Gå til innhold

SSD RAID 0 hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig investert i noen nye pc deler, da den gamle maskinen ikke var god nok lengre.

Gikk for en MSI 990fxa-GD80 hovedkort, og 2 stk OCZ Vector 256 GB som jeg hadde håpet å kunne kjøre i RAID 0.

Men du steike hvor jeg har vært plaget med å få dette til. Inne i bios menyen satt jeg Sata configuration til RAID, og Board SATA RAID ROM ble satt til "legacy rom".

Trykte ctrl+f og lagde en "raid partisjon" (blir det rett?) I hvertfall, i den menyen der, slo jeg sammen ssd'ene til 1. Brukte 128bit striping og alt så ut til å virke fint.

Problemene kom ikke før jeg skulle installere min kopi av Windows 7. Trykte "installer nå" og det eneste som kom opp var at dvd/cd driver eller noe manglet. Virker som at windows installasjonen ikke oppdager hardiskene når de er i Raid.

Dog, jeg prøvde å sette instilingen in bios til IDE, og da oppdaget installasjonen det fint. I sinne installerte jeg Windowsen på den ene hardisken. Burde jeg fjerne den og starte på nytt?

Har prøvd å google problemet, har prøvd den derre USB/DVD windows tool etellerannet og prøvd å laste ned diverse opdateringer for raid drivere og flash bios updates.

Problemet med de to sistnevnte, er at jeg finner ikke ut hvordan jeg skal installere de oppdateringene uten en OS?

Er det noen smarte sjeler der ute som kan hjelpe en sliten og frustrert mann? På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPDATE:

Lastet inn raid driverene fra cdrom'en som fulgte med hovedkortet, og det virket som bare det. Installasjonen gikk fint (så langt jeg kunne se) men nå vil ikke windows starte opp normalt.

Kommer til en svart skjerm der jeg kan velge mellom safe mode, safemode networking etc, og uansett hva jeg velger så starter windows opp, og etter et par sekunder krasjer hele greia. En blåskjerm blinker i ca 44millisekund over skjermen, så det er håpløst å få med seg hva som egentlig steiler.

Prøvde å bruke installasjons dvden og reparere oppstarten, men uten hell. Noen ideer?

Lenke til kommentar

UPDATE2:

Windowsinstallasjonen oppdager kun x86 driveren for RAID. Jeg prøver å installere Windows 7 x64. Kan dette være problemet? Og om det er det, hvilken driver skal jeg bruke og hvor i alle dager kan jeg finne den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...