Gå til innhold

Hva er forskjellen på Intel Celeron og Intel Pentium?

Knugo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Celleron har mindre cache minne som gjør at den er svakk i programmer og multimedia og litt svakkere i spill enn P-4.

Du kan velge Celleron hvis du har tenk å bygge billig PC til spill.

Men med dagens lave prisser på AMD sinne XP CPU så er det ingien vits ...

Du får en XP Barton 2500+ for 790 spenn på komplett mens Celleron 2,5Ghz koster 836 ...

Barton XP har 512kb cache minne mens Celleron kun 128 ...

Betale mer får lavere ytelse ? nei takk, derfor kjøpte jeg XP isteden for Intel sin Celleron dritt.

Lenke til kommentar

Hei.

Celeron er en Pentium prosessor. Intel lager prosessorer for forskjellige ytelses/pris krav.

Ytelsen til en Celeron er lavere enn en P4 med samme klokkefrekvens pga forskjell i instruksjons-sett og forskjell i "on die cache" (hurtigminne for prosessoren) + endel andre tekniske forskjeller. Begge prosessorene produseres nå (Celeron II) med samme die prosess.

Good Luck

Lenke til kommentar
Hei.

Celeron er en Pentium prosessor. Intel lager prosessorer for forskjellige ytelses/pris krav.

En Celeron er en Celeron .. de er IKKE Pentium'er, selv om Celeron-kjernene er basert på samme design som Pentium

Ytelsen til en Celeron er lavere enn en P4 med samme klokkefrekvens pga forskjell i instruksjons-sett og forskjell i "on die cache" (hurtigminne for prosessoren) + endel andre tekniske forskjeller. Begge prosessorene produseres nå (Celeron II) med samme die prosess.

Good Luck

Celeron har alltid hatt samme instruksjonssett som Pentium. Dagens Celeron har støtte for bla. MMX,SSE og SSE2.

Det som skiller Celeron og Pentium :

- Kan ha lavere bus-hastighet (400FSB vs 400/533/800FSB) noe som vil begrense minnebåndbredden.

- Mindre L2 cache, kan ha til dels STORE innvirkninger på ytelsen ... i negativ retning.

- Ikke støtte for HyperThreading som en del av P4'ene har.

- Lavere pris

Dette medfører at en Celeron er meget brukbar i billig-pc'er, kontor-pc'er hvor ytelse ikke spiller så stor rolle. Men her er også f.eks AMD AthlonXP en bra kandidat. Den er ikke spesielt godt egnet til hardcore gaming. Velg her heller en krafitgere AMD (XP2500+ ->) eller P4(2,4Ghz ->).

Lenke til kommentar

Celeron og P4. Har bytta fra Celeron 2,5 til P4 2,4. Kjører den på 30% OC ca 3120Mhz ( ASUS p4P800 ) Hadde ALDRI bytte om jeg hadde vist det jeg vet i dag. Merker ingen forskjell på noen ting. Word, excel, F1 2002, CM4, CMR3 og 2 og Pinnacle Studio 8. M.M. De sekundene dette tar lengre, rekker ikke jeg fylle noen kaffe kopp på! ASUS P4P800 Delux og en Celeron 2,5 med 2x256MB PC3200 ram og ATI 9700np, det virker bare helt topp!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...