AnonymDiskusjon Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Tenkte å gjøre ett uformelt forskningsprosjekt på en av nåtidens mest aktuelle problemstillinger, utbrenthet. Vil publisere resultatene her om nøyaktig 1 uke. Det avhenger selfølgelig av om flere brukere her inne blir med. Undersøkelsen er veldig enkel. Og kort. Du skal enkelt og greit beskrive en typisk hverdag i ditt liv. Fridager og feriedager gjelder ikke. Det må være en typisk arbeidsdag. 1) Hvor mye jobber du i uken (ca 30t? ca 40t? ca50t? mer?) 2) Føler du deg sliten? (hvis ja, hvorfor?) 3) Hva gjør du når du kommer hjem fra jobb? På spørsmål nr.3 håper jeg du kan ta med så mange detaljer som mulig. For eksempel: drar innom butikken, underholder småunger, skifter bleier, lager middag, ser på tv, når du legger deg på kvelden, hvor mye søvn du får, osv. Jo mer dere tar med, jo bedre blir resultatene. Dette er informasjon som gjelder alle, og som alle vil være interesserte i å lese. Målet er jo å finne fellesnevnere som gjør folk slitne og hva man eventuelt kan gjøre for å unngå/redusere disse. Takk. Anonym poster: ef7c2c8ccfa0e553743d0537c1eb1b1a Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 1. 37,5t 2. Ja, depresjon. 3. Lagar middag og startar datamaskina. Vert verande til eg må legge meg. Gjennomsnittleg svevn er 7 timar, før eg må opp til ny arbeidsdag. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Selv om jeg ikke har fast jobb velger jeg å svare; 1. Jeg går på skolen 35t i uka, i tillegg til å drive eget firma som varierer fra et par timer i uka til 30-40 timer hvis det er mye å gjøre. 2. Ja. Bekjente som har lekt doktor har diagnotisert meg med PSTD. Har visst litt for mange symptomer som matcher PSTD og depresjon, men ingen fagmennesker har sagt noe, så jeg regner meg som frisk. Mistenker lave nivåer i blod e.l. 3. Finner noe å spise, avhengig av formen lager jeg ordentlig middag, hvis ikke er det bare rester eller noe rask mat. Hvis i bra humør/form trener jeg, ellers sitter jeg stort sett på pcen. Alt som ikke er en fast avtale som jeg MÅ delta på skjer som oftest ikke. Eneste som er 100% fast i hverdagen er skole, og firmaet mitt i den grad jeg orker. Jeg prøver å sove når jeg klarer, men klarer som oftest ikke sove før jeg er helt utslitt, og da skulle jeg gjerne sovet så lenge jeg kunne.. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 1) Før ferien begynte gikk jeg på skole 25t i uken. 2) Føler meg utrolig sliten, og sovner ofte før jeg legger meg. Sliter også utrolig med å stå opp.. 3) Når jeg kommer hjem går jeg på pcen, er litt med venner, går ofte rundt med dem 4-5km. Eller trener maks 1 gang i uka. Pleier å stå opp halv 8, og legge meg mellom kl 12 og 3. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 varierende, 36 til vanlig Ja... jo altså...vet'ke, sov i 2-3 timer hjelper vel ikke så mye 3. Mat, data (noen ganger tv) lese, sove, frokost, repeat Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 1. Jobber 21 timer i uka fordelt på 3 dager. De andre to dagene går det i husarbeid og ærend. 2. Ja, alltid, siden jeg sjelden beveger meg eller er spesielt aktiv, fordi jeg er lat og gir faen. 3. Hilser på katta, gir henne mat, hilser på modern, preiker med henne, setter meg foran PC-en og spiller / surfer / glor på TV-serier / filmer til jeg blir sulten nok til å lage mat, lager mat, chiller på sofaen en halvtimes tid, tar med meg maten inn på rommet og spiser mens jeg sitter foran PC-en og gjør overnevnte ting, holder på til jeg føler det er på tide å legge seg - vanligvis i 2 - 3 tiden, legger meg, blir liggende uten å få sove i en times tid, før jeg endelig sovner (eller gir opp og står opp igjen) og sover i alt fra 2 til 4 timer (om jeg skal på jobb) til 10 til 12 timer (om jeg ikke skal på jobb). Jeg har aldri hatt noen døgnrytme, eller klart å holde en A4-aktig døgnrytme i mer enn 13 dager, uavhengig om jeg følger en slavisk plan. Plutselig vil ikke kroppen følge planen slavisk lenger og gjør enten at jeg sover i timesvis, eller ikke i det hele tatt. I følge foredlrene mine har det vært sånn siden jeg var baby, og de klarte ikke å gjøre noe med det da heller. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 1. 38t ca - +kjøring til og fra jobb (3 mil hver vei med kø/trafikk) 2. Ja. Ekstreme mengder arbeid, sykdom og står opp 05:30ish. 3. Sove/TV, Middag, TV, dusje, av og til litt mat, TV, sove. Hovedgrunnen til at jeg er så sliten er sykdom. Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 1. 38ish timer per uke gjennomsnittlig. Turnusarbeid med lørdager og søndager i tillegg, og en langfri per måned, så uketimene varierer veldig. På det verste jobber jeg 54 timer på 6 dager. 2. Utmattet. Grunnet turnusen som krever en total omvending av døgnet per uke. Å gå fra 14-23 vakt en dag til 05-14 vakt på to dager er aldeles forferdelig. Og det to ganger i måneden, minst. I tillegg er jobben både fysisk og psykisk slitsom. 3. Setter meg rett ned ved PC-en for å slappe av, og blir fort sittende noen timer. Eller legger meg, om jeg har hatt kveldsvakt. Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 1. 0 timer pr uke. Hjemmeværende i permisjon, alene på dagtid. 2. Ja. Kronisk revmatologisk sykdom (i hvilefase nå på sommeren), tidligere PTSD (hatt en veldig god periode det siste...året? Men med triggerdato om en ukes tid er jeg usikker på hvordan det blir fremover). 3. Akkurat det samme som resten av dagen. Noe husarbeid, noe lesing, en del surfing. Lenke til kommentar
Klossmajoren Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 1) Har ikke jobb 2) Følte meg sliten før, men det var fordi kroppen min hadde sykelig lave d-viatmin verdier. 3) Når jeg kommer hjem fra skole så ligger jeg enten på sofaen, eller sengen og slapper av med Pc.. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Er folk virkelig så slitne? Har litt inntrykk av at det er kun de som faktisk er utbrente som gidder å svare. 2 Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Er folk virkelig så slitne? Har litt inntrykk av at det er kun de som faktisk er utbrente som gidder å svare. Jeg vurderte litt frem og tilbake på om jeg i det hele tatt skulle svare. Problemet med denne typen "forskning" er at resultatet blir tilfeldig, og langt fra representativt, fordi det - som du sier - oftest er de som er veldig slitne som svarer. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 37.5 Sitter foran pcen hele dagen, kommer hjem sitter foran pcen hele dagen og gjentar det neste dag. Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Fra en forskers vinkel er dette ett ELENDIG prosjekt... dessverre. Om tråden hadde navnet "er vi slitne?" så hadde saken vært en helt annen. Her så har TS allerede tatt en konklusjon å søker etter informasjon som underbygger sin egen påstand som slettes ikke trenger å være sann. Med en slik vinkling vil det nok kun være de som føler seg slitne som faktisk svarer å på den måten blir "forskningen" en slags selvoppfyllende profeti! Å hvorfor skal egentlig noe slikt gjøres anonymt? 5 Lenke til kommentar
Troendern Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 1 Jobber turnusuker. 65timers uker. Fri annenhver. 2 Ja. Perioder med dårlig/for lite søvn. Stresset jobbsituasjon. Har hatt stressreaksjoner som hyperventilering, hjertebank, tinnitus. 3 Ser en dokumentar eller surfer på nett ca 2 timer for å roe ned. Deretter legger jeg meg. Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 moro at du prøver å kartlegge hvorfor folk er slitne, men ta nå vekk "forskning" fra topicen din. quiz hadde vel passet bedre.. Dette er som nevnt tidligere både lite representativt og ledende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå