Gjest medlem-207017 Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Vi er en stor familie på 6 (mor/far + fire på 9, 17, 19 (meg) og 20) og tenker oss en tur nå i sommer. Vi aner bare ikke hvor... Jeg har fått litt ansvar for å finne et sted. I utgangspunktet tenker vi på et land i Europa, men er åpne for så og si hvor som helst i verden (bortsett fra de mest "ekstreme" stedene for en familie)... Vi er åpne for både å reise langt (eks Afrika) og kort (eks England). Noen som har tips og råd til sted, anbefaler noen nettsider å bestille fra/få tips fra, andre tips, osv osv? Setter pris på alle innspill! Har sett litt på restplass.no, men det funker bedre for mindre familier? (kommer opp reiser for maks 3 pers etc.) Vi ønsker noe så billig som mulig, men dette kommer jo såklart ann på hvor i verden det blir. Som sagt tenker vi i utgangspunktet land i Europa, men er åpne for resten av verden. Hvor er det billig å reise for en familie? Setter enorm pris hjelp trenger det virkelig Endret 13. juli 2013 av medlem-207017 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Hva har dere lyst til å se og gjøre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Hvor lenge skal dere være borte? Når kan dere dra? Hva er budsjett? Vil dere ha byferie, sol/strand eller fjellklatring? Eller noe annet? Eller en kombinasjon? Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Hva har dere lyst til å se og gjøre? Ingenting spesielt. Vi er åpne for alle opplevelser. Hvert land har noe fint med det og vi har egentlig ingen "mål" med turen, annet enn at vi får oppleve et nytt sted.. For vår del kan det være alt fra bare late dager på stranden (sol og varme)/shopping, til å oppleve en spennende kultur eller noe annerledes.. Men partysteder holder vi oss nok unna iogmed at det er en familiereise.. Hvor lenge skal dere være borte? Når kan dere dra? Hva er budsjett? Vil dere ha byferie, sol/strand eller fjellklatring? Eller noe annet? Eller en kombinasjon? Det beste: 1 uke nå i slutten av juli. Hvis ikke det funker, så er det fra nå til skolestart vi har til disposisjon. Hvor lenge vi reiser kommer kanskje ann på hvor vi drar og. 1 uke passer fint, men alt fra 3 dager til flere uker funker, så lenge det er innenfor sommerferien. Vi er åpne for alt av opplevelser. Alt fra tivoli i Gøteborg, sportsferie, solslikking, noe totalt annerledes... Budsjett på maks 20 000 (kun billetter og overnatting) eller noe rundt der tenker jeg. Helst så billig som mulig. En bra opplevelse behøver ikke koste skjorta. Forresten kan vi også ta en bilferie. Endret 15. juli 2013 av medlem-207017 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Fanden må vite hva prisene ligger på, men stedet er stort nok til at der bør være ganske greie (f.eks) campingplasser å bruke. Hva jeg snakker om ? Wien. (I Østerrike.) Plenty av parker, severdigheter, museer, Donau, badeland (uten at jeg her har detaljer), god mat, ... Varigheten av oppholdet skal jeg ikke uttale meg om, men om man vil ha med egen bil, tar man to transportdager sørover og to nordover. Når jeg skrev det foregående, oppdaget jeg at man ikke hadde opplyst om (ca:) hvor utgangspunktet for den eventuelle biltur skulle være - det er litt forskjell på Vardø og Halden i så måte, hvis målet ligger på kontinentet... Min anvisning om transport antar (ca) Otta eller lenger sør som utgangspunkt, lenger distanse tar naturlig nok lenger tid. (Og jeg forutsetter at man veksler mellom sjåførene, og ikke kaster bort tid med Kiel-fergen - ren reisetid er muligens OK, men så skal den også passe med ankomsttid Oslo, etc., så jeg vil tro at direkte kjøring (via Øresundsbroen) skulle være den mest rasjonelle bil-varianten.) Addendum: Kommer man fra Vestlandet, kan det være aktuelt med fergen Kristiansand-Hirtshals. Dette blir da bare en 2-3 timers pause den første dagen, mens det i såfall sparer en del kilometer... Endret 16. juli 2013 av akroev Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Fanden må vite hva prisene ligger på, men stedet er stort nok til at der bør være ganske greie (f.eks) campingplasser å bruke. Hva jeg snakker om ? Wien. (I Østerrike.) Plenty av parker, severdigheter, museer, Donau, badeland (uten at jeg her har detaljer), god mat, ... Varigheten av oppholdet skal jeg ikke uttale meg om, men om man vil ha med egen bil, tar man to transportdager sørover og to nordover. Når jeg skrev det foregående, oppdaget jeg at man ikke hadde opplyst om (ca:) hvor utgangspunktet for den eventuelle biltur skulle være - det er litt forskjell på Vardø og Halden i så måte, hvis målet ligger på kontinentet... Min anvisning om transport antar (ca) Otta eller lenger sør som utgangspunkt, lenger distanse tar naturlig nok lenger tid. (Og jeg forutsetter at man veksler mellom sjåførene, og ikke kaster bort tid med Kiel-fergen - ren reisetid er muligens OK, men så skal den også passe med ankomsttid Oslo, etc., så jeg vil tro at direkte kjøring (via Øresundsbroen) skulle være den mest rasjonelle bil-varianten.) Addendum: Kommer man fra Vestlandet, kan det være aktuelt med fergen Kristiansand-Hirtshals. Dette blir da bare en 2-3 timers pause den første dagen, mens det i såfall sparer en del kilometer... Takk for tips! Skal se nærmere på Wien. Utgangspunktet er Hamar, halvannen time nord for Oslo. Er det et ok land prismessig? Lenke til kommentar
( ) Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Priser ? Jeg refererer herved til innledningen av mitt forslag... Men med Hamar som utgangspunkt, vil jeg anbefale en rute som forholdsvis raskt finner riksgrensen og krysser denne, derefter Øresundsbroen, derefter er jeg usikker, men jeg vil tro at en rute inn til Jylland (Danmarks fastlandsdel) vil være den mest praktiske. Mellom Jylland og Wien gjelder stort sett Autobahn-kartet... (evt den nest raskeste type vei dersom sjåførene er skeptiske på Autobahn.) Og det er mulig at to hele dager til transport er for mye, men det er noe som heter trafikksikkerhet, også - derfor er det også jeg anbefaler minst to sjåfører (pr bil, hvis man har to). Angående opplysninger om Wien (samt landet), så regner jeg med at vedkommende Fremdenverkehrsamt/turistkontor har web-sider, også på engelsk... Lenke til kommentar
( ) Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 En annen ting jeg kom på nå, er spørsmålet om avgift for bruk av Autobahner - det er mulig at man i Østerrike blir nødt til å kjøpe en såkalt oblat for å kunne få bruke de østerrikske autobahner. Og i såfall vil jeg si at man godt kan vurdere å la være å kjøpe en sådan, siden det er en begrenset avstand fra grensen og inn til Wien, slik at man sannsynligvis ikke trenger den ekstra hurtigheten autobahnen tillater... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå