Gå til innhold

I åkerlandskapet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for ærlig tilbakemelding, det setter jeg pris på :) Fint å høre at du ikke ser noe ifbm HDR prosessen også, har brukt Photomatix Pro 4 med +/- 1/3 EV tror jeg, hvert +/-1 trinn er delt opp i 3 igjen og jeg satte bracketing`en innstillt på 1 trinn, altså 1/3 EV, antar det er slik man oppgir det :) Dette er som sagt veldig nytt for meg, har masse å lære, så setter pris på å høre om i hvertfall åpenbare ting som kan ha gått feil :whistle:

Endret av Jentungen2
Lenke til kommentar

Tusen takk for ærlig tilbakemelding, det setter jeg pris på :) Fint å høre at du ikke ser noe ifbm HDR prosessen også, har brukt Photomatix Pro 4 med +/- 1/3 EV tror jeg, hvert +/-1 trinn er delt opp i 3 igjen og jeg satte bracketing`en innstillt på 1 trinn, altså 1/3 EV, antar det er slik man oppgir det :) Dette er som sagt veldig nytt for meg, har masse å lære, så setter pris på å høre om i hvertfall åpenbare ting som kan ha gått feil :whistle:

Trinnene må du justere etter hvor stort det dynamiske omfanget er. I ditt motiv er det kanskje ikke større enn at kameraet klarer det med en eksponering, slik at 1/3EV er OK.. Tar du imidlertid bilder i motlys, må du ofte ned på -2, -3 for å unngå utbrenning. I mitt kamera kan jeg ikke justere differansen med mer enn 1EV. For å komme ned på -3, tar jeg altså 7 bilder fra -3EV til +3EV. Noe ganger bruker jeg annenhvert bilde i prosessen, noen ganger fra f. eks -3 til + 1. Bildene på plussisden, blir ofte veeeldig utbrente.

Har stort sett differensen i kameraet stående på 1,0EV. Så justerer jeg antall bilder etter forholdene.

Lenke til kommentar

Ble ikke så ille dette. Uskarpheten i åkeren skapt av 3 forskjellige bilder er bare fint. V2 - Ville nok se litt på fargen men det er meg.

.

Takk for tilbakemeldingen Harald, la merke til dette med uskarpheten på åkeren jeg også, men det blåste en del denne dagen, så derfor ble det slik, en erfaring rikere :)

Endret av Jentungen2
Lenke til kommentar
Ble ikke så ille dette. Uskarpheten i åkeren skapt av 3 forskjellige bilder er bare fint. V2 - Ville nok se litt på fargen men det er meg.
.Takk for tilbakemeldingen Harald, la merke til dette med uskarpheten på åkeren jeg også, men det blåste en del denne dagen, så derfor ble det slik, en erfaring rikere :)

Har sendt deg en melding.

Lenke til kommentar
.Takk for tilbakemeldingen Harald, la merke til dette med uskarpheten på åkeren jeg også, men det blåste en del denne dagen, så derfor ble det slik, en erfaring rikere :)
Har sendt deg en melding.

Skal se på den :)

Endret av Jentungen2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...