Gå til innhold

Hvorfor ting går galt: Svakheter ved et rent representativt demokrati

Anbefalte innlegg

Nå er vi over på definisjonen av styring igjen. Gir du penger(symbol for ressurser) til en person for å klippe håret ditt og han velger å gjøre dette fordi du gir han penger så har det etter min definisjon ikke forekommet noen styring av atferd.

Du går bevisst inn for det, og din handling resulterer i at vedkommende endrer sin atferd. Det passer med definisjonen av styring du har lagt fram.

Må det ligge onde hensikter bak? Styring som omgår vedkommendes ellers egne vilje? Definisjonen er tydelig mangelfull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal alle leve i en boble da eller? Eller er det fortsatt slik at folk lever i den fantasien at det finnes noe nevneverdig man kan gjøre uten å påvirke andre?

AtW

Skjønner du virkelig ikke forskjellen?

Folk skal fortsatt få lov til å tipse meg om hvilket potetgull som er grommest, hvilken tursti jeg bør løpe og hvordan film jeg bør leie. Men folk skal ikke få tvinge meg til det. Jeg nekter å tro at du ikke skjønte forskjellen, du er ikke dum.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Skjønner du virkelig ikke forskjellen?

Folk skal fortsatt få lov til å tipse meg om hvilket potetgull som er grommest, hvilken tursti jeg bør løpe og hvordan film jeg bør leie. Men folk skal ikke få tvinge meg til det. Jeg nekter å tro at du ikke skjønte forskjellen, du er ikke dum.

Alt vi gjør er en glidene overgang mellom hvor mye vi påvirker andre, og hvor positiv/negativ påvirkningen er. "Styring av din egen kropp og ingen andres" er ett tomt begrep, fordi man later som det er en klar grense, når den kan settes nesten hvorsomhelst i denne glidene overgang.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du går bevisst inn for det, og din handling resulterer i at vedkommende endrer sin atferd. Det passer med definisjonen av styring du har lagt fram.

Må det ligge onde hensikter bak? Styring som omgår vedkommendes ellers egne vilje? Definisjonen er tydelig mangelfull.

La meg presisere at styringen skjer i form av tvang. Jeg beklager at jeg ikke påpekte dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...