Dr. Brodsky Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Tiden har nå kommer for å bytte ut litt kniver på kjøkkenet, men jeg sliter med å finne noe brukbart uten at prisen skyter til himmels. I utgangspunktet er jeg ute etter en europeisk 24 cm kokkekniv, en paring knife på 8 cm og en ostekniv for myke oster. Om det ikke blir for dyrt er det imidlertid greit å ha hele utstyrsparken i samme serie, så om det finnes pakker med dette innholdet pluss mer så kan det det også være interessant. Det er viktig at knivene er lett å vedlikeholde. En del av knivene jeg har nå er fra IKEA, og selv om de ikke var så verst da de var ny så er de helt krise nå. Dette til tross for godt vedlikehold. En annen ting som irriterer meg med en del kniver er at bladet er så tykt mot toppen at å skjære tynne skiver blir veldig vanskelig. Jeg har sett på Sanelli, og deres Premanaserie virker å kunne passe, men jeg sliter å finne utsalgssteder, både på nett og som fysiske butikker. Global virker også flott, men blir fort i dyreste laget. Brødrene Øyo skal visst være gode kniver i forhold til prisen, men er et ukjent merke for meg. Vurderer virkelig dette settet, selv om det inneholder litt mer enn jeg trenger. Noen som vet noe om kvaliteten på stålet, hvor ofte de må slipes (ikke skjerpes) og lignende? Finnes det andre merker jeg burde se på? Endret 14. juli 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Er veldig fornøyd med Victorinox, selv om jeg på ingen måte anser meg selv som eller er en proff kokk... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Billigere kniver er som oftest laget av hardere metall. De holder seg skarpe lenger i begynnelsen, men når de først blir sløve er de vanskeligere å få skarpe igjen. Dyrere kniver er gjerne av mykere metall (sjekk uansett hvert enkelt knivmerke, om dette er interessante kriterier for deg). Det betyr at de må skjerpes oftere, men til gjengjeld varer de mye lenger med godt vedlikehold. Ikke at det alene veier opp for prisforskjellen (det gjør det neppe). I tillegg kommer mer gjennomtenkt form, tyngde, balanse og generelt hvordan kniven er i bruk. Likevel gjør dette dem mer krevende, og det kan bli for mye om du bare vil ha en grei kniv uten så mye mas. Kutter du mye grønnsaker, vil kokkekniven være den du bruker desidert mest. Derfor bør den få mest oppmerksomhet. Spesielt hvis du lager mye mat, og er glad i det, kan det være en stor glede å ha en skikkelig god kniv (jeg unnlater med vilje å utdype hva som gjør en kniv god, for det blir fort subjektivt ). Det beste generelle rådet jeg kan gi er å prøve kniven. Ta den i hånda og kjenn etter hvordan den føles; om formen er behagelig, om størrelsen og tyngden er riktig osv. Noe som uansett er kjempeviktig, er å lære seg kunsten å skjerpe kniver. Brukte selv lang tid på å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det best mulig med de verktøyene jeg har, for det er så mye motstridende informasjon der ute, og det er ikke alltid lett å bedømme resultatet heller (uten selvsagt å prøve å kutte noe utfordrende, men har man først begynt er man liksom ferdig med å skjerpe, i mitt hode). Endret 14. juli 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Kniver må slipes ved jevne mellomrom uansett, så at en kniv med mykt stål varer lengre kan jeg ikke helt se. Mykt stål vil heller aldri kunne bli like skarpt som hardere stål. At skjerpingen kan være enklere med mykt stål er jeg derimot enig i. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Kniver må slipes ved jevne mellomrom uansett, så at en kniv med mykt stål varer lengre kan jeg ikke helt se. Mykt stål vil heller aldri kunne bli like skarpt som hardere stål. At skjerpingen kan være enklere med mykt stål er jeg derimot enig i. Jeg vet ikke helt hva det kommer av, men dyrt stål er lettere å slipe enn billig stål. Billig stål har vanskeligere for å bli skarpt igjen, du kan lett se det på veldig billige "snekkerkniver" - stålet "bøyer" seg lett, blir deformert - under sliping. Jeg tror egentlig ikke dette kommer av mykhet/hardhet, men andre kvaliteter ved stålet - det er mange andre stoffer i det enn stål (som er en legering), f.eks. karbon. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Ja, det er jeg helt enig i. Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Jeg har eid en kokkekniv i middels lengde fra Øyo i en del år og den har vært en solid følgesvenn på kjøkkenet. Jeg er veldig fornøyd med den for å si det slik. Det settet til 2500 ser svært fristende ut og er nok en fantastisk deal til prisen. Jeg sliper min kniv svært skjelden, men den har fått noen små skader på bladet etter over 12 år med flittig bruk fra min side samt lett misbruk fra min tidligere samboers side. Den er nok moden for et slip igjen, det er lenge siden sist. Likevel holder den seg ganske skarp. Nylig har jeg utvidet med en del kniver fra Victorinox som jeg ellers er svært fornøyd med. Har hørt mange lovord om merket og har fått det anbefalt ved siden av Øyo av flere kokker jeg kjenner. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Tror jeg går for det settet fra Øyo. Så Terje Næss både anbefalte og brukte det, og han har vel holdt i en kniv eller to... Tviler ikke på Victorinox, men det blir fort dyrt om en skal ha et komplett sett. Jeg skjerper stort sett knivene mine hver gang etter bruk, og sliper de (mest brukte) 1 gang i året. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Et godt tips er å besøke en butikk med et godt utvalg, og høre om du kan prøveholde de ulike knivene. Det er veldig mange ulike kniver på markedet, og smaken er som baken. GLOBAL-knivene, som du nevner, er for eksempel noe helt annet enn det meste annet. Men av merker med noenlunde fornuftig pris for hobbykokken, så kan jeg godt slenge meg på Victorinox. Dette er gode kniver til prisen. Og som en annen skrev: prioriter en god kokkekniv. Det er den som vil bli desidert mest brukt. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Keramikk kniver! Dyre, men er også siste kniven du kjøper Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Tror jeg går for det settet fra Øyo. Så Terje Næss både anbefalte og brukte det, og han har vel holdt i en kniv eller to... Tviler ikke på Victorinox, men det blir fort dyrt om en skal ha et komplett sett. Jeg skjerper stort sett knivene mine hver gang etter bruk, og sliper de (mest brukte) 1 gang i året. Har sett dette settet på tilbud til 699 (+- 100 kr) ved flere anledninger. http://www.komplett....aspx?sku=650570 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Har tatt i et par kniver i løpet av noen år på diverse kjøkken, og de som går igjen er Victorinox, Global og Mac. Har brukt et par fra Øyo, men de har ikke imponert særlig til at jeg vil investere i dem. Victorinox er billige og greie, men det er en grunn til at alle kokkelærlinger har en mappe med dem. De er noe å bygge videre på. Jeg bruker en liten blanding selv. Fikk en knivmappe med Global-kniver da jeg var med på Hellstrøms mesterkokk, men av dem bruker jeg en bøyd rotkniv til å åpne kartonger og brødkniven til å skjære brød. De ser fin ut, men jeg syns ikke de er noe behagelig å holde i over lengre tid. Har en liten Victorinox kokkekniv (rundt 20cm) til filetering av fisk, da jeg ikke er noe fan av fleksibelt blad. Og, som allround-kniv, en Mac professional 8". Har også et par Victorinox rotkniver til 19kr. Funker for meg, men ikke sikkert det funker for deg. Det beste er å stikke innom en butikk som har et lite utvalg, eller høre med en kokkevenn om de har noe forskjellig du kan kjenne på. Legg også mest fokus på kokkekniven og en rotkniv. Det er de to man bruker 90% av tiden. Lenke til kommentar
provolone Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 http://www.skarpekniver.com/product_info.php?cPath=66_34&products_id=97 Har testet ut forskjellige kniver fra Victorinox, Mac, Global, Øyo, Shun og Masahiro, kjøp sistnevnte Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Jeg vet ikke helt hva det kommer av, men dyrt stål er lettere å slipe enn billig stål. Billig stål har vanskeligere for å bli skarpt igjen, du kan lett se det på veldig billige "snekkerkniver" - stålet "bøyer" seg lett, blir deformert - under sliping. Jeg tror egentlig ikke dette kommer av mykhet/hardhet, men andre kvaliteter ved stålet - det er mange andre stoffer i det enn stål (som er en legering), f.eks. karbon. Blir vel litt rart å si "andre stoffer i det enn stål", når stål er, som du korrekt kaller det, en legering in the first place. Høyt karboninnhold er klassisk for kniver og jeg ser ikke for meg at høy hardhet er negativt sånn sett heller. De virker å krever mer jobb å lage, og må varmebehandles langt oftere i produksjon. Meeen, at det går ut over andre dyrere materialer som bedre forhindrer rust kan nok være. Kniver trenger jo ikke tenke på at de skal være fleksible, som typisk er et problem i helt andre sammenhenger. At det er mer tricky å slipe kan jeg jo se, men for en god kniv så kan jeg ikke se hvordan det skal være så ille nødvendig. Det kan være en fordel for kokker som sikekrt prioriterer god rutine fremfor mer jobb en gang i blandt? Endret 14. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Blir vel litt rart å si "andre stoffer i det enn stål", når stål er, som du korrekt kaller det, en legering in the first place. Det er forskjell på begrepene "stoff" og "grunnstoff". Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Det er forskjell på begrepene "stoff" og "grunnstoff". Og karbon er et grunnstoff, og stål inneholder allerede karbon, så jeg ser heller ikke hvordan det kvalifiserer til «andre stoffer enn stål». Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Takker for alle svar. Jeg bestilte settet fra Øyo for å teste det ut. Tenkte jeg heller kunne bytte ut kokkekniven i noe annet om jeg ikke ble fornøyd. Settet ble bestilt i går, og nå ligger det allerede på kjøkkenbenken. Hittil har jeg kun kuttet opp en løk, en gulrot og litt selleristang, så det er litt tidlig å si noe om kvaliteten, men foreløpig har jeg i hvert fall ikke noe negativt å si. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hum! Leser at stål egentlig er en blanding/legering av (først og fremst) jern og karbon. Gikk rundt i den misfarelse at det var jern og tinn jeg. Så feil kan man ta. 1 Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 "Basisoppskriften" er jern og karbon. Men man kan ha mange andre ingredienser som ofte har større vektprosent, karbon trengs ikke alltid. 10/18 rustfritt stål for eksempel nikkel og krom som ingredienser med respektive prosenter for hvor mye av hver. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 "Basisoppskriften" er jern og karbon. Men man kan ha mange andre ingredienser som ofte har større vektprosent, karbon trengs ikke alltid. 10/18 rustfritt stål for eksempel nikkel og krom som ingredienser med respektive prosenter for hvor mye av hver. Interessant med materialteknologi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå