Bully! Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Sikkert et veldig dumt spørsmål, men gjelder angretten ved åpnede og testede produkter? De har jo 30 dagers åpen returrett på Elkjøp... Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Du får byttet åpnet og testet produkt hos elkjøp/lefdal innen 30 dager ja. Så lenge produktet er i samme stand som ved kjøp (ingen synlige skader e.l). EDIT: Eller gjelder det et annet sted? Endret 12. juli 2013 av c7Nn Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) http://www.lovdata.n...001221-105.html Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Angreretten gjelder ikkea) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake c) varer som raskt forringes fysisk. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Loven gjelder ikke for:[...] b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300 edit: det var lovmessig dilldall. Det er viktig å få med at det ikke er noen overordnet, lovfestet angrerett ved kjøp i butikk. Om du handler en mobiltelefon over disk i Telekiosken, kan du ikke uten videre kreve å få returnere den fordi du ikke er fornøyd, med mindre det dreier seg om en mangel som ellers ikke lar seg utbedre (heving). Lovfestet angrerett gjelder altså i hovedsak når man handler per internett, postordre, telefonsalg eller f.eks. kjøper noe fra en gateselger (med visse unntak). Angreretten er der nettopp for at man skal kunne danne seg en mening om varen etter at man har fått den i hus, ettersom man tross alt ikke får en livedemo i butikk ved fjernsalg. Er genseren for stor, har hifi-anlegget for dårlig lyd osv. Hovedkriteriet er at varen skal kunne leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde" (at den fremdeles skal være salgbar). For Elkjøp spesifikt er dette en returrett som averteres frivillig fra butikkens side, og de setter sine egne vilkår. På elkjop.no står følgende: Vi tilbyr deg som kunde hele 30 dager med full returrett. Varen må være i tilsvarende stand som da du kjøpte den. Du må derfor ta vare på emballasjen slik at den overleveres i den. Hos Elkjøp kan en komplett vare i tilsvarende stand som når den ble kjøpt, returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering. Livet er uforutsigbart derfor harvi gjort det enkelt for deg. Test varen og se om det passer ditt behov.* Returner varen innen 30 dager. …og du får alle pengene tilbake, selv om varen er brukt. Husk kvittering og at varen må være komplett og i den standen du mottok den. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet * Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. http://www.elkjop.no...tt-100-trygghet Endret 12. juli 2013 av srbz 2 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 Hm, beklager dårlig formulering. Dette gjelder et kjøp på internett. Jeg skrev det om Elkjøp bare som en sammenligning... Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 http://www.lovdata.n...001221-105.html Takk for svar! Noen som vet hvordan komplett.no er i forhold til dette? Er rett og slett bare et keyboard som er åpnet og testet... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 At keyboardet (tastaturet?) er åpnet og testet er innenfor rammene for angreretten. Det er i bunn og grunn veldig skjønnsbasert: om tastaturet er fullt av flekker, smuler osv kan det godt hende de nekter deg retur, men angreretten åpner for at man skal kunne prøve varen forsiktig hjemme - ellers ville selve konseptet angrerett være temmelig meningsløst. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 At keyboardet (tastaturet?) er åpnet og testet er innenfor rammene for angreretten. Det er i bunn og grunn veldig skjønnsbasert: om tastaturet er fullt av flekker, smuler osv kan det godt hende de nekter deg retur, men angreretten åpner for at man skal kunne prøve varen forsiktig hjemme - ellers ville selve konseptet angrerett være temmelig meningsløst. Takk for svar! Skjønner hva du mener. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Kan være greit å nevne at forarbeida og forbrukertvistutvalget sin tolkning legger opp til at du kan gjennomføre nødvendige og rimelige undersøkelser som er tatt i betraktning av varens natur. Så du kan prøve tastaturet, men du mister angreretten dersom du har tatt tastaturet i bruk som ditt eige. Det har f.eks vært saker der ein blir nekta angrerett på mobiltelefon fordi kunden har sendt for mange SMS med den, så kor lenge du har brukt tingen vil også ha betydning. Ein time med testing vil nok være fornuftig, aktiv bruk i 8 timer vil nok være meir enn det som er rimelig for å teste tastaturet. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Kan være greit å nevne at forarbeida og forbrukertvistutvalget sin tolkning legger opp til at du kan gjennomføre nødvendige og rimelige undersøkelser som er tatt i betraktning av varens natur. Så du kan prøve tastaturet, men du mister angreretten dersom du har tatt tastaturet i bruk som ditt eige. Det har f.eks vært saker der ein blir nekta angrerett på mobiltelefon fordi kunden har sendt for mange SMS med den, så kor lenge du har brukt tingen vil også ha betydning. Ein time med testing vil nok være fornuftig, aktiv bruk i 8 timer vil nok være meir enn det som er rimelig for å teste tastaturet. Ja, ser den... men dumme meg reiv jo opp innpakningen. Jeg tror enkelte produsenter lager innpakninger som er umulige å få opp uten å skade det i den intensjonen å sikre færre angrerettssaker. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Angrerettlova stiller ikkje krav til embalasje, berre at varen skal leverast tilbake i tilnærma same stand og mengde. Og at varen skal være utan skader som du har påført ved å være uaktsomt eller ved å ikkje passe på vara. Reint praktisk sett så skal du i teorien kunne returnere berre tastaturet utan orginalembalasjen, men då må du sjølvsagt passe på at tastaturet har tilstrekkelig med beskyttelse før du putter det i postkassa. Men normal folkeskikk og høfligheit dikterer at du behandler gjenstander som du ikkje eig så forsiktig som mulig, sjølv om det ikkje er direkte krav til det. At selger har tenkt å selge produktet vidare som demo-vare eller kanskje til og med selge det vidare som eit ubrukt produkt er ikkje ditt problem etter lova. Men det er sjølvsagt lov å tenke på andre også, jo betre stand produktet og embalasjen er, jo lettare er det å få gjennomført angreretten utan at selger gjer seg vanskelig. Dersom du med vilje drar ting lenger enn nødvendig så blir sjølvsagt selger mykje vanskeligare å ha med å gjere. (Returnerer du eit 105-tasters tastatur med berre 103 taster igjen og kaller det "tilnærma samme mengde" så ber du trøbbel). Er embalasjen av ein slik art at den må øydeleggast for å kunne prøve vara så påvirker ikkje dette angreretten. Så å klippe opp sånne "clam-shell" hardplast, eller å rive opp tynne folieposer som vara er innpakka i, og slikt ligg heilt innanfor. Andre omliggande omstendigheiter vil også være av betydning for kva som er tilsvarande same stand for denne vara. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Er embalasjen av ein slik art at den må øydeleggast for å kunne prøve vara så påvirker ikkje dette angreretten. Så å klippe opp sånne "clam-shell" hardplast, eller å rive opp tynne folieposer som vara er innpakka i, og slikt ligg heilt innanfor. Andre omliggande omstendigheiter vil også være av betydning for kva som er tilsvarande same stand for denne vara. Korrekt! Viktig å huske på at angrerettlovens §12, som jeg siterte lenger opp, sier klart og tydelig at "Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side". Det vil si at om varen ikke kan leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde", men årsaken til dette ikke ligger i uaktsomhet eller manglende omsorg fra din side, skal ikke det være til hinder for å benytte angreretten. Så, selv om emballasjen i utgangspunktet hadde vært vesentlig, er det verken uaktsomhet eller manglende omsorg som gjør at du er nødt å ødelegge den for å kunne prøve produktet På samme måte ville du kunne returnert et 105-tasters tastatur med 103 taster på angrerett, dersom tastene var så dårlige at de løsnet selv under forsiktig bruk, men i slike tilfeller er det normalt bedre å reklamere "etter boken" dersom du vil ha nytt produkt, ettersom selger da er pliktig å dekke fraktkostnader. Endret 17. juli 2013 av srbz 2 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) Noe av grunnen til at vi har angrerett, er at kunden ved bestillinger på nett/telefon e.l. ikke har samme mulighet for å ta produktet i øyensyn og sjekke det ut som han/hun har ved vanlige butikkjøp. Det er som regel nettopp etter at man har pakket ut og testet produktet at man finner ut at det ikke var så bra som man trodde og får behov for å returnere det. Skulle loven begrense angreretten til tilfeller hvor produktet ikke er pakket ut og prøvd, ville loven nærmest slå beina under på seg selv: Angreretten ville ikke gjelde i de tilfeller det er størst behov for den. Selv har jeg returnert en Philips-tv fra Komplett, som hadde for dårlig bilde. At bildet er for dårlig, så jeg nødvendigvis først da jeg hadde plugget i tv-en og koblet til DVD-spiller. Edit: Men det er god folkeskikk å teste produktet forsiktig - og ikke ta av strips på ledninger, plastfilm på display, ødelegge emballasje etc. - slik at butikken enklest mulig kan selge produktet igjen. Endret 17. juli 2013 av frevild 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå