), power target, gpu offset og mem offset i precision?

NVVDD verdien i Classy controller satte jeg på 1.2 og tok av auto. Funker det greit?

Ingen krasj i Valley benchmark, før prøve igjen med Watch Dogs og se hvordan det går.

Teknisk sett så er det fire porter. Den siste sitter en cm eller to lengre bort. Og er for å koble til litt forskjellig måleutstyr som Voltmetere og oscilloscop. Men ja, den tredje er Evbot porten. :)

Lenke til kommentar

Det virker som om det er liten tvil om at høy ASIC betyr et "kaldere" kort, tvilen er om det overklokker noe bedre.

Resten virker det som om det er opp til brikka om den er "god" eller ikkje.

Samme ASIC har overklokket HELT forskjellig, det kan jeg selv skrive under på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...