:utakt Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Jeg kjøpte nylig en Sony Xperia V. Telefonen har ikke all verdens batterikapasitet i utgangspunktet, og da er det irriterende å se at Google stjeler av de få ressursene som er. De vedlagte bildene viser problemet. Det er helt greit at det "surrer og går" litt fra Google i bakgrunnen, men ikke at det bruker mer batteri enn skjermen! Er det noe jeg kan stille inn for å få slutt på dette? Jeg er ikke logget på noen Google-tjenester, og har heller ikke lagt opp til noen auto-synking. Ting jeg har forsøkt: - Omstart av tlf - Fjerne oppdateringer til Google services (meningsløst, det blir bare lastet ned på nytt av seg selv) - Fjerne oppdateringer til Google play (også meningsløst, det blir lastet ned på nytt av seg selv) Endret 16. juli 2013 av JLa Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Min bedre halvdel fikk nylig samme mobil og slet også med dårlig batteritid. Det var ofte "Android-system" som lå øverst på lista. For å sjekke hva som hindret mobilen i å "sove" når skjermen er av, lastet jeg ned BetterBatteryStats (BBS). Dette programmet benytter eksisterende informasjon til å vise "kernel Wakelocks" og "partial wakelocks". Altså hvilke programmer/tjenester som "henger". Etter installasjon av appen ble det plutselig i orden av seg selv og BBS viste ganske korrekt at når skjermen var av, hadde også alle datatilkoblinger blitt deaktivert og mobilen hadde gått i "deep sleep". Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Jeg lastet ned BBS, men var nok ikke så heldig at ting løste seg selv. Ikke skjønner jeg helt hva jeg skal lese ut av grafene heller, men ting ser i hvertfall slik ut i dag (se bilder). Den "Event Log Service" fra Google-tjenester, er det den som er problemet her? Hvordan får jeg stoppet den? Den "PowerManagerService" er kanskje knyttet til at jeg går inn og sjekker batteristatusen hele tida ... (første bildet). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Er dette tull. Det du viser på bildene er bra det. 76% igjen etter 8 timer og wifi har vært på i over 1 time , skjerm på i over en time. Awake i 1t 20min. Operativsystemet = Google Android og dermed også google service. Det er ikke nødvendigvis abonnements tjenester sync og sånt som kjører hele tiden. En av disse er Google Service Framework. Og man er avhengig av at denne kjører. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Nei, det er ikke ment som tull. På den forrige telefonen min var det alltid skjermen som sto for mesteparten av batteribruken. Den Google-tjenester har jeg aldri sett før. Den er ikke synlig på telefonen til samboeren min heller, derfor trodde jeg det var noe galt et sted. Men om det skal være sånn, så... :-) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Slå av lokalisering og gps. Og den nye search. Endret 14. juli 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Det har jeg gjort alt. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Enig med syar2003. Av det siste bildet ser man at alt fungerer som det skal. Når skjermen er av, har også wifi gått av og mobilen har gått i deep sleep. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Fint at alt fungerer som det skal. :-) Men jeg lurer fortsatt litt på hva det Google-greiene er, som bruker mer strøm enn denne store skjermen. Det er ikke maps, now, kalender, play, Gmail eller Google+, alt det er av... Du som sa at fruen har tilsvarende telefon, har hun samme "problem' (i anførselstegn denne gangen)? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Se inlegg over... Har du slått av google now (google nå). Denne er kun i android 4.1 og nyere. Om google now (nå) er aktiv vil framework kjøre. Framework starter når noe behøver den. Du kan også disable voice search om du har det på din mobil. Du sier ikke noe om hverken telefontype eller android versjon til samboeren din. Om hun har 4.0 f.eks finnes ikke denne i hennes mobil. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Google Now har ikke vært aktivert til nå. Nå gikk jeg gjennom en slags veiviser og valgte "nei, kanskje senere". Mulig det hjelper.. Endret 15. juli 2013 av JLa Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Du finner det ut med å søke "disable google now" Du må starte appen først - svare ja takk , deretter komme dec til settings (meny) og sette disabled. På min telefon starter now ved å holde meny knappen nedtrykt visst antall sekunder Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Takk, fikk skrudd det av. Fikk vekk talesøk i samme slengen. Ikke at disse to gjorde noen forskjell, men da har jeg prøvd. :-) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Fint. Jeg synes dog fremdeles ikke du viste at du hadde dårlig batteritid . 75% igjen etter + 8t og at overskriften i tråden din "spiser batteri" er en overdrivelse. 45% igjen etter 1d er også innenfor normalen av dagens smart telefoner. De som har opplevet en dårlig app kan få 75% av batteri brukt opp i løpet av kun noen få timer (telefon blir holdt awakegrunnet feil programmering eller bug).Da snakker man om spiser batteri. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Det er noe litt rart her. I går kveld hadde jeg igjen 9%, og jeg skrudde av mobilen i stedet for å finne laderen. Skrudde på igjen i formiddag, batteriet viste 41% . Nå bruker jeg den som normalt, og batteriet stuper ikke spesielt fortere enn ellers. Har mistet 5 % etter et kvarter youtube og litt surfing. Ellers er jeg enig i at batteritiden ikke er spesielt dårlig. Jeg skulle bare gjerne hatt litt kontroll på hva som bruker strøm, det har jeg ikke helt her. Google-tjenestene i bakgrunnen bruker jo mest av alt, og det får jeg tydeligvis ikke gjort noe med. edit: etter at jeg skrev dette gikk batteriet fra 21 % til 1 % på et blunk, mens telefonen lå stille på bordet og ikke var i bruk ... søker litt på nett og ser at flere Sony-telefoner sliter litt med akkurat dette. Ikke er det noen nye oppdateringer å laste ned heller ... hm. Endret 16. juli 2013 av JLa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå