Gå til innhold

[Løst] Gjennopprettings cd?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt å foreta en "clean install" på pc. Win 7 Pro. Har lest litt om gjennopprettings cd. Denne cd er vel lurt å lage når jeg har nyformatert pc, eventuelt innstallert de programmer jeg bruker mest. Fungerer denne da slik at jeg på et senere tidspunkt, når jeg har begynt å få en del grums på maskinen, så kan jeg kjøre gjennopprettings cd å så blir makinen slik som den var da jeg lagde den, uten eventuell virus, men med de programmer som var på maskinen?

Og er fremgangsmetoden på det jeg leter etter slik som beskrevet her?

http://www.digitalny...-for-windows-7/

Mulig det er systemavbildning jeg er på jakt etter. I såfall hvordan er fremgangsmåten her? og da slipper en vel å bruke opp flere av gangene av Win nøkler?

Endret av Allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er rett fremgangsmåte.

Systemavbildning er noe man absolutt bør ha. Det er som du sier en fullstendig kopi (backup) av hele systempartisjonen, brukes bla.a når man bytter hele disken. F.eks hvis man bytter fra HDD til SSD.

Bruk av nøkkel er ikke relevant her.

Gjenopprettings CD er nødvendig for å legge tilbake systemavbildningen. Det er en bootbar CD/DVD som gir tilgang til en del kommandoer og gjenopprettingsverktøy.

Lenke til kommentar

Takk for svar-)

"Gjenopprettings CD er nødvendig for å legge tilbake systemavbildningen. Det er en bootbar CD/DVD som gir tilgang til en del kommandoer og gjenopprettingsverktøy."

Dette skjønte jeg ikke helt. Må jeg ha gjennopprettings cd i tillegg til systemavbildings DVD? Hvordan gjør en dette i praksis?( tenker å bruke en ekstern hdd til dette)

Lenke til kommentar

Systemavbildning er ikke noe man legger på DVD. Som du sier, bruk en extern HDD.

Men for å kunne bruke denne må du ha en gjenopprettings CD.

Sitasjonen kan være at systemdisken din ryker. Du kjøper ny disk, og har systemavbildning på ekstern disk.

Så booter du fra gjenopprettings CD (det er jo eneste mulighet), og derfra legger du systemavbildningen fra ekstern disk inn på den nye disken.

Lenke til kommentar

Takk:-)

Da tror jeg at jeg skjønner det :)

Inn med teskje:

Jeg formaterer å legger inn alle programmer som jeg vil ha med i systemavbildingen. Lager en gjennopprettnings cd og legger systemavbilding på ekstern HDD.

Når jeg da vil "friske" opp igjen maskinen igjen etter en stund, booter jeg fra gjenopprettnings cd, som da videre "spør etter" den eksterne HDD med systemavbildingen (som jeg har koblet til maskinen)

Riktig?

:)

Lenke til kommentar

Ja. Men for å pirke, gjenopprettings CD trengs ikke når du lager systemavbilding.

En gjenopprettings CD er helt generisk, den er ikke 'koblet' til din PC på noen måte. Du kan også bruke en standard Windows DVD, eller du kan laste ned (gratis og lovlig) en ISO fil for å lage en slik gjenopprettings CD.

Men det enkleste er jo å lage den der og da slik som beskrevet.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Kan jeg bruke den samme hdd som jeg bruker til bilder, musikk, dokumenter etc...eller må hdd være helt ren?

Og kan jeg eventuelt legge den først på en hdd for så å kopiere mappa over på en annen, eller må pc skrive systemavbildingen rett på hdd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...