Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Heisann, Jeg er hjemme hos foreldrene mine på besøk i sommer og skal hjelpe de å få installert ny trådløs ruter, da de har veldig svakt signal på den eksisterende som kom fra Telenor. Dvs, signalet er sterkt nær ruteren, men veldig svakt i andre etasje og andre oppholdsrom i første etasje (hvor ruteren står). På den eksisterende Telenorruteren går det inn to kabler fra veggen: en i ethernet inngangen og en i DSL-inngangen. Naiv som jeg er, trodde jeg at jeg bare kunne bytte ut Telenorboksen med NETGEAR boksen, men det så ikke ut til å virke. Fikk kontakt og lokal tilkobling, men veiviseren sier at ethernetkabelen ikke er tilkoblet. Jeg koblet tilbake Telenorboksen og koblet NETGEAR gjennom den, noe som ser ut til å fungere. Har ikke fått testet signal skikkelig enda, men det er kanskje LITT bedre i andre etasje, skjønt det fortsatt faller ut av og til. Er det slik det må gjøres eller er det mulig å kun bruke NETGEAR boksen? Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 jeg har akkurat samme tanken her hjemme hos fattern. og har funnet ut at eneste som er mulig er å bruke en router som har innbygd modem, inntil noe slik skjer må vi bruke modem+ruter har en gammel dlink gamingruter (DGL-3400), den kan avogtil henge men rekkevidden når langt ut på jordet på nedsiden av huset Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Du må nok fortsette å bruke modemet fra telenor ja. Men ikke som trådløst AP. Jeg skjønner ikke helt problemstillingen..? Modemet vil ikke påvirke signalstyrken mot netgear routeren. Deaktiver trådløst på modemet for å slippe eventuelle forstyrrelser. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Sett den gamle telenorrouteren i bridge mode, koble så til den nye routeren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Det skal gå bare en kabel fra veggen til Telenor-modemet. Sjekk at Telenormodemet står i bridge mode, og bruk ny router for både kablet og trådløs tilgang. Ethernetportene på Telenormodemet vil da ikke være i funksjon. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Takker for alle svar! Det skal gå bare en kabel fra veggen til Telenor-modemet. Sjekk at Telenormodemet står i bridge mode, og bruk ny router for både kablet og trådløs tilgang. Ethernetportene på Telenormodemet vil da ikke være i funksjon. Kun en kabel? Det går to ut fra veggen mener jeg på, en inn på ethernet og en inn på DSL-inngangen. Og dette tror jeg var installert av Telenor eller meg (ved hjelp av Telenor). Det ligger skjult i en kabelbro akkurat nå, så jeg fikk ikke sett så grundig. Men skal se igjen i morgen og sjekke at det står i bridge-mode. Men det fungerer i hvert fall nå. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Fikk slått av trådløst på telenormodemet. Kan virke som om det gav bedre signalstyrke, men litt uvisst. Bridge mode forsto jeg imidlertid ikke umiddelbart kun ved å se på modemet. Så ikke noen knapp for det, men skal undersøke grundigere i morgen. Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Det er ikke en knapp, det må konfigureres med webgrensesnitt e.l. Noen ganger må du ringe telenor, så gjør de det for deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Hvilket routermodem er det du har? Merke og modell. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Det er ikke en knapp, det må konfigureres med webgrensesnitt e.l. Noen ganger må du ringe telenor, så gjør de det for deg. Det forklarer en hel del. Hvilket routermodem er det du har? Merke og modell. Det nye er NETGEAR N300 Wireless Router WNR2200. Det andre er fra Telenor og heter Thomson ST 780 WLT. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Tror det er Telenor som evt må sette den modellen i bridge. Men du kan unngå det ved å heller sette opp WNR2200 som aksesspunkt. Jeg har info om hvordan man bruker en router som aksesspunkt i linken min (nettverkstips). Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Tror det er Telenor som evt må sette den modellen i bridge. Men du kan unngå det ved å heller sette opp WNR2200 som aksesspunkt. Jeg har info om hvordan man bruker en router som aksesspunkt i linken min (nettverkstips). Er det enklere? Jeg sjekket litt og slik jeg forsto det er det veldig enkelt. Må gjøre det gjennom nettleseren, men trenger da passord til ruteren. Dette skulle være nettverksnøkkelen (WPA?), men det ser ikke ut til å stemme. Er dette nettverksnøkkelen jeg bruker på telenoroppkoblingen om det har blitt endret (noe det har)? Prøvde også nettverksnøkkelen til Netgear, men no love. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 (endret) Hvis du får til å sette routermodem i bridge, så er det som regel mest stabilt (egen router har oftest bedre specs). Tror jeg fant ut at det ikke var noen veiledning for å sette dette routermodemet i bridge hos Telenor. De pleier å ha slike løsninger på nettsiden sin. Som du sier, så er det nettverksnøkkelen som vanligvis brukes, men det er vel i såfall den du fikk hos Telenor og ikke evt du har satt i ettertid. (?) Edit: Username: admin Password: Ditt Online-passord. Har du ikke passordet, send SMS med adminpw <ditt online-brukernavn> (uten @online.no) til 1980. Får du feil passord ved innlogging, la Password-feltet stå blankt. Veileder: http://www.telenor.n...eedtouch780wlt/ Endret 18. juli 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hvis du får til å sette routermodem i bridge, så er det som regel mest stabilt (egen router har oftest bedre specs). Tror jeg fant ut at det ikke var noen veiledning for å sette dette routermodemet i bridge hos Telenor. De pleier å ha slike løsninger på nettsiden sin. Som du sier, så er det nettverksnøkkelen som vanligvis brukes, men det er vel i såfall den du fikk hos Telenor og ikke evt du har satt i ettertid. (?) Veileder: http://www.telenor.n...eedtouch780wlt/ Takk for godt svar, Jan! Jeg fikk nettverksnøkkel med telenor på SMS, men den fungerer ikke. Når jeg prøver å gå inn på ruteren gjennom nettleseren ved å lime inn adressen til ruteren som i linken ovenfor, er det Netgear wnr 2000 som kommer opp. Må jeg kanskje koble ut Netgear og sette Telenor i bridge mode uten at Netgear er tilkoblet? Takk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Du må være tilkoblet rotermodemets LAN. Du må også ha IP i samme subnet. Eks 10.0.0.2. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Takker, Jan! Kom meg inn til slutt, men får ikke til å sette den i bridge mode. Skjønner ikke helt hvordan og det var ingen opplagte måter å gjøre det for min del. Noen som vet? Kan eventuelt poste en screenshot etterpå. Leste en plass at noen var NØDT til å la Telenor ordne dette. Hva er bridge mode egentlig? Nettet fungerer bare sånn det er klart, men det fungerer dårlig i 2. etasje. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Bridgemode er at kan kutter ut routerfunksjonen i routermodem. Man får da et modem som slipper den relativt store oppgaven det kan være med routing. Som resultat får man bedre stabilitet og transparent offentlig nettadresse inn på egen router. Men så lenge routermodem fungerer greit på nettverket, så kan man like gjerne sette opp egen trådløsrouter som aksesspunkt. Det vil gi deg nøyaktig samme trådløsresultat som om du skulle bridge routermodemet. Oppskrift på aksesspunkt finner du i signaturen min (nettverkstips). Endret 19. juli 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå