wasco Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Gratulerer med nytt kamera, og velkommen til forumet. Du leverer et skarpt og fint bilde som er godt eksponert Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Velkommen på BK! Fint første bilde her inne, det der! Lenke til kommentar
gkja Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Takker for svar. Kunne tenkt meg litt større dybdeskarphet. Men det for vente til jeg får kjøpt meg ett stativ til kameraet. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Takker for svar.Kunne tenkt meg litt større dybdeskarphet.Men det for vente til jeg får kjøpt meg ett stativ til kameraet. Det fine med dette bildet er at det IKKE er for mye dybdeskarphet Men hvis du ville hatt større dybdeskarphet, kunne du brukt en mindre blenderåpning. Ser jo på exifen din at du har mye å gå på med tanke på eksponeringtid. Stativ er greit, men min erfaring er at det til blir lite brukt. Alt for mye styr med stativ. Lenke til kommentar
gkja Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Takker for tilbakemeldingen Wasco. Med mere dybdeskarphet kunne jeg tenkt meg at den nedre delen til høyre av myrullen til var skarp. Men, jeg er kanskje litt for glad i stor dybdeskarphet. Ellers er jeg enig i det du skriver om fotostativ, men det er noe man liksom bare må ha. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Takker for tilbakemeldingen Wasco.Med mere dybdeskarphet kunne jeg tenkt meg at den nedre delen til høyre av myrullen til var skarp. Men, jeg er kanskje litt for glad i stor dybdeskarphet.Ellers er jeg enig i det du skriver om fotostativ, men det er noe man liksom bare må ha. Jeg kjenner utfordringen med dybdeskarphet her, men jeg synes dybdeskarpheten er helt perfekt i dette tilfelle. Stativ, jo det kan nok være de som hevder at det er noe du "må" ha. Men jeg mener at det ikke er så nødvendig, med mindre du har tenkt å spesialisere deg på makro fotografering, eller landskapsfotografering hvor bildene skal blåses opp Lenke til kommentar
Astrid E. Saltveit Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Jeg synes dette er nydelig - kan minne om en eksotisk fugl som står med ryggen til og pusser seg Mht. dybdeskarphet så er jeg redd at med større dybdeskarphet ville bakgrunnen blitt mer forstyrrende. Men ideelt sett kunne jeg tenke meg fokuspunktet litt høyere opp - kanskje fordi det i mine øyne blir hodet på fuglen Kanskje ville du også fått noe mer skarphet på mer av myrullen om du hadde hatt en litt høyere vinkling, sånn at mer av den hadde samme avstand til linsa? Lenke til kommentar
gkja Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Takk for fin tilbakemelding Astrid. Ser at jeg har mye mere å lære om dybdeskarphet og kameravinkling. Men i bunn å grunn så må jeg lære meg å bruke mere tid når jeg fotograferer slike motiver. Lenke til kommentar
Astrid E. Saltveit Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Takk for fin tilbakemelding Astrid. Ser at jeg har mye mere å lære om dybdeskarphet og kameravinkling. Men i bunn å grunn så må jeg lære meg å bruke mere tid når jeg fotograferer slike motiver. Ja, det er ofte disse tingene som fremhever bildene i positiv retning og her blir man vel i grunnen aldri helt utlært - finnes alltid utviklingsmuligheter og det er jo det som gjør fotograferingen så morsom å holde på med Den beste måten å lære på er ofte å leke og prøve ut mye forskjellig - det kan man også tillate seg i vår digitale fotoverden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg