Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Så lei av å leve i skyggen av min venninne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og bestevenninnen min har vært gode venner siden barneskolen, og har alltid vært ved hverandres side. Vi er nå 19 år, og vokst litt fra hverandre personlighetsmessig, men er fortsatt veldig nære.

Jeg slet veldig med depresjoner og lav selvtillit fra jeg var 13 til 17-18 år. Vil nå erklære meg "frisk", men selvsagt henger jo litt fra den tiden igjen. Likevel vil jeg nå si høyt at jeg synes jeg ser helt gjennomsnittlig ut, ikke direkte vakker, men absolutt ikke stygg. Jeg bruker god tid på å stelle meg, sminke meg og jeg kler meg pent. Det er dager jeg ser meg i speilet og tenker "nå så jeg skikkelig bra ut" og dager hvor det er motsatt. Men det er vel normalt.

Anyway, saken er at når jeg er med venninnen min, som er 10+++ på skalaen, så havner jeg alltid i skyggen. Selv på dagene hvor jeg føler meg ekstremt bra. Når vi går ved siden av hverandre, får hun ALLTID blikkene fra guttene, kanskje et kjapt sekund på meg før de stirrer henne i senk mens vi passerer. På utesteder, blir hun sjekket opp. Har ikke tall på antall ganger menn har flørtet med henne i butikker, kafeer osv. Og, kanskje det verste av alt: Alle kompisene mine påpeker til meg hvor vakker hun er, og spør meg stadig om nummeret hennes, navnet hennes etc.

Jeg har en kjæreste, og her om dagen så møtte jeg og venninna mi han og kompisen hans. Vi var sammen i maks femten minutter, men kompisen hadde sagt til kjæresten min etterpå at han synes venninna mi var så utrolig pen og snakket om henne lenge. Så hadde han sagt "Du burde heller ta venninna når du er ferdig med hu der andre".

Jeg jobber utrolig med selvtilliten min, har lest haugevis av psykologbøker og er utrolig streng mot meg selv før jeg drar ut. Jeg forsøker så godt jeg kan å tenke positivt, men med min bestevenninne, som jeg selvsagt er ekstremt glad i, klarer jeg dessverre ikke å føle meg bra eller tenke positivt om meg selv. Blir alltid tung og dyster når jeg kommer hjem etter å ha vært med henne, og pleier som regel å stirre og hate meg selv i speilet før jeg legger meg... Anonym poster: c43d3426b2b28282684f74f931044c72

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, problemet er altså ikke at hun er superpen og jeg er midt på treet. :)

Tenkte bare noen hadde tips, råd eller erfaringer. For jeg har jo vurdert å droppe henne som venninne, men da blir jeg fryktelig egoistisk, og jeg vil jo ikke miste henne som venn heller. Trengte bare et sted å skrive tankene mine i dag.

TS Anonym poster: c43d3426b2b28282684f74f931044c72

Lenke til kommentar

Jeg har en kjæreste, og her om dagen så møtte jeg og venninna mi han og kompisen hans. Vi var sammen i maks femten minutter, men kompisen hadde sagt til kjæresten min etterpå at han synes venninna mi var så utrolig pen og snakket om henne lenge. Så hadde han sagt "Du burde heller ta venninna når du er ferdig med hu der andre".

Woot? Og ingen knyttenever ble servert?

PS: Beauty fades.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, problemet er altså ikke at hun er superpen og jeg er midt på treet. :)

Tenkte bare noen hadde tips, råd eller erfaringer. For jeg har jo vurdert å droppe henne som venninne, men da blir jeg fryktelig egoistisk, og jeg vil jo ikke miste henne som venn heller. Trengte bare et sted å skrive tankene mine i dag.

TS Anonym poster: c43d3426b2b28282684f74f931044c72

Det er ingen konkurranse. Ingen holder tellinga på hvem som får flest blikk. Ser du en gutt som du synes ville vært interessant å snakke med må du bare gjøre det. De aller fleste gutter tenker ikke slik at man alltid skal gå for den peneste. Viser du deg som en interessant person gir det deg flere poeng i boka enn hvis man bare er veldig pen. Vær deg selv. Og slutt for guds skyld å være så usikker. Du liker vel gutter med selvtillit? Gutter liker jenter med selvtillit.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I følge deg selv så er du "absolutt ikke stygg". Når du (en jente) sier det, så må du ha et ganske ålreit utseende.

Likevel er du sjalu fordi venninnen din får mer oppmerksomhet enn deg. Er det ikke ganske normalt at mennesker er forskjellige?

Jeg må "slite" med å se godt under gjennomsnittet bra ut, og har ikke kjæreste, men innfinner meg med situasjonen og jeg gidder ikke være sjalu på mine venner som unektelig ser mye bedre ut enn meg. Til det er livet for kort. Så når du faktisk ser ganske bra ut, er det bare dumt å begynne å sutre over at enkelte andre ser bedre ut.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har vurdert å droppe henne som venn fordi hun ser bedre ut enn deg?

Det er nok andre ting enn utseende du bør jobbe med, kanskje...

• Liker 9
Lenke til kommentar

Det første du skal gjøre er å slutte å lese psykogbøker og selvhjelpsbøker.

"Do not read beauty magazines, they will only make you feel ugly".

Den største forskjellen mellom deg og venninna di er ikke utseendet, det er at dere har forskjellige typer personlighet. Og det er noe du rett og slett bør venne deg til, ikke motarbeide. Det er ikke en konkurranse. Hvis hun er mer uatdvent og tiltrekker seg oppmerksomhet, er det hennes problem. Vil ikke det si at du befinner deg sammen med henne i oppmerksomhetens sentrum uten at du trenger å bevege deg utenfor din personlighetstype? Good for you. Du er heller ikke usynlig. Du har jo fått deg kjæreste selv.

Jeg har selv vært han stille kompisen ett skritt bak, og det kan være ganske gøy det også. Det viktigste for å ha det gøy er å ikke være misunnelig når han/hun foran er flink å dra oppmerksomhet. Du kan jo se på det som en form for underholdning. Hun er bare nattsafen alle gutta må prøve å bryte opp, mens du er et enigma i bakgrunnen som man må jobbe litt for å finne ut av.

Så kan du tenke på hva slags gutter du egentlig bryr seg om; de som går etter de som stråler mest, eller de som ser deg og vil vite mer?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg var mer som deg før, har en venninne som er pen og utadvendt, jeg gikk alltid "bak". Så begynte jeg å gjøre noe med det, og jeg må jo si at oppmerksomheten blir ganske 50/50 nå som jeg gjør en innsats for å stikke meg frem. Gå inn med et smil, rak i ryggen og trygg utstråling. Kan nesten garantere at det ikke bare er venninnen din som får oppmerksomhet da ;) .

Nå er det ikke så farlig for meg å være den som får oppmerksomhet først, så lar som regel henne styre showet og åpne sosiale settinger (uten å bli helt tapt borti en krok såklart!), siden hun trives med det og jeg vet at jeg får min "andel" uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...