Gå til innhold

Stødig stativ løsning, for lange brennvidder.

Anbefalte innlegg

Jeg tar noen bilder med 500mm tele. Ved den minste berøring så vibrerer bildet. Bildene blir ikke så verst. Jeg bruker også Mup. Jeg vet ikke om bildene blir noe bedre med et stødigere stativ? Det jeg har er et Manfrotto 055. Er det noe vits i å bruke noe enda mere stødig?

Eller er det bare rask lukkertid som er løsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar noen bilder med 500mm tele. Ved den minste berøring så vibrerer bildet. Bildene blir ikke så verst. Jeg bruker også Mup. Jeg vet ikke om bildene blir noe bedre med et stødigere stativ? Det jeg har er et Manfrotto 055. Er det noe vits i å bruke noe enda mere stødig?

Eller er det bare rask lukkertid som er løsningen?

500mm er vanskelig både håndholdt og på stativ. Det er umulig å si noe eksakt ut fra bare stativet (som jo er realtivt tungt og stabilt). Type hode betyr også en del. Det du kan gjøre er skru til alt godt, unngå bruk av midtstangen og sette kameraet i live view med forstørret søkerbilde (hvis kameraet supporterer det). Prøv så å trykke forsiktig på kameraet og se hvor lang tid det tar før bildet stabiliserer seg. Bruker du selvutløser så sørg for at den venter lenge nok. Bruker du fjernutløser slipper du jo ventetiden. Og tar det veldig lang tid før bildet stabiliserer seg vil et bedre stativ eller hode kunne hjelpe. Har du bekjente med bra stativ kan det være verdt å teste forskjeller.

Lenke til kommentar

Ok, jeg ser bildet vibrerer etter at bildet er tatt. Kameraet står på et video hode. Men alt er skrudd helt fast. Jeg får prøve et annet hode. Foto hode har jeg ikke ennå. Kanskje jeg kan henge en bøtte vann eller stein under stativet? Objektivet er langt. Kanskje noe vibrasjons demper vil virke? Man får kjøpt noe som heter Moongel. Det er for å dempe vibrasjoner i trommer. Det har blitt brukt med hell i forbindelse med gopro kameraer.

Det finnes også noen bagger man kan legge kameraet på, men vet ikke om de er for dette.

Jeg får prøve å teste litt.

Endret av Meier
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er avhengig av lang lukkertid kan du få bort noe vibrasjoner ved å legge handa på objektivet rett over stativfestet. Da demper du en del av de raske vibrasjonene. Blir også litt lettere å håndtere hvis du tar bilde av ting som beveger seg.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er avhengig av lang lukkertid kan du få bort noe vibrasjoner ved å legge handa på objektivet rett over stativfestet. Da demper du en del av de raske vibrasjonene. Blir også litt lettere å håndtere hvis du tar bilde av ting som beveger seg.

Det kan ha noe for seg ja. Hånda er jo litt sånn "død" masse. Prøver det i morra.

Lenke til kommentar

Hvor stødig er egentlig stativet og stativhodet? kan være et gimbalhode ville vært mye bedre..

Jeg kjøpte et billig på ebay når jeg kjøpte meg 400mm f5.6L, kostet 6-700,- . Det funker, men det blir nok byttet ut om det kommer dyr f2.8 eller f4-optikk på stativet. Søk på "Beike BK-45".

Og ja, prøv å henge litt vekt under stativet. Du ser jo fort om det hjelper eller ikke..

Hva slags objektiv/kamera-setup er det snakk om egentlig?

Lenke til kommentar

Min erfaring etter at jeg kjøpte 500mm var at et vanlig fotostativ (største Travel Angel karbon stativ) var at det hjalp litt ved å henge en plastpose med to murstein under stativet.

Men det hjalp ikke nok mot vibrasjoner. F.eks alt for mye vibrasjoner for video bruk, noe som også viser at det vibrerer nok til at det påvirker skarpheten på foto.

Det er spesielt små-vibrasjoner som er problemet.

Jeg lærte også av noen at Karbonstativer har en spenningsvibrasjon som aluminium ikke har. Aluminium vibrerer fordi man holder i kamera og stativet ikke er solid nok, mens karbonstativ vibrerer konstant og lenge etter at man har tatt på kamera pga. vekt spenningen i karbon.

Resultatet var at jeg kjøpte noe ala Manfrotto 546GB med Manfrotto 504HD Videohode.

I tillegg bruker jeg liveview og trådutløser ved fuglfoto på standplass, noe jeg lærte av de mange ganske dyktige fuglfotografene på DPreview.

Det enste karbonstativet jeg har sett som er solid nok er Manfrotto 536.

Lenke til kommentar

I tillegg bruker jeg liveview og trådutløser ved fuglfoto på standplass, noe jeg lærte av de mange ganske dyktige fuglfotografene på DPreview.

Enig, er det mulig bruker jeg Live View og selvutløser eller en trådløs utløser. På Canon beveger da ikke speilet seg når bildet tas, og selv et ganske lett stativ kan gi ok resultater når det ikke er vind. Tror det samme gjelder nyere Nikon-kameraer (ikke sikker på Pentax). Så fort jeg bruker optisk søker og holder kameraet kreves veldig mye mer av stativet/hodet.

Lenke til kommentar

Det ble ikke noe forsøk i dag. Ellers mange fine innspill her nå. Må forske litt på dette. Jeg kom over denne på nett: http://www.japanphoto.no/the-pod---rod

Kan den ha noe for seg?

Kanskje noe ala tempur pute kan funke? Den skal forme seg etter det som legges ned på den, og virker litt død.. Jeg vet ikea har noe billig der.

http://0.tqn.com/d/furniture/1/0/I/M/-/-/Travel-pillow.jpg

Men da må det vel ligge på et bord. Og det blir kanskje litt mye mikk å få det til.

Kameraet jeg bruker er et D7000 og Sigma 50-500. Den blir litt lang på full tele. Men det gjør vel alle 500mm.

Lenke til kommentar

OS på Sigma 500mm zoomene er det best å ha avslått i de fleste situasjoner. Du ser det i søkeren når OS er på og du hører motoren gå at bildet er uskarp, men blir merkbart skarpere i det øyeblikket OS motoren stopper.

Det ble ikke noe forsøk i dag. Ellers mange fine innspill her nå. Må forske litt på dette. Jeg kom over denne på nett: http://www.japanphoto.no/the-pod---rod

Kan den ha noe for seg?

Kanskje noe ala tempur pute kan funke? Den skal forme seg etter det som legges ned på den, og virker litt død.. Jeg vet ikea har noe billig der.

http://0.tqn.com/d/f...avel-pillow.jpg

Men da må det vel ligge på et bord. Og det blir kanskje litt mye mikk å få det til.

Kameraet jeg bruker er et D7000 og Sigma 50-500. Den blir litt lang på full tele. Men det gjør vel alle 500mm.

"Objektiv pute" kalt Bean Bag i Engelsk fototerminologi. Veldig brukbart når man ikke kan sette opp stativ.

Kan lages selv med en lerrets pose og fylle den med en pose eller to med linser eller bønner.

La linsene være i plastposen sin i tilfelle puten skulle bli våt.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg har den med OS. Og det har jeg slått av. Men den bør kanskje stå på? Tar den sånne vibrasjoner?

De fleste teleobjektiver med "vibrasjons demping" bør ha denne avslått på stativ. Ellers blir det værre.

Noen objektiver merker selv at det står på stativ og det er ikke nødvendig å slå av dempingen. Nikon 200-400 f/4 VR2 er blant disse. Det står som regel i manualen til objektivet om OS må slås av eller ikke når det står på stativ.

Lenke til kommentar

Jeg har den med OS. Og det har jeg slått av. Men den bør kanskje stå på? Tar den sånne vibrasjoner?

Det finnes det ikke noe klar svar på. Thom Hogan har en interessant artikkkel om stabilisator for Nikon som sannsynligvis gjelder også for andre merker, men artikkelen gir heller ikke noe entydig svar.

Enig med andre her at på et stativ er stabilisator i tugangspunktet av, men det forutsetter at stativet klarer å holde kamera+optikk helt rolig. Gjør det ikke det (og det høres ut til å ofte være tilfelle med ditt utstyr) så må du nesten eksperimetere litt selv for å finne ut om stabilisatoren har en positiv eller negativ effekt, og det kan godt endre seg litt med brennvidde og lukkertider.

Lenke til kommentar

Det virker som om du har et (eller flere) svake punkt i totalriggen, hviken vekt har kamera + objektiv? Og hvilken maksvekt er a) stativet beregnet for og b) hodet/festet beregnet for? Er det slark i søylen? Står beina fjellstøtt (og uten gummiknotter montert)? Et svakt/løst/underdimensjonert ledd er nok til å skape vibrasjoner som vil særlig ved lengre lukketider kunne bli synlige. Lange teler er dessuten et kapittel for seg selv på flere måter.

Du bør nok gå igjennom hver detalj av riggen og føle etter hvor svikten(e) kan være. Du bør heller ikke belaste med ekstra vekter før du vet om stativet tåler dette.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...