renia Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Er ikke helt sikker på om dette er riktig underforum, men det får vel gå. Etter å ha kranglet mye med min stasjonære maskin, fikk jeg den omsider til å samarbeide før den insisterte på å oppdatere en skjermkortdriver og tok kvelden (fikk sort skjerm med fungerende musepeker, og det var det). Kapitulerte, kjøpte en ssd, installerte win7 på denne, med planer om å hente ut diverse relevante filer fra den utilsnakkelige diskens C-partisjon og deretter utslette den til fordel for mer plass til brukerfiler på en annen partisjon. Jeg har nå fått hentet ut disse filene via Linux Mint (den utilsnakkelige diskens systemfiler fikk jeg ikke tak i gjennom den nye win7-installasjonen). Så det meste er egentlig i orden, bortsett fra dette: Når jeg starter PC-en med både SSD og HDD tilkoblet, men med SSD som fremste boot-medium, fungerer alt fint, bortsett fra at jeg må velge hvilken av de to win7-installasjonene jeg skal kjøre igang. Men om jeg kobler fra HDD-en, enten i bios eller rent fysisk, eller kobler den til via eSATA, får jeg denne beskjeden: "reboot and select proper boot device", samt en beskjed som får det til å se ut som om den forventer innmating via optisk drev (dette skjer også dersom jeg deaktiverer de optiske drevene i bios). Planen er jo som sagt å beholde HDD-en uten systemfilene, men jeg er nå bekymret for å ende opp uten tilgang til SSD-en dersom jeg formaterer systempartisjonen. Jeg har forsøkt å finne svar via google, men alt jeg finner synes å dreie seg om disker som ikke er i stand til å boote, og det er jo SSD-en - såfremt den har noen å boote sammen med... Håper noen kan peke meg i riktig retning! :-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Det lureste er å koble fra alle andre HDD-er/SSD-er når du installerer Windows. Av og til får installasjonen det for seg at den vil lagre noen av boot-filene på en annen HDD/SSD. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Sjekk i Diskbehandling så ser du hvor System er. Dvs den som booter. Prøv å fiks det med Startup Repair. http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/products/features/startup-repair Lenke til kommentar
renia Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Da vet jeg hva jeg ikke skal gjøre neste gang... System ligger tydeligvis på den gamle HDD-en, ja, så da er jo i det minste årsaken funnet, men når jeg kjører startup repair, finner den ingen problemer. Når jeg prøver å deaktivere de andre bootmediene, inkl. HDD, får jeg ikke engang satt igang - den går rett til beskjeden om at det ikke finnes noe å boote fra... Lenke til kommentar
johome Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Kan du lese gjennom denne tråden. Omtrent samme problemstilling som du har , og det nytter ikke å kjøre en repair som du har prøvd deg på. Du kan bare skumlese side 1 , mens løsningen på problemet kommer på side 2. Endret 15. juli 2013 av johome Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Du kjører vel Startup Repair uten HDD tilkoblet? 1 Lenke til kommentar
renia Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Det lot seg ikke gjøre, Hårek - da gikk den rett til å syte om manglende oppstartsmedium... :-/ Ettersom reinstallasjonen var såpass fersk og jeg ikke hadde knyttet noen dype, emosjonelle bånd til den, formaterte jeg SSD-en og la inn windows på nytt - denne gangen uten HDD-en tilkoblet, så nå er alt godt! :-) Skulle ønske jeg hadde sett meldingen din først, johome, så hadde jeg spart meg for en del jobb, men skal huske på den dersom jeg dummer meg ut flere ganger - utrolig at det kunne løses direkte i windows!:-) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 For å kunne legge inn Windows på nytt må man nødvendigvis boote fra et annet medium. Så jeg forstår ikke helt hvordan du ikke fikk til å kjøre startup repair, det er akkurat det samme. 1 Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 @Hårek det er fordi renia prøvde å kjøre startup repair fra SSD og ikke fra USB/DVD. Slike feil er fort gjort å gjøre hvis man ikke holder tunga i rett munn. Lenke til kommentar
renia Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Hadde ikke koblet at det kunne kjøres fra et annet medium, jeg... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå