Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dårlig bildekvalitet ved høy oppløsning (1920x1080 +)

Anbefalte innlegg

Jeg har en Dell U2711-skjerm som jeg har hatt i litt over et år. Den går til 2550 x 1440. Den har vært kobla til pcen via DVI-kabel og alltid funka inntil nylig. Dersom jeg setter oppløsningen til 1920 x 1080 eller 2550 x 1440 blir bildet veldig uskarpt og jeg kan knapt lese teksten. Jeg har prøvd å ta screenshot og se hvordan det blir, men screenshotsa se helt fine ut. Har prøvd å reinstallere Windows og drivere, men det nytta ikke. Skjermen og skjermkortet og har to DVI-tilkoblinger hver, så jeg har prøvd å bytte litt rundt der også, uten at det heller har hjulpet. Hva kan være galt? :hmm:

Dersom jeg kobler den bærbare til skjermen med HDMI ser 1920 x 1080 helt fint ut. Jeg får ikke justert oppløsningen høyere da.

Skjermkortet er Gefore 570 GTX

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som om 1920 x 1080 funker om jeg endrer refresh rate fra 60 til 50 hz. Går ikke an om jeg setter skjermen til 2550 x 1440 da, for der kan jeg bare velge mellom 60 og 59 om jeg tyder teksten riktig. Får ikke flere valg om jeg fjerner avhukinga for skjuling av ukompatible moduser heller.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Dual Link DVI er to DVI-kabler koblet mellom skjerm og PC? Kan jo prøve, men har alltid bare brukt én og det har gått fint. Jeg vet ikke en gang om det vil funke, fordi jeg kan bare velge én source på skjermen. Men jeg begynte egentlig å lure på nå hvorfor skjermen har to DVI-tilkoblinger da. :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, Dual Link er en bestemt type DVI-kabel hvor alle pinnene er i bruk.post-18544-0-78820900-1373663267_thumb.jpg

Du skal ha en av de nederste.

Tilkoblingene til skjermkortet er bildet oppe til høyre. Tilkoblingene til skjermen er bildet oppe til venstre. Tilkoblingene til kablene er bildet i midten til venstre. Nei, vent litte grann... Jeg fant nettopp en kabel som er merket Dual Link og som er bildet nede til venstre. Får prøve den. :w00t:

Lenke til kommentar

HDMI klarer vel ikke 1440p?

Du er ikke sikker på at det ikke er noe galt med skalering mellom skjermkort og skjerm?

Vet ikke. Skjermkortet har uansett ikke HDMI-tilkoblingen. Den bærbare PC-en lar meg bare gå til 1920 x 1080 med HDMI. Om det er pga kabelen eller skjermkortet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...