Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Definer en vellykket person

Gjest Slettet-w7DZlO15

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den derre "så lenge man er fornøyd med seg selv"-oppskriften på vellykkethet anser jeg for å være et uttrykk for janteloven. Jeg følgelig avskriver det som svada.

Hvordan kan den være et uttrykk for janteloven når den ikke tar andre mennesker i betraktning overhodet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har en dobbel post. en vellykket person er det du sier og MacGyver.

Kan noen si at denne personen har noen svakheter ?

Han hater jo våpen ffs :p

En kjøkkenkniv er et våpen. Det samme kan en sprøyte med en overdose for noen livsnødvendig medisin være.

Jeg tror ikke du har forstått MacGyverismen.

MacGyverismen sier at det er best med fredelige og/eller skånsomme metoder for håndtering av voldssituasjoner. Samt at en god lang tjafs i nakken er avvæpnende og isbrytende.

Lenke til kommentar

Hvordan kan den være et uttrykk for janteloven når den ikke tar andre mennesker i betraktning overhodet?

Fordi det i seg selv er et uttrykk for at det å måle seg mot andre og konkludere vellykket / ikke vellykket, er et statusjag som ikke kan aksepteres innenfor rammen.

Lenke til kommentar

Fordi det i seg selv er et uttrykk for at det å måle seg mot andre og konkludere vellykket / ikke vellykket, er et statusjag som ikke kan aksepteres innenfor rammen.

Problemet er at det er umulig å måle seg med andre når man ikke vet hva man måler etter. Å være vellykket er et såpass vagt begrep at det umulig kan konkurreres om. Her går jeg såklart utifra at status ikke er det samme som å være vellykket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at det å være vellykket kun defineres ut i fra andre personer sitt syn på deg og det du driver med?

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Så du mener at det å være vellykket kun defineres ut i fra andre personer sitt syn på deg og det du driver med?

Tja. Why not, jeg spiller. Hvorfor ellers skulle man ville være vellykket eller ikke vellykket? Hva er vel "vellykket" som ord i det hele tatt, om det ikke er forstått som en sammenlikning? ;)

Alternativ måte å være vellykket uten at det anerkjennes eller sammenliknes mot andre:

Etter hard trening anser jeg meg selv for å være vellykket innen å.... *insert handling*. You see, it cannot be done.

Lenke til kommentar

Tja. Why not, jeg spiller. Hvorfor ellers skulle man ville være vellykket eller ikke vellykket? Hva er vel "vellykket" som ord i det hele tatt, om det ikke er forstått som en sammenlikning? ;)

Alternativ måte å være vellykket uten at det anerkjennes eller sammenliknes mot andre:

Etter hard trening anser jeg meg selv for å være vellykket innen å.... *insert handling*. You see, it cannot be done.

Vellykket blir brukt i det norske språk for å si at noe gikk bra. For eksempel blir en operasjon regnet som vellykket. En redningsaksjon er vellykket. Det betyr ikke at det må være den best gjennomføre operasjonen eller den raskeste redningsaksjonen. Det betyr bare at man har gjennomført de målene man har satt seg. Og de målene setter en for seg selv. Det finnes selvsagt massevis av personer som setter enten for høye mål, eller tror samfunnet har ekstremt høye mål som forventes av dem. Og mange av disse kan nok slite med å føle seg vellykket og kanskje også å bli ansett som vellykket av andre.

Eksempler på dette kan jo være jenter som tror de må se ut som supermodeller for å være bra nok. De vil jeg tro sliter med å føle at de er vellykket, selv om de for andre jenter som ikke er like pene som dem igjen vil fremstå som ekstremt vellykket om de har en bra mann, en god jobb og barn i tillegg til å være fantastisk mye penere enn andre jenter.

Et annet eksempel kan være sykling. Akkurat nå går TdF og det har vært mye mas i media om at Boasson Hagen ikke får ut potensialet sitt. La oss si han ikke er vellykket? I feltet derimot, og spesielt innad i laget, vil andre profesjonelle syklister og støtteaparatet deres mene han er ekstremt vellykket. Han gjør den jobben han har i laget meget bra og mer til. Han er flink til å forsvare laget i media. Han gjør ikke upopulære sprell. Han er godt likt i feltet.

Ditt syn på å være vellykket er overhodet ikke feil. Men det er ikke nødvendigvis rett for andre. Jeg synes for eksempel ikke at jeg er vellykket. Det er hovedsaklig fordi jeg hadde håpet jeg hadde slått meg til ro med dame og kanskje begynt å få unger nå. Og kanskje tjent et par hundre tusen mer i året i en litt mer spennende jobb. Jeg synes ikke jeg er vellykket. Fordi jeg ikke har nådd mine egne mål. Vil jeg da virke lite vellykket i andres øyne fordi jeg ikke er mangemillioner og lever livets glade dager på en yacht i sognefjorden? Nei, de fleste av mine kollegaer synes jeg er veldig vellykket. Jeg har ordnet økonomi, jeg liker jobben min og jeg er jævlig flink til å gjøre jobben min. Sjefene mine liker meg. Familien min synes det er flott at jeg har et stabilt og bra liv etter alt dritet jeg opplevde i min ungdom og mener derfor også at jeg er vellykket.

• Liker 2
Lenke til kommentar

en velykket person geneerelt er en som har oppnådd noe som er vansklig eks. vill jeg si at en lege er mer vellykket enn eks. rørlegger. ikke det at jeg har noe imot dem, men å bli lege er svært vansklig og krevende som gjør at man har oppnådd noe spesielt. folk vil si det er velykket mener jeg .

• Liker 1
Lenke til kommentar

en velykket person geneerelt er en som har oppnådd noe som er vansklig eks. vill jeg si at en lege er mer vellykket enn eks. rørlegger. ikke det at jeg har noe imot dem, men å bli lege er svært vansklig og krevende som gjør at man har oppnådd noe spesielt. folk vil si det er velykket mener jeg .

Hva hvis man vinner i lotto da? Man er jo vellykket da, i hvertfall økonomisk.

Lenke til kommentar

En kjøkkenkniv er et våpen. Det samme kan en sprøyte med en overdose for noen livsnødvendig medisin være.

Jeg tror ikke du har forstått MacGyverismen.

MacGyverismen sier at det er best med fredelige og/eller skånsomme metoder for håndtering av voldssituasjoner. Samt at en god lang tjafs i nakken er avvæpnende og isbrytende.

haha jo men MacGyver er jo bare awsome!

Lenke til kommentar

De er alt for spesifikke her inne. Ikkje alle bryr seg om karriere, jobb, pengar, ungar osv. Skal du ta det heilt generelt, og definere ein vellykka person, så må du vere så generell at det kan brukast til å beskrive kven som helst på denne jorda.

Sidan me i stor grad er egosentriske vesen så meiner eg at ein person er vellykka når h*n lev det livet h*n sjølv vil. Dersom du føler deg lykkeleg så er det eit godt teikn på at du er vellykka. Kva som gjer at akkurat du føler deg lykkelet kan vere kva som helst og vil ikkje gjelde for alle andre.

Lenke til kommentar

Dear god som jeg hater disse kveruleringsdebattene. Ikke at jeg eleverer debatten nevneverdig selv, men jeg føler det er på tide å bli litt mer på ballen:

TS lurer på hva som gjør at du ser på en person som vellykket. Det innebærer nødvendigvis en form for sammenlikning og nyansering. Vellykket innen hva? I livet generelt? Det er ikke noe svar. Det må spesifiseres og inndeles fordi total vellykkethet må statistisk sett være umulig å oppnå. Du kan ikke være verdens mest vellykkede elsker, verdens raskeste sprinter, verdens flinkeste sjakkspiller, verdens mest utmerkede fysiker, etc. Man kan være vellykket på noe, men ikke i alt.

Vellykket som person kommer selvsagt an på øyet som ser. Jeg syns personlig at Magnus Carlsen er et relativt vellykket individ. Jeg syns personlig ikke Carola er spesielt vellykket. Det sier dog lite om Carlsens kontra Carolas bankkonto. Det kan tenkes Carola har større likviditet enn sjakkgeniet, og følgelig har mer vellykkethet på akkurat det feltet. Det TS antakeligvis insinuerer mener jeg bastant ikke går an å gi et svar på.

Vellykket for hvem?

På hvilken måte? Pen? Rik? Selvfølelse? Nådde ambisjoner?!

Det burde finnes grenser.

(..) ein person er vellykka når h*n lev det livet h*n sjølv vil. Dersom du føler deg lykkeleg så er det eit godt teikn på at du er vellykka.

What a load of sensitive crap. Vellykket lykkelig uteligger? Det faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

De er alt for spesifikke her inne. Ikkje alle bryr seg om karriere, jobb, pengar, ungar osv. Skal du ta det heilt generelt, og definere ein vellykka person, så må du vere så generell at det kan brukast til å beskrive kven som helst på denne jorda.

Sidan me i stor grad er egosentriske vesen så meiner eg at ein person er vellykka når h*n lev det livet h*n sjølv vil. Dersom du føler deg lykkeleg så er det eit godt teikn på at du er vellykka. Kva som gjer at akkurat du føler deg lykkelet kan vere kva som helst og vil ikkje gjelde for alle andre.

Fint å se det er andre som er enig med meg. :)

Lenke til kommentar

What a load of sensitive crap. Vellykket lykkelig uteligger? Det faller på sin egen urimelighet.

Eg kan ikkje sjå at eg nemnde noko om ein uteliggar i mitt innlegg. Om du har nokre motargument så må du gjerne presentere dei.

Ein uteliggar er eit vidt omgrep. Om uteliggarane lev det livet dei vil må du nesten spørje dei om. At det derimot finnes vellykka menneske som bur utandørs er eg ganske sikker på. Ikkje nødvendigvis i form av ein som triller handlevogn i Oslo, men ein som bur i utmarka eller reiser rundt som han sjølv vil.

Dersom du skal definere vellykka frå ditt perspektiv så er heile diskusjonen på avveie. Enn så lenge det kun er sagt "en vellykket person", så tenker eg på det enkelte individ og korleis dei har det i livet. Ein som lev i marka kan vere like vellykka som ein som bur i ei toppleilegheit midt i oslo, men dei har forskjellige definisjonar på kva som gjer deira liv vellykka. Kva betyr vel jordlig gods, berømmelse osv. dersom ein ikkje føler at ein har det livet ein vil ha?

Kva godt hjelp det å vere verdens beste sjakkspelar om han ikkje har det bra i livet? Det veit sjølvsagt me ikkje stort om, men det viser at du ikkje kan seie om nokon er vellykka basert på meritter. Den einaste personen som kan seie om vedkomande er vellykka er h*n sjølv. Du veit ikkje om eg synest eg er vellykka og eg veit ikkje om du synest du er vellykka.

Meiningen med livet er å gje livet meining, det er min påstand. Sidan kvar enkelt av oss er forskjellig, blir og meiningen forskjellig. Dersom du lev eit liv som gjev deg meining og du føler at du er der du skal vere, så er du kanskje vellykka. Ein må kanskje nå eit stadie av sjølvrelfeksjon- og innsikt for å kome fram til ein god konklusjon, men det er uansett berre ein definisjon.

Me kan sjølvsagt bryte det ned i tusenvis av delar, men det ville blitt tungvint, så eg tar like greit heile livet og putter det inn i ein boks, så får den enkelte vurdere alle dei tusenvis av delane og sjå kva konklusjonen blir.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å definere en vellykket person. Jeg kan se en person som er relativt lik meg selv uten at tanken om at vedkommende må være vellyket streifer, men jeg kan likevel anse meg som en vellykket person i den grad det er mulig i en alder av 20 år uten fullført utdannelse, barn (noe annet ville vel vært rart) og alt som hører med. Nå anser jeg meg ikke som en vellykket person, men tror nok at man kan være storfornøyd med sitt eget liv, og likevel tenke at en person som har det nesten likt må leve et kjedelig liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...