Gå til innhold

King of Dragon Pass, den ikke ukjente klassiker fra 90tallet.

Anbefalte innlegg

Er ofte på jakt etter noe god underholdning på iphone, og i jakten på et 4x spill, kom jeg over King of Dragon pass. Ble passe overrasket da jeg fant ut at spillet var fra 1999 og jeg lurte veldig på hvordan denne perlen hadde unnsluppet radaren.

Kort oppsumert: Det er en "tribal" simulator du ikke kan sammenligne med noe annet på markedet. Led din klan, lag en "tribe" og etterkvart et kongedømme(har ikke kommet så lang ennå selv). Samtidig må du balansere et godt forhold med guder, dine naboer, egne stammemedlemmer, onde krefter, dine forfedre og andre tilfeldige elementer.

Måten du balanserer disse forholdene på er gjennom tekstbaserte valg.

Finner du en "stone spirit" på ditt landområde vil du få 4-5 valg. Om dette er en slem eller snill spirit vet du ikke. Så du kan ofre til den og betale for konsekvensene, eller du kan ende opp med mer beskyttelse mot inntrengere. Dette er noe av det som appellerer til meg, mvet aldri 100% hva som skjer. Mange valg man gjør gjennom spillet har også konsekvenser for hva som skjer senere. Både på godt og på veldig vondt.

Spillet er også litt "hardcore". Send din beste kriger i duel og han kan bli såret og satt ut for en periode, eller i værste fall så dør han/hun. Send feil man for å utforske villmarka og han kommer kanskje ikke igjen. Bruk feil krigsskatt under et raid på en naboklan, og du må enten ofre en av dine ledere, eller se at dine krigere taper moral. Hele tiden har du risk vs reward og det er gjort på en slik måte at du føler det er helt greit å ta et tap i noe for å få en belønning i noe annet.

På mange måter er dette spillet jeg har vært på jakt etter siden spillenes "gullalder" på slutten av 90. Et spill hvor balanse og tilfeldigheter gjør at spillet aldri føles kjedelig ut.

iOS versjonen har for ordens skyld 9/10 på metacritic.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...