Gå til innhold

Usikker på deler til ny gaming pc

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en ny gaming pc og skjerm og har et budsjett på 15k. Regner ikke med å bruke mer enn rundt 10k siden jeg egentlig ikke trenger en monster pc. Problemet er at jeg har relativt lite kunnskap om data, og trenger derfor hjelp for å finne en pc som passer mitt forbruk. Jeg kommer sannsynligvis til å handle en ferdigbygget pc på komplett om det skulle ha noe betydning.

Jeg trenger en pc som kan kjøre league of legends og world of warcraft på den høyeste grafikken uten problemer. Det beste ville vært om PC-en er litt kraftigere slik at den er bedre rustet mot fremtiden. Har ikke peiling på hvor kraftig PC jeg trenger for å kunne kjøre disse spillene på god grafikk.

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10693

Skjermkort er noe jeg ikke har peiling på i det hele tatt. Hvis man ser på alternativene i linken over hvilken vil passe best til min nye pc?

Windows 7 eller windows 8? Har hørt at windows 8 er raskere, men jeg mener likevel at mange er negative til den nye windowsen.

Ram er relativt billig og jeg ser ingen grunn til å ikke invistere i 16gb ram. Eller vil 8gb være mer enn nok?

Dual core eller quad core? Jeg vet at quad er fremtiden, men er usikker på om noen av spillene jeg kjører kan benytte seg av fordelene med 4 kjerner. Føler nesten at det er best å kjøpe quad for å være på den sikre siden?

Vil en SSD forbedre spillopplevelsen? Er det stor forskjell på en ssd og en vanlig harddisk. Trenger egentlig ikke en så mye lagringsplass og regner med at 250gb SSD vil holde. Dermed vil jo ikke prisen bli så ufattelig høy.

Kabinett er noe jeg er villig til å bruke litt penger på, i og med at jeg synes det er viktig med en godt ventliert PC. Lys og fancy utseende er ikke så viktig for meg. Er det noen sv kabinettene i linken over som er til å anbefale?

Jeg har for øyeblikket en 6 år gammel 19", og vurderer og oppgradere til en ny 24" eller 27". Noen som har erfaringer med 27" eller blir de for store? Hvor viktig blir hz og ms når jeg ikke spiller FPS på PC? Noen som har en link til en god skjerm som kan passe til mitt forbruk?

Når det gjelder strømforsyning og hovedkort så regner jeg med at det stort sett handler om å kjøpe noe som passer inn med resten av delene. Noe som jeg antar at de gjør i linken lenger opp i posten.

Alt er skrevet på en iPad så se opp for skrivefeil ;)

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linken går til en Pentium-maskin, ikke noe særlig for gaming.

I dag er det vel z87 hoverdkort, i5-4670k som gjelder om du ikke vil ta det helt ut.

Dual core er helt ute nå, de aller fleste spill bruker alle fire, og det er meget få gode dual core CPUer på markedet.

SSD gir raskere oppstart og raskere loading i spill, FPS har lite hjelp fra SSD.

Det er vanlig å kjøpte en SSD og en HDD til lagring av annet, da prisen er lav.

Skjermlatency er ikke noe problem såfremt du ikke spiller FPS.

Jeg har aldri eid skjermer med 120hz, men det skal visst gi litt bedre flyt i FPS.

Jeg ser at mange av de største starcraft 2 turneringene bruker Eizo Foris skjermer, og de er jo "bare" 60hz, så da burde det ikke være noe stort drawback med "kun" 60hz..

Hva som blir for stort av skjerm er egentlig opp til deg å bestemme :)

Lenke til kommentar

Fractal Design R4 er bra kabinett.

En i5-3570 burde gjøre jobben for WoW og LoL.

Corsair CX 750M er en bra PSU.

Har selv MSI B75MA-P45 som er flott og bilig, men det er et m-ATX så hvis du vil ha noen store vifter for prosessoren så må du nok gå for noe annet.

Corsair Vengence 2x4 GB RAM burde får plass og funke bra. Du trenger ikke 16GB i år.

På skjermkortene ville jeg gått for en 7950, men hvis du ikke liker AMD og foretrekker nVidia / Intel deler så er 660ti sikkert et bra valg. Dumt du ikke kan velge en 670

Under trådløst netverk er ASUS PCE-N53 bra, har den selv og får greit signal. Du trenger ikke dette hvis du har en kabel kobling.

På skjerm så trenger du ikke 120Hz, men det er virkelig en fryd for øynene. Hvis du vil ha en 60Hz 24" så er BenQ GL2450HM bra.

Operativsystem er bare hva du vil ha. Mener å tro at Windows 8 er litt mer bruker venlig for folk mens windows 7 er litt mer åpent.

Det er billigere og morsommere å sette sammen en pc selv, og du kan velge nesten hvilke som helst deler du vil. Anbefaler det over å velge mellom de få alternativene på Komplett's konfigurering.

Blir rundt 10000 kroner dette her, fratatt webkamera, høytalere, tastatur, mus, operativsystem, Antivirus, SSD og skjermkabel. ( Du pleier å få med kabel når du kjøper skjerm. )

Endret av Thomas Bjarne Hestvik
Lenke til kommentar

Har lest igjennom det dere har skrevet og tenker jeg ender opp med dette:

XFX Radeon HD 7950

i5-3570K

MSI B75MA-P45

Kingston DD3 1600MHz 8gb ram

Kingston HyperX 3K SSD 240gb

Er fortsatt usikker på strømforsyning (500 watt nok?), derfor kan det hende jeg kjøper 750 watt strømforsyningen til crosair. Vil denne funke bra?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745092&CKS=PCW

Ser dette bra ut? Noe som bør endres?

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar

XFX sine nyere kort regnes for å være de dårligste av alle produsenter.

B75 fungerer dårlig om du har tenkt å overklokke, du ønsker z77!

500w av god kvalitet skal holde, men det skader ikke med litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...