Gå til innhold

Er dette mulig å gjennomføre? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en voksen mann som har lyst å ta igjen de fagene jeg mangler på videregående, for å få studiekompetanse. Jeg vurderer å gjøre det på følgende måte, og lurer på om det i det hele tatt er mulig:

- Jeg vurderer å bestille fagene jeg mangler, pluss evt noen ekstra, slik at jeg får fullt lån og stipend av Lånekassen. Jeg kommer også til å få bokliste osv. Dette blir igjennom en nettstudie-skole som er godkjent av statens lånekasse. ( Innspill, anbefalinger og erfaringer mottas som gull )

- Deretter ordner jeg med Lånekassen. Jeg forstod det slik at jeg kunne få grunnbeløpet, og det tilsvarer vel ca 7000 i mnd. Det er utenom studiene, til å leve av, om jeg forstod saksbehandleren riktig. Han sa at alt i mitt navn så greit ut der, og at det bare var å søke.

- Så snart jeg har fått alt på plass, ønsker jeg å reise til utlandet, gjerne et land som er langt billigere å leve og leie i, enn Norge. Det eneste kravet jeg har, er at det må være internett der ( hehe doh ). Da kan jeg komme betydelig lengre med de 7000 kronene, og hvis jeg hadde betalt 3-4000 i leie, hadde jeg klart meg på det resterende, til mat og strøm osv.

Men så synes jeg på en måte at dette virker for godt til å være sant, og er redd for at et eller annet skal komme i veien. Men sånn ifølge lover osv, så er det vel samme for både lånekassen og nett-skolen hvor man er, så lenge det er et Norsk lærested? Og det er det jo. Tenker NKI eller NKS, da jeg har hørt mest om disse.

Det eneste problemet jeg ser selv, er at NKI og disse nett-skolene har 2 ukers angrefrist, dersom man søker, mens Statens Lånekasse har 6-7 uker? Så det kan jo bli et problem, ettersom jeg må vise statens lånekasse dokumentasjon fra Nett-skolen om at jeg har blitt elev hos dem, for at de skal innvilge lån og stipend. Jeg har ennå ikke fått et klart svar hos dem på akkurat dette, så hvis noen har noen løsninger, setter jeg stor pris på det. For jeg har ikke råd hvis ikke jeg kan få hjelp av lånekassen.

Men dersom Lånekassen hadde sagt med 1 gang: Ja, du får innvilget lån og stipend på dette, men vi må ha denne behandlingstiden uansett, så kunne det kanskje ha gått an.

Er det noen som har noen herlige bekreftelser på at alt dette kan la seg gjøre, evt skuffelser? :)

Hilsen en som ønsker seg opp og frem i livet, på en behagelig måte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg dro på utveksling til USA i løpet av studiet mitt. Samboeren min ville naturlig nok være med, så hun meldte seg på ett nettstudie gjennom en norsk høyskole. Selv om hun bodde i USA fikk hun fullt lån og stipend av lånekassen. Så det har ikke noe å si hvor du bor i løpet av studiet virker det som. Selv om dette var høyskoleutdanning regner jeg med at de samme reglene gjelder fag fra vgs.

Lenke til kommentar

Takker for respons! Kan jeg spørre hvordan hun fikset dette med angrefristen på nettskolen vs saksbehandlingstiden på Lånekassen? Er litt den kneiken jeg stresser med å finne en løsning på. Føler det blir veldig risikabelt å skrive seg opp som elev, i håp om at Lånekassen innvilger. Jeg må ha en eller annen form for garanti, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...