Gå til innhold

[Løst] Hvordan er jobbmarkedet med en master i VR, spill- og simulatorutvikling?(HiN vs. UiA)

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på en 2-årig master i datateknikk denne høsten. Jeg har fått skoleplass og hybel i både Narvik og Grimstad og må bestemme meg innen en dag eller to.

På HiN lærer man om virtual reality, spill- og simulatorutvikling, på UiA er fagene mer typiske for en sivilingeniør i datateknikk.

Fagene på HiN virker noe mer interessante, men basert på jobbannonsene jeg har blad igjennom de siste månedene virker det som at det ville være mye smartere å studere vanlig systemutvikling.

Noen som vet noe om arbeidsmarkedet for dem som har studert VR og spill- og simulatorutvikling?

Eventuelt noen som går/har gått masteren i Narvik som kan dele noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget ved å studere master eller sivilingeniør er jo nettopp det at man på papiret synes bedre rustet til å påta seg oppgaver utover det man er spesialisert på. Du blir med andre ord ikke begrenset til å søke stillinger innen simulatorutvikling og lignende om du velger HiN i dette tilfellet. Gå for HiN, vil jeg si. Du har ingenting å tape.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Masteren på UiA vil vell fortsatt være bedre med tanke på jobb?

Det er godt mulig (!), men samtidig vil det se svært bra ut på CV'en når det er en sammenhengende tråd mellom jobbene du har valgt og spesialiseringen du har tatt gjennom utdanningen.

Du finner ytterpunktene generalister eller "Jack of all trades, master of none", og spesialister. Men i praksis er grensene veldig flytende, og du vil få mange muligheter til å bevege deg mellom ytterpunktene i karrieren basert på hvilke stillinger du takker ja til. Studielinjene du står mellom her låser deg nødvendigvis ikke fast til en bestemt karrierevei.

Men når du først skal spesialisere deg, er det viktigste at man velger noe man synes er interessant. Liker man ett fagområde bedre enn andre, er man mer forberedt på å godta noen kompromisser og kanskje flytte til andre deler av landet for å finne jobb.

Om jobbsikkerhet eller geografi er det viktigste framfor alt, må man på den andre siden være mindre kresen. Trygge karriereveier er ikke nødvendigvis de mest spennende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...