Nux Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Hei, Jeg hadde min første økt idag, og jeg føler at både skuldre og biceps er utmattet. Ingen kraft igjen, klarer ikke gjøre simple oppgaver med musklene. Til saken, idag kom uheldigvis en av de sjeldne dagene familien lager vafler. Akkurat idag, så dumt. Der sitter jeg ved middagsbordet, og ser deeen stablen med vafler. Såå fristende, og jeg kan ikke akkurat nekte for å spise heller. Poenget mitt er, jeg spiste 3-4 vafler, vil det redusere resultatene? Eller selfølgelig vil det jo det. Men jeg lurer hovedsaklig på om kroppen tenker på hva jeg spiser langsiktig, om den tenker på hva jeg spiser hver dag, eller etter trening ... ? Jeg spiser egentlig ikke mye søtt. Men vil dette gjøre at treningsøkten var verdiløs? jeg spiste kjøttstykker, og drakk sånn proteinshake, melk ... før vaflene . Endret 12. juli 2013 av Mrfantastic Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Sålenge målet er å gå opp i vekt, dvs muskelvekt, og at du ikke bryr deg nevneverdig om at du kanskje drar med litt fett på veien, er det faktisk bare bra med slike kaloribomber. Skal du opp i muskelmasse, er det verste du kan gjøre å ikke få i deg nok kalorier. Det er faktisk bedre å spise usunt, enn å ikke spise/få i deg for lite. Kroppen din trenger overskudd, men som sagt spiser man riktig mat slipper man å få overskudd i fett også. Noe av det jeg sliter mest med med trening er faktisk å spise nok. Endret 12. juli 2013 av MrLG Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Bare spis så mye du vil, men pass på at du får i deg den riktige maten, det er det viktigste. Så kan den usunne maten komme som et tillegg, men greit å korte det ned til moderate doser så du ikke legger på deg for mye overflødig fett. Uansett vil ikke den usunne maten isolert sett redusere virkningen av treningsøktene dine. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Hei, Jeg hadde min første økt idag, og jeg føler at både skuldre og biceps er utmattet. Ingen kraft igjen, klarer ikke gjøre simple oppgaver med musklene. Til saken, idag kom uheldigvis en av de sjeldne dagene familien lager vafler. Akkurat idag, så dumt. Der sitter jeg ved middagsbordet, og ser deeen stablen med vafler. Såå fristende, og jeg kan ikke akkurat nekte for å spise heller. Poenget mitt er, jeg spiste 3-4 vafler, vil det redusere resultatene? Eller selfølgelig vil det jo det. Men jeg lurer hovedsaklig på om kroppen tenker på hva jeg spiser langsiktig, om den tenker på hva jeg spiser hver dag, eller etter trening ... ? Jeg spiser egentlig ikke mye søtt. Men vil dette gjøre at treningsøkten var verdiløs? jeg spiste kjøttstykker, og drakk sånn proteinshake, melk ... før vaflene . Har ingenting å si på lang sikt. Tipper du skal opp i vekt, da gjelder det å gjennomsnittlig spise ~500kcal i overskudd hver dag (500kcal over BMR, google it), og ca 1,5-1,9g protein/kg BW. Antar også at du stort sett trener biceps, skuldre og bryst, og ikke bein. Tipper også at du har fått noen til å sette opp et treningsprogram til deg eller at du har gjort det selv. Gjør deg selv en tjeneste å bruk en av de kjente store programmene som SL5x5, Starting Strength, PHAT, RYP grunnprogram eller lignende. Viss du gidder, så vil jeg anbefale deg å lese førsteposten her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335171&st=0 og siden her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060728 Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Har ingenting å si på lang sikt. Tipper du skal opp i vekt, da gjelder det å gjennomsnittlig spise ~500kcal i overskudd hver dag (500kcal over BMR, google it), og ca 1,5-1,9g protein/kg BW. Antar også at du stort sett trener biceps, skuldre og bryst, og ikke bein. Tipper også at du har fått noen til å sette opp et treningsprogram til deg eller at du har gjort det selv. Gjør deg selv en tjeneste å bruk en av de kjente store programmene som SL5x5, Starting Strength, PHAT, RYP grunnprogram eller lignende. Viss du gidder, så vil jeg anbefale deg å lese førsteposten her: http://www.diskusjon...pic=335171&st=0 og siden her http://www.diskusjon...owtopic=1060728 Problemet er at jeg trener hjemme, og har kun tilgang til manualer. Og hvem av de treningsporgrammene utgangspunkt i manualer? Jeg skal prøve å trene hele kroppen, selvom jeg igår gjorde slik du påpeker (biceps, bryst..) Jeg har lest den første, og skal til å lese de andre linken. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Ta deg råd til å få medlemskap på treningssenter- eller aller helst en styrkeløftklubb der du kan få skikkelig veiledning om hvordan du skal utføre øvelsene, men bedre enn en personlig trener fra Sats. Det er vanskelig å få gjort de viktigste øvelsene, base øvelsene (knebøy, markløft, benkpress og tildels også skulderpress og roing) uten nok vekt og vektstang. Bra du har lest den første, og bta du skal til å lese den neste :-) det tjener du mye på. Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Ta deg råd til å få medlemskap på treningssenter- eller aller helst en styrkeløftklubb der du kan få skikkelig veiledning om hvordan du skal utføre øvelsene, men bedre enn en personlig trener fra Sats. Det er vanskelig å få gjort de viktigste øvelsene, base øvelsene (knebøy, markløft, benkpress og tildels også skulderpress og roing) uten nok vekt og vektstang. Bra du har lest den første, og bta du skal til å lese den neste :-) det tjener du mye på. Jeg har desverre ikke muligheten til det. Jeg må bare leve på det jeg har akkurat nå av treningsutstyr. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Da har du større problemer i treningen enn at du spiste tre vafler til dessert, iallfall. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Tipper du skal opp i vekt, da gjelder det å gjennomsnittlig spise ~500kcal i overskudd hver dag (500kcal over BMR, google it) Bare for å være pirken, er BMR basal metabolic rate og det er kun hvileforbrenninga. Forbrenning gjennom aktivitet kommer utenom BMR, så å legge seg +500 kcal over BMR vil for de aller fleste ikke hjelpe i det hele tatt for å gå opp i vekt. Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Da har du større problemer i treningen enn at du spiste tre vafler til dessert, iallfall. uhmm. Biceps, rygg, triceps, og bryst vil fungere fint tipper jeg. Ellers vil jeg få problemer med bein ... Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Bare for å være pirken, er BMR basal metabolic rate og det er kun hvileforbrenninga. Forbrenning gjennom aktivitet kommer utenom BMR, så å legge seg +500 kcal over BMR vil for de aller fleste ikke hjelpe i det hele tatt for å gå opp i vekt. ...på hviledager kan jeg legge til, ja. Det sier seg jo selv at man må ha enda mer mat om man trener. Men ja, upresist av meg. uhmm. Biceps, rygg, triceps, og bryst vil fungere fint tipper jeg. Ellers vil jeg få problemer med bein ... Jada, just keep telling yourself that! :-) Endret 13. juli 2013 av Diskutant Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 ...på hviledager kan jeg legge til, ja. Det sier seg jo selv at man må ha enda mer mat om man trener. Men ja, upresist av meg. Jada, just keep telling yourself that! :-) hva er det du EGENTLIG mener? Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 uhmm. Biceps, rygg, triceps, og bryst vil fungere fint tipper jeg. Ellers vil jeg få problemer med bein ... Tingen er at du kan ikke trene med samme vekt hele tiden, for da kommer du ikke til å ha noe fremgang i det hele tatt. Dette forklarte jeg deg på PM i går. Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Tingen er at du kan ikke trene med samme vekt hele tiden, for da kommer du ikke til å ha noe fremgang i det hele tatt. Dette forklarte jeg deg på PM i går. Ja, må takke for PMen igår. Men vektene er sånn du kan bygge på, totalt er det 20kg. de vil jo vare en stund før det stagnerer, vil de ikke? Endret 13. juli 2013 av Mrfantastic Lenke til kommentar
Snaffo Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Har ingenting å si på lang sikt. Tipper du skal opp i vekt, da gjelder det å gjennomsnittlig spise ~500kcal i overskudd hver dag (500kcal over BMR, google it), og ca 1,5-1,9g protein/kg BW. Antar også at du stort sett trener biceps, skuldre og bryst, og ikke bein. Tipper også at du har fått noen til å sette opp et treningsprogram til deg eller at du har gjort det selv. Gjør deg selv en tjeneste å bruk en av de kjente store programmene som SL5x5, Starting Strength, PHAT, RYP grunnprogram eller lignende. Viss du gidder, så vil jeg anbefale deg å lese førsteposten her: http://www.diskusjon...pic=335171&st=0 og siden her http://www.diskusjon...owtopic=1060728 EDIT: nvm Endret 13. juli 2013 av Snaffo Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Ja, må takke for PMen igår. Men vektene er sånn du kan bygge på, totalt er det 20kg. de vil jo vare en stund før det stagnerer, vil de ikke? Om hver manual går helt opp til 20 kg, kan du trene en stund før du stagnerer i fremgangen, ja. Problemet ditt kommer til å bli at du må bruke improviserte varianter av nesten samtlige øvelser, og du bør egentlig vite hva du gjør eller i hvert fall ha noen til å dobbeltsjekke hva du gjør for å passe på form og at du aktiverer riktige muskelgrupper. Å trene rygg for deg kommer til å bli veldig tricky pga. det står kun på arm- og albueplassering. Hvor langt opp, hvor langt ut, hvilket grep, osv... I beinøvelser kan du ta en variant av knebøy hvor du passer på å holde vekten stødig, og du kan også gjøre tåhev som du ellers ville gjort (merk deg at 40 kg ikke hjelper lenge, selv trener jeg med 200 kg tåhev), så beintreningen skal kunne gå fint. Gjør 20 dype og rolige reps, ikke prøv å gjøre dem raskest mulig. For bryst har du dumbbell push aka manualpress, også får du også gjort pullovers og flys. Bicep curls, tricep extensions, side lateral raises, skulderpress, back raises og dumbbell rows er andre øvelser som fremdeles er mulig for deg, men merk deg at for mange av disse vil du trenge en benk e.l. Lenke til kommentar
Nux Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Om hver manual går helt opp til 20 kg, kan du trene en stund før du stagnerer i fremgangen, ja. Problemet ditt kommer til å bli at du må bruke improviserte varianter av nesten samtlige øvelser, og du bør egentlig vite hva du gjør eller i hvert fall ha noen til å dobbeltsjekke hva du gjør for å passe på form og at du aktiverer riktige muskelgrupper. Å trene rygg for deg kommer til å bli veldig tricky pga. det står kun på arm- og albueplassering. Hvor langt opp, hvor langt ut, hvilket grep, osv... I beinøvelser kan du ta en variant av knebøy hvor du passer på å holde vekten stødig, og du kan også gjøre tåhev som du ellers ville gjort (merk deg at 40 kg ikke hjelper lenge, selv trener jeg med 200 kg tåhev), så beintreningen skal kunne gå fint. Gjør 20 dype og rolige reps, ikke prøv å gjøre dem raskest mulig. For bryst har du dumbbell push aka manualpress, også får du også gjort pullovers og flys. Bicep curls, tricep extensions, side lateral raises, skulderpress, back raises og dumbbell rows er andre øvelser som fremdeles er mulig for deg, men merk deg at for mange av disse vil du trenge en benk e.l. Jeg må nok improvisere en del som du sier.En benk kan jeg skaffe i verandaen. Men jeg vet ikke om du skjønte at jeg mente 20kg Totalt, og ikke per manual.Isåfall har jeg disse : http://goo.gl/YfLoa Fungerer det fortsatt med hva du skrev ovenfor? Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Ja, men i mye mindre grad, og ikke like lenge. Lenke til kommentar
Nux Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Ja, men i mye mindre grad, og ikke like lenge. jeg trente biceps og armer for en dag siden. helt siden da har jeg hatt en kinda stølhet i/rundt "armskålene", litt bak til triceps også på begge armene. Jeg kan på en måte ikke strekke armene helt ut fordi da får jeg smerte der, kan heller ikke bøye den helt inn til bicepsen for da skjer det samme. er dette normale bivirkninger? Jeg tror bicepsen har blitt litt større, vet ikke, men den er litt mer synlig nå. Endret 14. juli 2013 av Mrfantastic Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Hehe, større etter én trening ja? Ikke forvent synlige resultater fra dag til dag, ta bilder i begynnelsen og nye etter noen måneder, så har du fint sammenligningsgrunnlag. Stølhet/gangsperre er 100% normalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå