Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Skifte vindusviskermotor bak på Passat selv

TMB

Anbefalte innlegg

Viskermotoren på bakruta har streika og nå står viskeren på skrå. Klarer ikke bende den ned med makt engang.

Ser at det er relativt lett å ta av dekselet på bakluka og tenker da at det antakelig vil bli en del billigere om jeg skifter denne selv.

Spørsmålene er da som følger:

- Hvor får jeg kjøpt riktig motor? eBay? Andre steder?

- Hvordan vet jeg hvilken modell (delenummer?) som er riktig?

Det er snakk om en Passat 3BG (stasjonsvogn) 2003 mod. 1,9 TDI

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skiftet viskermotoren framme på en Peugeot.

Den var veldig tung. Tror det kan bli dyr porto om den skal sendes i posten, men jeg er ikke sikker på portopriser og sånt. Og den du trenger er neppe like tung som min, siden den skal drive to svære viskere, men din skal kun drive én liten.

Likevel tipper jeg den veier en del.

Mulig å få tak i den hos en skraphandler nær der du bor?

Originaldeler kan bli dyrt, men jeg vet ikke hvor mye.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ja, mulig det. Derfor jeg spør, har egentlig ingen erfaring med reparering av bil selv, og er veldig lite bilteknisk av meg :p Men handy er jeg da, så skal alltids klare å få byttet den om jeg bare får tak i en :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Lett å skifte viskermotor fremme på A3'er iallefall, og vil tro at VW er like lett. Har ikke skiftet bak før men burde være er grei nok jobb selv om man ikke har skrudd så mye. Du tar først å skriver ned delenr på motoren du har nå, så kjøper du ny, ebay har garantert til en billig penge. Evt sjekk om et huggeri e.l. i nærheten har en motor med samme nr.

Lenke til kommentar
Viskermotor Skal være denne. Men ta av dekselet på bakdøra og sammenlign med den som sitter der. Står også et delenummer på motoren som sitter der. Det skal etter det jeg har funnet ut være 1J6 955 711 G. Sjekk dette så er du sikker. Selve jobben er grei den. 3 muttere på innsiden, strømplugg, av med visker arm og muttera under.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk av dekselet nå og tok et bilde av hele motoren. Som dere ser står det følgende på den:

7362
404430-1 N 12 V
3B9 955 711C
NAHENSTOERT
OP 4930/4722
SW4 Spain

zBQPcI6l.jpg

Det stemmer ikke med nummeret du skrev, newsmann.

Men den ser jo lik ut som den du lenket til. Er det safe å bestille den? Ser jeg får gratis frakt også på første kjøp :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det er en forskjell på disse motorene. Det er parkposisjonen på de. Høyre eller venstre parkposisjon. Om du går inn på linken over så ser det ut til at du skal ha den i midten. Kan ikke finne noen ander her i landet som har 3B9 955 711C motoren. Ikke helt sikker på hvorfor denne er så vanskelig å finne men det er så. :)

Lenke til kommentar

Om du går inn på linken over så ser det ut til at du skal ha den i midten. Kan ikke finne noen ander her i landet som har 3B9 955 711C motoren. Ikke helt sikker på hvorfor denne er så vanskelig å finne men det er så. :)

Hvilken av linkene tenker du på da?

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg bytta, men motoren går feil vei. Den begynte å vaske skiltet i stedet for ruta :p

Så jeg snudde viskeren til å ha "startposisjon" til høyre i stedet...ser litt rart ut da den er laget for å ligge nedtil karmen på venstre side, men det får gå.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Nå fikk jeg bytta, men motoren går feil vei. Den begynte å vaske skiltet i stedet for ruta tongue.png

Så jeg snudde viskeren til å ha "startposisjon" til høyre i stedet...ser litt rart ut da den er laget for å ligge nedtil karmen på venstre side, men det får gå.

Vet det er en stund siden du gjorde dette, men har du noen tips til å få demontert dette opplegget? Viskerarmen sitter ganske bra på akslingen, har dusja med wd40 men sitter foreløpig ganske bra. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...