Ar`Kritz Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Nei, dette er ikke en nyhet, så man kan spørre seg om hvorfor denne saken er repostet. Når det gjelder alle elektrikerteip-heltene her inne: Light Dims etterlater ikke rester, ser pent ut fordi det kommer i ferdige størrelser, finnes i delvis gjennomsiktig og ugjennomsiktig, og det er ikke så dyrt. Jeg bruker det på PS3'en, HTPC'en, recieveren, TV'en osv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Synes som sagt det pynter opp og aldri hatt problem med blending. For meg var det bonus at kabinett, skjerm og høyttalere hadde på-lys i samme blåfarge og fikk byttet skjermen når av/på lyset gikk. På min altiboks dekoder er også av/på lyset eneste indikasjon på om den mottar signal fra fj.kontrollen noe som er fint når den låser seg annenhver dag. Har man touchknapper, så er jo også det lyset en indikasjon på hvor man skal touche. LED avgir også varme. Taper man over blokkerer man varmen og den går mer innover og kan skade ting. Synes som sagt at blinkende og lysende LED er kult og skulle heller hatt flere av dem men vi er forskjellige. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 En stor rull el-teip koster 11,90 på Biltema og gjør samme nytten, og kan brukes til mye annet! Så er det de av oss som vil at ting skal se litt pent ut.. Noe blank el teip ikke gjør. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Bestilte 12 pakker jeg Betaler lett 130 kroner for å slippe å klippe til teip og ha stygg hjemmemekk på all elektronikken. Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Har tegnet en liten mus på en hvit el-teip. Når skjermen er av så blinker øyet blått, og når den skrur seg på blir det rødt og ser ut som en demon-mus. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Hehe, det finnes vist et marked for det meste Hva med å ta en bit reflekterende materiale og lime det på med transparent tjukk lim. Da vil vel lyset sive ut på sidene av de transparente kantene, noen som har prøvd noe sånt? Endret 15. juli 2013 av G Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Det ingen spør om oppi alt dette er hvorfor i tørrkokte helsike de plent skal bygge inn sånne blendende ledlys i alt mulig i første omgang. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (endret) Det ingen spør om oppi alt dette er hvorfor i tørrkokte helsike de plent skal bygge inn sånne blendende ledlys i alt mulig i første omgang. vel jeg var nå inne på det i post #19 uten at jeg direkte spurte om hvorfor Endret 15. juli 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Fordet alle elsker lys og lysdioder! Jo fler jo bedre! Alt skal ha lys idag. Selv skjermkortet mitt har flere lysdioder enn all anna elektronikk i huset her. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 jeg har en helt fantastisk lader med 4*usb, der det er fire leds som lyser blått når noe er koblet til, rødt når det trekkes strøm. Topp for å se hva som er ferdigladet uten å måtte ta opp gadget, men de er så kraftige at soverommet faktisk lyser opp hver natt. Hurra for dette produktet Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Før i tiden var lysdioder ganske svake. Standby-lyset på min gamle Philips-TV for eksempel. Så fant lysdiodeprodusentene ut hvordan man kunne produsere lysdioder med ekstremt kraftig lys. Kraftig nok til å lage kraftige lommelykter. Men hvorfor er det slike lysdioer som nå brukes i standby-modus, og ikke den gammeldagse typen? Endret 16. juli 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Eg kan fint finne fram i stova midt på natta med kun LED-lys frå diverse apparat som belysning. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 En slik diode ville jo lyse svakere hvis det er mindre spenning på den En ting jeg gjerne skulle ha fått oppklart er at de gamle lys-diodene , som man gjerne eksperimentere med ikke trengte pulsende strøm for å virke . mens det i da påståes at de må pulsere for virke Her går det jo an å ha både ha mindre spenning og lengre intervaller på pulseringen da blir lyset svakere. hvorfor gjør da ikke produsentene det ? Er det for å spare penger ? Hvis det blir mere snakk om hvordan jeg vet at gamle lys-dioder ikke pulserer men de nye gjør det så kan jeg svare på det også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Du kan dimme en lysdiode ved å seriekoble den med en motstand, men analog elektronikk er dyr å masseprodusere. En annen metode å dimme lyset på er heldigital. Den er som du sier å pulsere strømmen, og variere tiden strømmen er av og på. Menneskeøyet er tregt, så det ser ut som om lyset lyser svakere eller sterkere, men dette er heldigitalt, og lyset veksler i virkeligheten mellom å være helt av og helt på veldig hurtig. Lysdioden trenger ikke pulserende strøm for å lyse. Men om man gir lysdioden max spenning kontinuerlig, vil den jo lyse fullt, og det er ikke alltid ønskelig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Du kan dimme en lysdiode ved å seriekoble den med en motstand, men analog elektronikk er dyr å masseprodusere. En annen metode å dimme lyset på er heldigital. Den er som du sier å pulsere strømmen, og variere tiden strømmen er av og på. Menneskeøyet er tregt, så det ser ut som om lyset lyser svakere eller sterkere, men dette er heldigitalt, og lyset veksler i virkeligheten mellom å være helt av og helt på veldig hurtig. Lysdioden trenger ikke pulserende strøm for å lyse. Men om man gir lysdioden max spenning kontinuerlig, vil den jo lyse fullt, og det er ikke alltid ønskelig. men hvorfor pulsere de ikke med en lavere frekvens ? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Fordi folk ikke velger kjøp/ikkekjøp basert på lysstyrken i diodene. Det har ingenting å si, ingen grunn til å bruke penger på det. Dessuten synes det bedre i butikken med kraftigere lys. Dyrere utstyr har ofte mulighet for dimming, jeg har det på både forsterker, tv og Sonos-utstyret mitt. Da er det snakk om ting som selges på mer enn bare specs. Endret 16. juli 2013 av kvasbo Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Da ville du se at det blinket. Poenget med dimming er at det skal se ut som det lyser fast, men svakere. Lyset kan heldigvis dimmes i bilradioen min, en billig PONY til 300 kroner på Komplott.no. Endret 16. juli 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Da ville du se at det blinket. Poenget med dimming er at det skal se ut som det lyser fast, men svakere. Hva er egentlig minimum? Husker jeg laget et tak med stjernehimmel som funklet da jeg gikk på NTNU, og der sleit vi litt med å finne sweet spot mellom "få lavt nok lys" og "ingen blir plaget". Tror vi landet på rundt 80Hz som minimum for at ingen skulle klage. (Good times, vi bygde til og med kretskortet selv fra bunnen av med masker og syre og kos! Var alltid moro å komme med setningen "jeg skal bare kompilere og laste opp ny firmware til taket!") Endret 16. juli 2013 av kvasbo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg