Lyspaere Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Hei Har akkurat mottatt min splitter nye MacBook Air 13". Virker kjempebra den, men den skulle jo ha batteritid på 12 timer visstnok, og 10 timer filmtitting. Nå ser jeg på den, og har brukt den i type 15-30 minutter - og har 99 % left med 8:49 timer igjen. Er det noe feil? Har ingen andre prosesser oppe å går... I tillegg var den på 9:49 for 5 minutter siden. Skuffende. Noen med forslag? Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 7 minutter senere og jeg har 97% med 6:33 timer gjenstående.. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Har du prøvd å faktisk se hvor lenge du kan bruke den? Tiden er ikke alltid kurant. Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 Nei har ikke prøvd det da, fikk den jo i kveld. Har nå skrudd av lys på tastatur og skrudd ned skjermlys til 4 prikker. Er dog på 96 % etter halvtimes bruk. Forresten, hvordan sjekker jeg hvilken oppdatering jeg har? Står at jeg kna kjøpe OS X Mountain Lion på appstore, men dette skulle da være installert ved kjøp vel? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Eplet oppe til venstre -> om denne maskinen. Står versjonsnummer der. Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 Takker, det stemte det! er nå på 93% med 9:03 timer igjen, så svinger litt her ja. Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Ingen andre med erfaring av batteriet på nye MBA? Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 De sier jo ikke noe om lysstyrken på skjermen. Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Har nå skrudd av lys på tastatur og skrudd ned skjermlys til 4 prikker. Endret 13. juli 2013 av Lyspaere Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Hei Har akkurat mottatt min splitter nye MacBook Air 13". Virker kjempebra den, men den skulle jo ha batteritid på 12 timer visstnok, og 10 timer filmtitting. Nå ser jeg på den, og har brukt den i type 15-30 minutter - og har 99 % left med 8:49 timer igjen. Er det noe feil? Har ingen andre prosesser oppe å går... I tillegg var den på 9:49 for 5 minutter siden. Skuffende. Noen med forslag? Den oppgitte batteritiden er estimert til det maksimale du kan forvente under ideelle omstendigheter, målt i medvind og nedoverbakke. Hvilke programmer du har kjørende vil spille en stor rolle. Noen programmer krever mer ressurser enn andre. Tastaturlys, bluetooth, wi-fi og ikke minst skjermbelysningen påvirker også batteritiden svært mye. Tastaturlyset har du ikke bruk for ved normal bruk i dagslys. Slå av bluetooth dersom du ikke benytter det. Skru ned lysstyrken på skjermen til et nivå du finner behagelig. Ser du på film og ikke trenger nettilgang kan du slå av wi-fi. Se deg heller ikke blind på batteriindikatoren. Den er dynamisk og viser estimert gjenstående tid i forhold til hvordan du bruker maskinen i det aktuelle øyeblikket. Det vil du se ved at gjenstående tid også kan øke samtidig som gjenstående tid i prosent synker, avhengig av hvordan du bruker maskinen. Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Den oppgitte batteritiden er estimert til det maksimale du kan forvente under ideelle omstendigheter, målt i medvind og nedoverbakke. Hvilke programmer du har kjørende vil spille en stor rolle. Noen programmer krever mer ressurser enn andre. Tastaturlys, bluetooth, wi-fi og ikke minst skjermbelysningen påvirker også batteritiden svært mye. Tastaturlyset har du ikke bruk for ved normal bruk i dagslys. Slå av bluetooth dersom du ikke benytter det. Skru ned lysstyrken på skjermen til et nivå du finner behagelig. Ser du på film og ikke trenger nettilgang kan du slå av wi-fi. Se deg heller ikke blind på batteriindikatoren. Den er dynamisk og viser estimert gjenstående tid i forhold til hvordan du bruker maskinen i det aktuelle øyeblikket. Det vil du se ved at gjenstående tid også kan øke samtidig som gjenstående tid i prosent synker, avhengig av hvordan du bruker maskinen. Ser poengene dine, men per dags dato vil ikke mac-en min levere mer enn 6 timers levetid per ladning ved vanlig bruk. Dette med relativt lav lysstyrke, bluetooth av, ingen musikk eller filmspilling. Det er bare Safari som blir benyttet. Kan det ha noe å si at batteriet bare har hatt 2 sykluser per dags dato, at batteriet vil levere mer ved ett par gjennomkjørelser til? Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg har også macbook air, og kan fortelle deg at det du opplever er helt normalt. Jeg hadde nok forventet litt mer av batteriet jeg også, men jeg begynner etterhvert å kjenne maskinen godt. Når det kommer til safari kommer det helt an på hva du gjør i safari. Bruker du macen konstant i seks timer, ved kun å være på safari, burde du være fornøyd? Når du kjører på batteri, og bruker standardinnstillingene, tar det ikke lang tid før skjermen skrur seg av og så går i dvalemodus hvis du ikke bruker macen. Har du prøvd å koble macen til en tv? Når jeg gjør dette, samtidig som at jeg lukker macen, bruker den mye mindre batteri. Kjør evt i fullskjerm når du skal se film... Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg har også macbook air, og kan fortelle deg at det du opplever er helt normalt. Jeg hadde nok forventet litt mer av batteriet jeg også, men jeg begynner etterhvert å kjenne maskinen godt. Når det kommer til safari kommer det helt an på hva du gjør i safari. Bruker du macen konstant i seks timer, ved kun å være på safari, burde du være fornøyd? Når du kjører på batteri, og bruker standardinnstillingene, tar det ikke lang tid før skjermen skrur seg av og så går i dvalemodus hvis du ikke bruker macen. Har du prøvd å koble macen til en tv? Når jeg gjør dette, samtidig som at jeg lukker macen, bruker den mye mindre batteri. Kjør evt i fullskjerm når du skal se film... Takk for delte erfaringer. Jeg er jo fornøyd på sett og vis, men 6 timers batterilevetid er halvparten av det jeg forventet meg (12 timer). Og klart, det er kanskje mye å forlange, men tviler på at de 12 timene er hvor lenge den holder seg uten bruk - for da holder den nok mye lengre. Spørsmålet jeg sitter igjen med er om jeg hadde hadd like lang batterilevetid ved vanlig bruk på en MacBook Pro som jeg har per dags dato med min MacBook Air. Er dette tilfelle vil jeg føle meg snytt og lurt, da batteriet var hovedårsaken til valg av MBA framfor MBP. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg ville hørt med stedet du kjøpte maskinen, om det kan være maskinfeil eller om det er brukerfeil Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Er vanskelig når jeg kjøpte den på apple.no. Får prøve å sende en e-post til dem da og sjekke standarden. Kan jo hende at 12 timers argumentet kun gjelder med lys på skjerm uten bruk.... Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Jeg er dessverre ikke alene om situasjonen etter en nærmere kikk. Mye tyder på at Apple har vært missvisende i sin markedskampanje om produktet. https://discussions.apple.com/thread/5116094?start=60&tstart=0 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Ser poengene dine, men per dags dato vil ikke mac-en min levere mer enn 6 timers levetid per ladning ved vanlig bruk. Dette med relativt lav lysstyrke, bluetooth av, ingen musikk eller filmspilling. Det er bare Safari som blir benyttet. Det høres veldig lavt ut. Jeg har nyeste Air 13" med i7 og har nå i ferietiden "testet" litt om kveldene hva jeg klarer å få ut av batteriet. Et par kvelder har jeg nappet ut laderen rundt kl. 16-17 og så bestemt meg for å ikke ta kveld før Mac'en gjør det. Begge kveldene har klokka blitt både 01:30 og 02:00 før behovet for ekstern strøm har meldt seg. Da kjører jeg uten tastaturlys og bluetooth, men med wi-fi på og skjermstyrke 1-2 nivå over middels. Generell bruk. Safari med 3-4 faner konstant åpne, noen turer innom youtube, diverse videoer på Dagbladet og VG samt iTunes kjørende i bakgrunnen i noen timer. Så jeg har absolutt ingen problemer med å klare 8-10 timer med overnevnte bruk. Selfølgelig med diverse kortere spisepauser etc. underveis. Til sammenligning gav min forrige generasjons Macbook Air meg 5-6 timer med tilsvarende bruk. Også den med i7. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 For bedre batteritid med Safari anbefaler jeg sterkt å installere ClickToFlash, som man finner her: https://extensions.apple.com Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 17. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2013 Mulig at jeg har kartlagt årsak til kort batterilevetid: Jeg har installert Google Disk, Dropbox og iCloud. Samtidig har jeg også installert Skype. Prøver nå uten disse programmene aktiv, for å se om det har noen effekt. Har dog lest på apple sine forum at det er flere som har samme problem. Ringte Apple@s kundeservice og fikk god hjelp, det de alternativt kan gjøre er å sende meg en ny mac som jeg kan bruke. Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Mulig at jeg har kartlagt årsak til kort batterilevetid: Jeg har installert Google Disk, Dropbox og iCloud. Samtidig har jeg også installert Skype. Prøver nå uten disse programmene aktiv, for å se om det har noen effekt. Har dog lest på apple sine forum at det er flere som har samme problem. Ringte Apple@s kundeservice og fikk god hjelp, det de alternativt kan gjøre er å sende meg en ny mac som jeg kan bruke. Det skader selvfølgelig ikke å få en ny mac Så hvis det er så enkelt, så kan du like gjerne bytte hvis apple er villige til det. Jeg stusset som sagt også over dårligere batteritid enn antatt, men jeg tenker allikevel ikke i retning av at det er noe feil. Jeg er så vandt med å kjøpe produkter som på forhånd skrytes opp i skyene på en eller annen måte. Blir egentlig ikke overrasket mer. Samsung galaxy s3 vs s4 for eks. Fikk s4 som jobbtlf, men må ærlige innrømme at jeg synes batteriet varer lengre på min private s3. . Endret 19. juli 2013 av antere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå