Gå til innhold

Hjelp til installasjon av Arch Linux

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å installere Arch Linux.

Jeg følger denne guiden: https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide

Bruker UEFI.

Opprettet 3 partisjoner:

/dev/sda1 som /boot

/dev/sda2 som /root

/dev/sda3 som /home

Formaterte de i henhold til guiden. Kjørte "mkfs.vfat -F32 /dev/sda1" for /boot.

Alt ser ut til å gå bra, men når jeg skal boote systemet finner ikke maskinen noe system den kan boote...

Jeg tror jo jeg har gjort alt etter punkt og prikke, så jeg står fast...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Nå har du sikkert fått opp Archlinux installasjonen og sikkert godt i gang med den, men jeg vil bare si det at du trenger ikke 3 sepatrate partisjoner på arch. Du kan godt slå sammen både /boot, /home og /root ikke noe problem det. Jeg har kjørt utallige Archlinux installasjoner og som regel bruker jeg å ha alt på / partisjonen. Så bruker jeg noen ganger å ha en ekstra lagringspartisjon eller kanskje flere. Spørs hvilken PC jeg skal ha Archlinux på.

Litt usikker på om man gjøre det samme med UEFI for det har jeg ikke prøvd noe særlig tror jeg, men uten så kan man gjøre det slik iallefall.

Lenke til kommentar

Hei. Nå har du sikkert fått opp Archlinux installasjonen og sikkert godt i gang med den, men jeg vil bare si det at du trenger ikke 3 sepatrate partisjoner på arch. Du kan godt slå sammen både /boot, /home og /root ikke noe problem det. Jeg har kjørt utallige Archlinux installasjoner og som regel bruker jeg å ha alt på / partisjonen. Så bruker jeg noen ganger å ha en ekstra lagringspartisjon eller kanskje flere. Spørs hvilken PC jeg skal ha Archlinux på.

Litt usikker på om man gjøre det samme med UEFI for det har jeg ikke prøvd noe særlig tror jeg, men uten så kan man gjøre det slik iallefall.

Takk for tips!

Ja jeg kom til å tenke over det etterpå. At jeg ikke er "high end user" og ikke trenger 100% optimalitet. For mitt formål ville det være greiest med én partisjon.

Men jeg fulgte bare guiden jeg! :huh:

Går forøvrig veldig greit å installere Arch Linux uten store forkunnskaper. Det kan virke vrient for nye brukere når man leser om "kommandoene" man må bruke - men det går stort sett bra bare man følger guiden.

Kult operativsystem. Ryddig og fullstendig tilpasset dine behov.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var /boot montert før du kjørte pacstrap? Har du installert GRUB?

Jeg fulgte guiden nøye, så er rimelig sikker på det.

Det jeg tipper er problemet, er at HK ikke støtter UEFI. Dvs. det er mulig å flashe det til støtte for UEFI, men av en eller annen grunn feiler den flashingen.

For at jeg fikk starte installasjonsprogrammet i UEFI-mode, var det et eller annet jeg fiklet med i BIOS.

Men i og med at den siste bios-updaten var støtte for UEFI, så virker det på meg som HK ikke støtter UEFI.

Jeg bare tipper da, jeg har ikke så mye peiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...