Jeamoller Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Situasjonen er som følger at jeg ikke har noen PC som kan takle noen som helst spill, og dette vil jeg gjerne forandre på. Lest mye rundt om på forum, og tester, og i tillegg sett en del videoer. Jeg satt meg selv et budjsett på 15k inklusiv mus og tastatur. Dette er hva jeg kom fram til: http://www.prisguide...42181/pcbuilder Hovedsakelig er PCen ment til gaming, så valgte derfor å spare en tusenlapp på Haswell sin i7, ettersom jeg forstår det slik at den er mer nødvendig hvis du skal redigere og slike ting med sin Hyper Threading. Skjermkortet er det vel ikke så mye å si på? Tenkte først GTX 770, men fikk fort råd om at jeg da likse gjerne burde satse på 780 for en større forskjell. Etter å ha sjekket mye rundt dette fant jeg ut at dette også er til det beste. Valgte en som allerede er litt overklokket ettersom jeg ikke vet så mye om hvordan jeg gjør dette selv, men om mulig tenker jeg sette meg inn i dette og overklokke GPUen mer, samt CPUen. Valgte et hovedkort som virker bra nok, og med et decent lydkort for å spare penger. Kan jeg påstå at det integrerte er bra nok? Hvis ikke kom gjerne med forslag. Både til nytt HK da eventuellt, og lydkort. Lurer egentlig på om det er noe dere vil sette fingeren på? F.eks holder vifta til framtidig overklokking av CPU. Tenker noe rundt 4.2-4.5 GHz. GPUen også forsåvidt, vil den trenge bedre kjøling i fremtiden? Kom gjerne med forslag her også, hvor jeg foretrekker en med lav støy, en som er bra nok, samtidig som jeg ikke trenger det beste av det beste, for vil at vifta/viftene skal være relativt greie i pris En siste ting for min del er om noen kan anbefale en skjerm? Har god erfaring med BenQ, men må ikke være det. Min er egentlig eldgammel og må selvfølgelig ha ny skjerm, men helst vil jeg vente til Komplett kommer med et tilbud på en bra en, noe de relativt ofte gjør. Forstår det slik at den må ha 120 Hz eller mer, men helt ærlig, etter at jeg har sett på mange skjermer, ser jeg ingen detaljer som påpeker hvor mange Hz den har? Hva skal jeg se etter for å finne dette? Skjerm er utenfor budsjett btw, men helst en rimelig, men samtidig bra for mange år. Som sagt vente til tilbud på komplett, ettersom jeg ikke går til innkjøp før 12. august når jeg får lønning. Takker for innskudd, og en generell kommentar rundt valgene mine Lenke til kommentar
Thomas Bjarne Hestvik Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Kabinettet er bra. RAM Brikkene er muligens litt høye. Sjermkortet virker kanskje litt dyrt? Vifta du valgte er nok av det beste slag, men hvis du vil ha mer kjøling så er vannkjøling alltid veldig bra + det kan se kult ut. Vet at BenQ og Samsung er bra på skjerm. Veldig mange skjermer har 60Hz, så med mindre det er 120Hz står det ikke alltid info om dette. Forskjell på 60 og 120 ser man bra, og tror ikke du kommer til å angre av kjøp på en 120Hz skjerm. BenQ GL2450HM (60Hz) har jeg selv og du får flott kvalitet for pengene. Lenke til kommentar
Jeamoller Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Tror RAM brikkene blir litt høye ja, får se hva jeg gjør, men ja du har nok rett. Vurderer vannkjøling, men liker vifta siden den har så veldig lav støy. Når det kommer til skjermkortet så føler jeg at det er det riktige for å få alt på maks. Nå og i en stund fremover. Samtidig blir det ikke en direkte flaskekork, med den prosessoren, når den i tillegg kommer til å overklokkes. GTX 780 gir det lille ekstra hvor det kjører nesten like bra som Titan, mens skjermkort i en klasse under er alle veldig like i ytelsen. Føler det er det riktige valget. Må ha 120 Hz ja på skjermen ja. Definitivt. Tenker jeg går for denne, ettersom jeg er veldig glad i BenQ. Men har også funnet ut at det frister med en 27 tommer, men her leverer ikke BenQ noen rundt 2k såvidt jeg ser med 120+ Hz(?). Så om det fins en kvalitetskjerm der ute som er 27", og 2k isch så behøver det ikke være BenQ Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Tror ikke du trenger vannkjøler egentlig, for noctua er kjempebra. Om du allikevel skal overclocke veldig mye, så hadde jeg personlig følt meg mer trygg med vannkjøler. Viftene som følger med en del vannkjølere kan støye litt, men det fikser man med å kjøpe ekstra vifter til under 100 kr stykket. Jeg anbefaler deg å legge til to ekstra 140mm vifter og én 120mm til din Fractal design r4 for bedre luft-gjennomstømming. Det er det jeg har i min i hvert fall Ikke kjøp WD green. Seagate Barracuda eller WD black er bedre valg SSD'en ville jeg helst gjort om til PRO Den optiske enheten din har jeg selv, og jeg må advare om at den støyer mye så lenge det er en CD i den Lenke til kommentar
Jeamoller Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Tror ikke du trenger vannkjøler egentlig, for noctua er kjempebra. Om du allikevel skal overclocke veldig mye, så hadde jeg personlig følt meg mer trygg med vannkjøler. Viftene som følger med en del vannkjølere kan støye litt, men det fikser man med å kjøpe ekstra vifter til under 100 kr stykket. Jeg anbefaler deg å legge til to ekstra 140mm vifter og én 120mm til din Fractal design r4 for bedre luft-gjennomstømming. Det er det jeg har i min i hvert fall Ikke kjøp WD green. Seagate Barracuda eller WD black er bedre valg SSD'en ville jeg helst gjort om til PRO Den optiske enheten din har jeg selv, og jeg må advare om at den støyer mye så lenge det er en CD i den Hvis jeg legger til vifter må det nok bli noen billige ettersom jeg prøver å holde meg rundt 15k. Så tenker heller vente med det litt lenger i fremtiden, men skal definitivt gjøres med mindre det viser seg det går bra. Hørt veldig mye bra om Noctua så ja går for den! Hadde aldri planer om WD green egentlig altså. Bare vurderte det for en dag for den støyer mindre tror jeg. Om du har lyst kan du fortelle meg den vesentlige forskjellen på Pro og ikke Pro SSD? Igjen så satt 250 GB for en dag for tenkte det er nødvendig med tanke på at jeg vil ha spill og slikt på SSD. Men iforhold til budsjett tenker jeg nok heller 120 GB. Takk for respons, men tenker nok ikke ha noen CDer inni tror jeg. Veldig sjeldent, men takk for tipset! Tas til etterretning. Kjøper ikke før i August anyways. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 WD Black vibrerer noe j*vlig når de jobber. Ville holdt meg unna. Lenke til kommentar
Jeamoller Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Det kan nok stemme ja. Det har heller aldri vært et valg heller, men sett review av green og den støyer mindre. Men ja går nok for Seagate Barracuda til slutt Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Du bør kanskje ta en titt på WD Red også. Lenke til kommentar
Jeamoller Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Nja, altså tviler ikke på at den er bra altså. Men føler egentlig at SG sin 2TB holder, og er et par hundrelapper billigere i tillegg. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 17. juli 2013 Del Skrevet 17. juli 2013 Hvis jeg legger til vifter må det nok bli noen billige ettersom jeg prøver å holde meg rundt 15k. Så tenker heller vente med det litt lenger i fremtiden, men skal definitivt gjøres med mindre det viser seg det går bra. Hørt veldig mye bra om Noctua så ja går for den! Hadde aldri planer om WD green egentlig altså. Bare vurderte det for en dag for den støyer mindre tror jeg. Om du har lyst kan du fortelle meg den vesentlige forskjellen på Pro og ikke Pro SSD? Igjen så satt 250 GB for en dag for tenkte det er nødvendig med tanke på at jeg vil ha spill og slikt på SSD. Men iforhold til budsjett tenker jeg nok heller 120 GB. Takk for respons, men tenker nok ikke ha noen CDer inni tror jeg. Veldig sjeldent, men takk for tipset! Tas til etterretning. Kjøper ikke før i August anyways. Beklager for sent svar. For budsjettets skyld anbefaler jeg Seagate Barracuda, og jeg har det selv. WD green er visstnok "greenpeace" versjonen, og vil derfor være tregere selv om den også er 7200rpm HDD vibrasjon er ikke trøbbel i Fractal design R4 siden det følger med dempere mellom HDD og kabinett. Jeg anbefaler at du kjøper inn vifter med én gang og kan gjøre deg ferdig med datamaskinen en gang for alle. Det koster ikke mer enn maks 120kr per vifte, ofte nede i 80kr for de som er 120mm. Sjekk tester over de mest stillegående viftene, selv har jeg fractal design sine silent vifter som for såvidt også er de som følger med R4 kabinettet. ikke PRO vs PRO har noe med levetid og hastighet og gjøre. PRO har lengre levetid og større hastighet. Sjekk Hardware.no sine anbefalinger på SSD om du lurer på mer. Selv valgte jeg å kaste på et par hundrelapper mer for mer trygghet og ytelse. Jo mer ubrukt plass du har på en SSD jo bedre holder den seg. Etter du har installert OS for første gang må du bruke denne guiden her før du tar datamaskinen ordentlig i bruk. http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/2/ Bare PM meg om du lurer på noe, jeg satte sammen en datamaskin med nesten samme oppsett som deg for to uker siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå