Gå til innhold

Kunsten å tenke negativt

Anbefalte innlegg

Et av de mest grunnleggende og ufravikelige prinsippene i naturen er at alt går fra orden mot kaos. Vi menesker ser ut til å opperere ut fra stikk motsatt prinsipp. Den evige troen på at alt skal bli bedre. Eller til og med loven om at alt skal og må bli bedre. Hvordan kan vi tro på dette når vi vet hvilken lov som regjerer i universet vi lever i?

Tanken slo meg her i dag. Når vi mener vi har forbedret oss, er det egenlig bare en illusjon? Fører ikke alle forberdinger til at ting blir fortere verre i en større sammenheng? Eksempelvis, overforbruk av resurser og overbefolkning.

Finnes det en måte å leve i pakt med denne loven?

Endret av Anatman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loven om at alt går fra orden mot kaos er en lov innenfor termofysikk. Den totale entropien (mål på uorden) i verden vil være konstant eller øke fordi en lov innenfor termofysikk sier at entropi ikke kan avta for en spontant prosess. Det å blande dette med menneskers tro på at alt blir bedre er feil i mine øyne. At entropien i universet øker betyr ikke at ting blir verre, fordi "orden" og "kaos" har ulike betydninger i fysikk og i hverdagslivet.

Det er riktig at mange teknologiske nyvinninger også fører med seg negative konsekvenser, men dette er ikke en generell regel. Levestandarden er bedre nå enn det den var i steinalderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et av de mest grunnleggende og ufravikelige prinsippene i naturen er at alt går fra orden mot kaos....

???

Mangfoldet av liv på jorden sier noe annet, det begynte med null liv på jorden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Livet drives frem av begjær, og jo flere liv jo mer begjær må til, og akkumuleringen av alt dette begjæret vil drive oss mot total galskap på en kosmisk skala

zenbear :)

535623_10151264625931426_207977009_n.jpg

Lenke til kommentar

???

Hva er mest orden, en øde, stille planet, eller mangfold av liv som virrer rundt?

Så du ser kaos, når du ser alle de forskjellige livsformene som er blitt til på jorden ? Er du klar over hvor vanskelig det er å fremstille alle disse forskjellige formene du ser ? og at det krever en enorm evne til å skape orden og samspill i det du ser ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Orden = Fred?

Når vi mennesker skal bestemme over noe vi hverken kan eller skal, nemlig naturen vi er avhengig av, og betinget av, så betyr det altså vår form for styring og kontroll - og styring og kontroll er det ofte kontrollfreaker som bedriver, og de driver mange av oss andre i en alt for tidlig grav, så jeg er ikke enig i at "orden" er det beste ordet å bruke. Evolusjonen har "tenkt" i flere milliarder år - jeg har ingen tro på at vi feilbarlige mennesker skal forsøke å innbille oss at vi når opp til knehasene på big ol Evo ... :fun:

Lenke til kommentar

Utifra svarene jeg fikk på det første spørsmålet dukket det opp flere.. Kan kanskje de 'dypere' definasjonene for fred, orden, kaos o.l variere fra individ til individ? Er kaos en bra eller dårlig ting? Er orden en bra eller dårlig ting? Hva er fred? Hvordan er den "perfekte" verden for alle, finnes det i det heletatt?

Lenke til kommentar

Utifra svarene jeg fikk på det første spørsmålet dukket det opp flere.. Kan kanskje de 'dypere' definasjonene for fred, orden, kaos o.l variere fra individ til individ? Er kaos en bra eller dårlig ting? Er orden en bra eller dårlig ting? Hva er fred? Hvordan er den "perfekte" verden for alle, finnes det i det heletatt?

Skal du få svar som du kan bruke så må du først definere kva du mener med kaos. For alle her svarer ut ifra vår egen oppfattning av kva kaos er, og det er helt sikkert ikkje det samme for noen av oss. Så lenge du ikkje har sagt noe om kva du mener kaos er så veit du ikkje kva vi som svarer egentlig svarer på :)

Lenke til kommentar

Skal du få svar som du kan bruke så må du først definere kva du mener med kaos. For alle her svarer ut ifra vår egen oppfattning av kva kaos er, og det er helt sikkert ikkje det samme for noen av oss. Så lenge du ikkje har sagt noe om kva du mener kaos er så veit du ikkje kva vi som svarer egentlig svarer på :)

Det er vel egentlig det jeg lurer på, hva enkelte mener. Hva er kaos, er det en bra eller en dårlig ting? Grunnen til at jeg begynte å stusse litt på det var ene svaret jeg fikk, fra deg; "Kaos = Kreativitet, Liv, Utvikling, Mangfold, Frihet.". Jeg personlig har alltid, uten å gå særlig dypt i tankeboksen, sett for meg at kaos var en dårlig ting, men så kom du med den bomben der. Jeg ble litt nysgjerrig på hvilke andre ord, som jeg kanskje har sett som et negativt ladet ord, kan for noen være positivt - og hvilke ord jeg har sett som et positivt ladet ord, kanskje kan for noen være negativt. Så spørsmålene jeg stilte i seg selv er vel kanskje ikke direkte spørsmål, bare mer en tanke jeg hadde, og luftet her inne :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"kaos" er bare ett annet ord som vi feilbarlige mennesker bruker, og det er akkurat like dårlig eller godt som det andre ordet var - så lenge vi er "feilbarlige", er selv våre forestillinger og fornuft ikke i nærheten av å kunne sies å levere "sannhet". Derfor må alle ordene bort - så kan vi se hva som blir tilbake

:)

Lenke til kommentar

Må nesten henge meg på første svaret i tråden, om hvordan kaos innen fysikk, der de termodynamiske "lovene" kommer fra, betyr noe helt annet enn hva man bruker i dagligtale.

Et kjappt søk i oxforddictionaries gir:

complete disorder and confusion : snow caused chaos in the region
  • physics the property of a complex system whose behaviour is so unpredictable as to appear random, owing to great sensitivity to small changes in conditions.
  • the formless matter supposed to have existed before the creation of the universe.

Kaos, slik det er definert i fysikk, og i den nevnte "loven", er at adferden til "systemet" er så uforutsigbar at den virker tilfeldig, og at det er svært lite som skal til for å endre utfallet.

Sist jeg sjekket var vi (mennesker) svært dårlige på å forutsi fremtiden med noen form for nøyaktighet eller sikkerhet, og det er jo spekulert i stor skala om hvor lite som skal til for å endre fremtiden.

Det er derimot ingen lov som sier at verden er i ferd med å bryte ut i total uorden og forvirring.

Lenke til kommentar

.

Må nesten henge meg på første svaret i tråden, om hvordan kaos innen fysikk, der de termodynamiske "lovene" kommer fra, betyr noe helt annet enn hva man bruker i dagligtale.

Et kjappt søk i oxforddictionaries gir:

Kaos, slik det er definert i fysikk, og i den nevnte "loven", er at adferden til "systemet" er så uforutsigbar at den virker tilfeldig, og at det er svært lite som skal til for å endre utfallet.

Sist jeg sjekket var vi (mennesker) svært dårlige på å forutsi fremtiden med noen form for nøyaktighet eller sikkerhet, og det er jo spekulert i stor skala om hvor lite som skal til for å endre fremtiden.

Det er derimot ingen lov som sier at verden er i ferd med å bryte ut i total uorden og forvirring.

Så du mener altså at vi mennesker ikke er en del av den spontane prosessen? Hva er vi da?

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se hvordan du kan trekke den slutningen ut i fra det jeg skrev, men det jeg mente var at vi er en del av det systemet som er universet, som i fysikk-sammenheng er kaotisk, men at dette ikke nødvendigvis betyr verken biologisk eller sosial uorden eller forvirring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...