Gå til innhold

Hjelp! Prikker på bildene

Anbefalte innlegg

Hei! Kan noen av dere eksperter se på på disse bildene?

Jeg har en EOS 5D MK2 og den når jeg tar bilder med den ser jeg masse små blå, hvite og røde prikker overalt på bildene.

Dette gjelder uansett om jeg tar helt ned i ISO400 eller ISo 6400. Butikken sier at jeg ikke kan reklamere på dette og at det ikke dekkes av garanti. Kan det stemme? Kameraet ble kjøpt ny under ett år siden. Se eksempler

:

(Zoom litt inn på bildene, godt synlig i svarte overflater på bildene)

http://anjelica.no/5d/IMG_4980.JPG

http://anjelica.no/5d/IMG_4990.JPG

De JPEG-ene er kovertert fra RAW og er tatt i ISO 6400

Mens dette RAW-bildet er tatt i ISO400 og og har samme feil

http://anjelica.no/5d/ISO%20400.CR2

Det hadde vært snilt om noen av dere kunne gi meg en vurdering om dette skal være slikt. Er det normalt å ha så mange røde, blå og hvite prikker på bildene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som hot pixels. Kameraenes svar på pixelfeil på LCD-skjermer. Vil nesten tro dette kunne kvalifisert til garantisak.

Hot pixels pleier ofte å bli værre ved høyere ISO.

Jeg har to slike røde prikker på mitt D90 og de blir ikke synlige før rundt ISO 1600.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Prøvde du i det hele tatt det svaret jeg ga deg på foto.no før du startet en tråd her?

Hei! Jeg har prøvd dette før. Foretok flere lange manual CMOS-cleaning. Men den er inne til verksted nå.

Endret av anjsub
Lenke til kommentar

Ser ut som hot pixels. Kameraenes svar på pixelfeil på LCD-skjermer. Vil nesten tro dette kunne kvalifisert til garantisak.

Hot pixels pleier ofte å bli værre ved høyere ISO.

Jeg har to slike røde prikker på mitt D90 og de blir ikke synlige før rundt ISO 1600.

Problemet er at jeg har så mange spredt rundt i bildet. Sikkert 100

Lenke til kommentar

Kjip sak det der, opplagt garantisak.

Nekter de kan du jo klage på Facebooksiden deres, der får man ofte gjennomslag.

Alastor er visst også avdelingsleder på Lade tror og mener jeg så kanskje han kan komme med en uttalelse.

Lenke til kommentar

Det er Serviceproffen som har sagt at dette ikke er en garanti/rek.sak. Jeg har kjørt saken til Forbrukerrådet og de ber om en uttalelese fra fagfolk. Tenkte om det er noen pro-fotografer blandt dere som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar

Det er Serviceproffen som har sagt at dette ikke er en garanti/rek.sak. Jeg har kjørt saken til Forbrukerrådet og de ber om en uttalelese fra fagfolk. Tenkte om det er noen pro-fotografer blandt dere som kan hjelpe meg? :)

Da prøver de seg; det skal ikke være så mange hotspots på en RAW fil tatt med en lukkertid på 1/1000s. Det er bare å kjøre hardt på.

Jeg har selv hatt to Canon hus og de hadde ikke prblemer med hotspots før jeg hadde lukkertider på 5s eller lenger. Jeg har også lånt 3-4 ndre Canon-hus og de har heller ikke oppført seg slik.

Lenke til kommentar

Forbrukerrådet og selger (Elkjøp) vil ha en ekspertuttalelse. Kan noen hjelpe meg med det?

Ikke overlat til butikk eller Forbrukerådet å bestemme om et kamera problem er innen garanti dekningen. (Elkjøp :rofl: har jo ingen folk som har peiling overhode)

Kontakt importøren direkte. Her som nevnt Canon Norge / Serviceproffen.

Hadde samme problematikken med mitt første Canon digital kamera (ete annet problem). Butikken sa at problemet ikke var dekket av garantien. Service proffen reparerte kamera på Garanti uten tvil.

Den gang (2008) kostet det 250.- å få en vurdering av Service proffen hvis de fant at problemet ikke var dekket av garanti. Siden de dekket reparasjonen under Canon's garanti så kostet det ikke noe.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Ikke overlat til butikk eller Forbrukerådet å bestemme om et kamera problem er innen garanti dekningen. (Elkjøp :rofl: har jo ingen folk som har peiling overhode)

Kontakt importøren direkte. Her som nevnt Canon Norge / Serviceproffen.

Hadde samme problematikken med mitt første Canon digital kamera (ete annet problem). Butikken sa at problemet ikke var dekket av garantien. Service proffen reparerte kamera på Garanti uten tvil.

Den gang (2008) kostet det 250.- å få en vurdering av Service proffen hvis de fant at problemet ikke var dekket av garanti. Siden de dekket reparasjonen under Canon's garanti så kostet det ikke noe.

Prøv fotocare.

Lenke til kommentar

Serviceproffen er litt bob-bob og det virker som om de noen gangen kaster piler på veggen for å bestemme om ting skal gå på garantien eller ikke.

I dette tilfellet ville jeg sagt at det var en opplagt garantisak og ikke noe å kverulere omkring.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...