H?rselsvern Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Hei. Skal begynne å studere til høsten, men lurer litt på dette med formue og inntekt når det kommer til å få fullt stipend. Finner alle satsene inne på nettet så det er jo en grei sak, men når begynner disse satsene å gjelde? F.eks: Jeg søker stipend 2013/14 og innehar når jeg søker 400k i forume som er over grensen, gjelder dette fra jeg sender inn søknad om stipend, eller holder det at jeg har 344 021,- per 31.12.2013? Og angående inntekt, man har lov til å tjene 151 216,- når man ber om støtte i 10 mnd, si at jeg da har tjent 200.000 for "mye" i 2013, vil det si at jeg får 5% fratrekk per mnd i stipend? altså 100 000, noe som er mer enn 94400,00 som er totalt hva jeg kan få i stipend 2013/14. eller har jeg bare misforstått alt? Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Normalt er det tallene fra siste selvangivelse som gjelder. For anslått inntekt/formue inneværende år og neste år, så er det for hele året, akkurat som i selvangivelsene du kommer til å levere. Legg merke til at det er brutto-tall de opererer med. Det betyr at om du har kjøpt deg leilighet med de 400k som egenkapital og 2 mill i gjeld, så har du likevel positiv formue i Lånekassens system (så langt jeg ser). Du har selvsagt sjekket denne: http://stottekalk.lanekassen.no/ Endret 13. juli 2013 av Horten Market Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 F.eks: Jeg søker stipend 2013/14 og innehar når jeg søker 400k i forume som er over grensen, gjelder dette fra jeg sender inn søknad om stipend, eller holder det at jeg har 344 021,- per 31.12.2013? Det siste du skriv er rett. Det held at du har inntil 344 021,- per 31.12.2013. Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Og angående inntekt, man har lov til å tjene 151 216,- når man ber om støtte i 10 mnd, si at jeg da har tjent 200.000 for "mye" i 2013, vil det si at jeg får 5% fratrekk per mnd i stipend? altså 100 000, noe som er mer enn 94400,00 som er totalt hva jeg kan få i stipend 2013/14. For 2013 må du sjå på kolonna "Ved støtte i sju måneder eller mindre per kalenderår". Grensa er då kr 378 041. Så du er då innanfor. Men i 2014 gjeld vanlege reglar for heile året, med mindre du berre skal studera eitt år. Når deg gjeld formuen og få den senka, kan det gjerast på lovlege og mindre lovlege måtar: -Sløsa -Kjøpa leilighet -Overføra pengar til foreldre/søsken og omtala det som ei gåve, så du får attende nokre år i framtida (noko tvilsamt, men vert neppe avdekka) Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Normalt er det tallene fra siste selvangivelse som gjelder. Kva meiner du med dette? Det er vel ikkje siste sjølvmelding som gjeld, men neste. Altså for inneverande år. For alt eg veit mogeleg du meinte det. Legg merke til at det er brutto-tall de opererer med. Det betyr at om du har kjøpt deg leilighet med de 400k som egenkapital og 2 mill i gjeld, så har du likevel positiv formue i Lånekassens system (så langt jeg ser). Kor har du dette frå? Har eg aldri høyrt om. Lånekassa ser vel berre på tala på likninga ved årsskiftet for det aktuelle året, og då er det skattepliktig formue det er snakk om. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Fra lånekassens støttekalkulator: Hvor mye har du og eventuell ektefelle i samlet formue (brutto) Men går du inn på Hjelp, så er det oppgitt der at de ser på nettoformuen fastsatt av Skatteetaten. Vi får anta at det siste er riktig. Endret 14. juli 2013 av Horten Market Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Legg merke til at det er brutto-tall de opererer med. Det betyr at om du har kjøpt deg leilighet med de 400k som egenkapital og 2 mill i gjeld, så har du likevel positiv formue i Lånekassens system (så langt jeg ser). Du har selvsagt sjekket denne: http://stottekalk.lanekassen.no/ Dette gir ingen mening, så jeg blir veldig overrasket om det stemmer. Bruttotall brukes nok i forhold til årsinntekt, altså hva du tjener før skatt, men det gir ingen mening å trekke fra gjeld fra formuen. Hørselsvern: så vidt jeg forsto så skulle du begynne å studere i år, hvordan får du det da til å bli 10 mnd inneværende år? Begynte du i mars? Lønn og formue blir tatt fra selvangivelsen, så det er det som blir oppgitt der som de regner ut omgjøring fra lån til stipend på. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 For 2013 må du sjå på kolonna "Ved støtte i sju måneder eller mindre per kalenderår". Grensa er då kr 378 041. Så du er då innanfor. Men i 2014 gjeld vanlege reglar for heile året, med mindre du berre skal studera eitt år. Når deg gjeld formuen og få den senka, kan det gjerast på lovlege og mindre lovlege måtar: -Sløsa -Kjøpa leilighet -Overføra pengar til foreldre/søsken og omtala det som ei gåve, så du får attende nokre år i framtida (noko tvilsamt, men vert neppe avdekka) takker for svar, er du sikker på at jeg kan bruke beregning for 7mnd? tenkte dette selv, men så kom jeg på at ett studieår er jo høst+vår semester. Hvis dette er tilfellet så får jeg jo fullt stipend Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 takker for svar, er du sikker på at jeg kan bruke beregning for 7mnd? tenkte dette selv, men så kom jeg på at ett studieår er jo høst+vår semester. Hvis dette er tilfellet så får jeg jo fullt stipend Helt sikker, du studerer under 7 mnd i 2013. Neste år er derimot grensen lavere fordi da studerer du hele året. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 flotters, da er jeg fornøyd. tusen takk for svar Hadde vært kjipt å gå glipp av det stipendet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå