slowmoris Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Kristian 19 år Lærling Bor i et hus fra 1950, kjøpt for 800.000kr i 1991 Pusset opp for 1 mil, takst i 2009 var på 5.2M Anyways... En stund tilbake... 7-8 mndr lo jeg i senga mi. Aner ikke tid, men det var på natta. Noen som har hatt den følelsen der man sover men også er litt våken? Jeg hadde det akkurat denne natten. Jeg sov kanskje 80% og var våken 20%, jeg følte et stor press på meg, det var som at noen la sef på meg, eller satt på meg. Han satt der kanskje i 20-30 sekunder. det var også vanskelig for å puste på de sekundene.. etter det forsvant det og jeg brydde meg ikke om det og sovnet inn. Men jeg følte at noen satt på meg. Den kvelden var jeg også hjemme alene. Låst dør nede, terasse dør + mitt eget soverom, er ikke noe fan av å være hjemme alene. Hva var dette? Next følelse... Idag! våkney 09.00 - ned i dusjen, ferdig 09.15- opp i seng, la meg for å få tilabke litt søvn.. og fikk besøk av katten min som ville kose. Han hoppet ned og la seg på gulvet 10 min seinere. vi sovnet sammen ish.. 10.10 skjedde det igjen, jeg var på vei å for å sovne, da var det noen som vugget på meg, akkurat når noen vugget på meg så lagde katta mi en litt sånn kvitre lyd..akkurat som han drømte det samme. jeg våknet sakte men sikkert og det var noen som vugget til meg fortsatt... når det skjedde så kom det en suselyd, bass aktig tinitus støy rundt meg. og det var mega creeppy! Akkurat som paranormal filmene... før det skjer noe i filmen.. så kommer den lyden. Dette varte i 20 sekk og jeg tvingte meg selv til å våkne. når jeg våkna var lyden borte og vuggina / dyttinga var borte.???? O.o Har også hørt lyder i huset til tider. Dører som lukker seg opp. Og ja, alle andre dører var stengt.. ikke noe gjenomtrekk her. Fant kjøeskap døra mi åpen en dag... vi snakker 3-4 uker tilbake. Den husker jeg helt ærlig om det var mn feil eller ikke. Moren min har også hørt lyder i huset og det samme med dører. Er dette virkelig.. eller inbiller jeg og min mor dette ? Tips, triks? what to do? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Opplevelsene mens du sov høres ut som sleep paralysis. Gamle hus kan ofte lage lyder, tilsynelatende uten logisk grunn. Men ett hus vil utvide og trekke seg sammen når temperaturen stiger eller synker, og de temperatur forskjellene brer seg igjennom huset. I eldre hus med dårlig isolering vil dette merkes enda bedre ettersom temperaturendringene raskere kan bre seg i konstruksjonen. Når det gjelder dører som åpner seg så kan det være grunnet skjeve hengsler. Trekk kan også bevege en dør selv om du ikke føler den. Husk at en dør har stor flate som luften kan virke på, så det er ikke nødvendigvis mye trekk som skal til for å flytte den. Om du ikke husker om du lukket kjøleskapsdøra eller ikke, og fant den åpen, så hadde du nok glemt å lukke den. Occams razor. 8 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 ^ Akkurat det jeg hadde tenkt å si, OV-103. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Øresus er normalt å få og du merker det spesielt om natten, du har også Exploding Head Syndrome (som jeg selv "lider" av. Det er ikke så dramatisk som det høres ut som). Dører kan ha mange forklaringer slik som f.eks katten din. Nå kan ikke jeg sette meg inn i situasjonen over et forum, men om dører står på gløtt eller du har en litt smart katt så kan det forklare dørene. Eventuelt at noen i huset liker å vandre i søvne. OV-103 over meg forklarte søvnparalyse, og det høres nøyaktig ut som det du beskriver, med at noen presser deg ned og du har vansker med å puste. Det innebærer i noen tilfeller også hallusinasjoner, så prøv å ikke overreager om du ser noen skikkelser. Mine forklaringer blir litt tomme og i overkant skeptiske når jeg ikke kan sette meg inn i situasjonen, men jeg kan forsikre deg at det finnes nok av naturlige forklaringer å gå gjennom før vi begynner på de overnaturlige. Endret 12. juli 2013 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Vi lever i 2013... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Spøkelser og andre overnaturlige vesener finnes ikke. De aller fleste opplever søvnparalyse en eller flere ganger i løpet av livet. Hvis man ikke vet hva som skjer, er det helt vanlig å bli skremt og tro at man har sett spøkelser, romvesener, engler eller andre skapninger etterpå. Det er en mye mer interessant opplevelse når man vet hva søvnparalyse er. Jeg har ikke sett Paranormal Activity-filmene, men jeg vet så mye som at de gjør krav på å være ekte opptak av overnaturlig aktivitet. Det nekter jeg å tro. Enten har hendelsene andre naturlige årsaker, ellers er det filmskaperne som står bak. Det er uansett like mye humbug som andre liknende filmer (som for eksempel The Fourth Kind) og forskjellige youtube-klipp. Endret 12. juli 2013 av Zarac Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Nr.1 Dører som går opp.. De fleste dører er nok å fastklemt i huset. Nr.2 lt dette skjer kun når jeg er hjemme alene, det samme med moren min. Nr.3 Hører knirkelyder, / gåing, bevegelse. Nr.4 Jeg vil ikke helt kalle det øresus,, tar tilbake det, men det er et eller annet som skjedde der og da. Noe.. veit ikke hvordan jeg skal forklare det. Nr.5 det med kjøleskap døren. Fortsatt hjemme alene den gangen. Kom hjem fra jobb og gikk direkte opp på rommet. det husker jeg. Husker ikke så mye mer en det, en at jeg fant den åpen. Men.. jeg kan liksom ikke huske at jeg var inne i kjøleskapet heller.? Det er noen kvelder jeg må skru på tv-en for å sjekke om det er noen på rommet mitt. Nattlampe pæra har gått. Er noen drømmer jeg har der jeg holder på å brekke tennene mine, eller noen gjør det for meg. Jeg føler også at noen prøver å dra armen min t av led. Altså tar den bak ryggen min osv. Har flere hendelser. Så.. alt dette er bare noe jeg inbiller meg. ? Så ingen tror på overnaturlige vesner, demoner? Endret 12. juli 2013 av slowmoris Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 Okei.. fortalte dette til en kompis av meg som har opplevd nesten det samme. og jeg ser på denne filmen her på yt. Og alt som forklares i denne har skjedd meg. Bare at jeg ikke har sett noen. Har ikke sett noen stå i rommet mitt. Fordi.. vær gang dette har skjedd så har jeg ligget hodet mitt inn mot veggen. ( senga mi er ved veggen) Kan huske en hendelse når jeg var liten isåfal.. da så jeg noe i vinduet mitt. Hr dere sett manchester fyren på logoen? Han sto i vinduet mitt. http://www.youtube.com/watch?v=POk-LNIO2gM Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Nr.1 Dører som går opp.. De fleste dører er nok å fastklemt i huset. Jeg tror dette er selektivt. Dører går ikke opp, men når du ikke gidder å huske på at du åpnet den døren så slår du full alarm. Du cherrypicker altså situasjoner. I 95% av tilfellene så husker du at du lukket døren, men de 5% du ikke husket det så får du panikk. Annen teori kan være at noen av dere går og åpner dører i søvne, eller at katten åpner dører (Ja, noen kan det). Nr.2 lt dette skjer kun når jeg er hjemme alene, det samme med moren min. Nok en gang selektivt. Du blir redd når du er alene, derfor er du ekstra oppmerksom på tilfeldigheter. Nr.3 Hører knirkelyder, / gåing, bevegelse. Jeg gjentar meg nok en gang: Selektivt. Alle hus knirker og lager lyd. Når du ligger redd i sengen din så kan selv vinden høres ut som et monster. Nr.4 Jeg vil ikke helt kalle det øresus,, tar tilbake det, men det er et eller annet som skjedde der og da. Noe.. veit ikke hvordan jeg skal forklare det. Øresus skje på mange frekvenser. Jeg har selv hatt noen som høres ut som et halvmørkt brum. Nr.5 det med kjøleskap døren. Fortsatt hjemme alene den gangen. Kom hjem fra jobb og gikk direkte opp på rommet. det husker jeg. Husker ikke så mye mer en det, en at jeg fant den åpen. Men.. jeg kan liksom ikke huske at jeg var inne i kjøleskapet heller.? Sulten katt eller sulten søvngjenger. Hvor mange ganger har dette skjedd? En eller to ganger er overreaksjon, flere ganger kan forklares med de to teoriene over. Det er noen kvelder jeg må skru på tv-en for å sjekke om det er noen på rommet mitt. Nattlampe pæra har gått. Er noen drømmer jeg har der jeg holder på å brekke tennene mine, eller noen gjør det for meg. Jeg føler også at noen prøver å dra armen min t av led. Altså tar den bak ryggen min osv. Har flere hendelser. Så.. alt dette er bare noe jeg inbiller meg. ? Ja. Det er søvnparalyse, by the book. Det beskrives gjentatt som en skikkelse som hopper på magen din og kveler deg eller drar deg i lemmer. Noen ganger kan det også være hallusinasjoner slik som bortførelse av "marsboere". Så ingen tror på overnaturlige vesner, demoner? Kun folk som ikke søker rådgivning men istedet trekker til den dummeste og letteste teorien. Kudos til deg som ønsker å få innspill fra andre, nå håper jeg bare du vil ta rådene våres til fornuft og ihvertfall gi de en sjanse. Endret 12. juli 2013 av Gavekort 6 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Så.. alt dette er bare noe jeg inbiller meg. ? Ja. Det høres ut som du i utgangspunktet tror at dette må være noe overnaturlig, så derfor leter du etter ting som bekrefter det og neglisjerer det som ikke gjør det. http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias Så ingen tror på overnaturlige vesner, demoner? Mange gjør det, men heldigvis ingen i denne tråden. Overnaturlige vesener og liknende finnes ikke. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Confirmation bias! Takk for at du ga meg et bedre ord for det. Det er hva jeg mener med selektiv tankegang. Endret 12. juli 2013 av Gavekort Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Så ingen tror på overnaturlige vesner, demoner? Nop. Om du hadde vært oppdratt i en verden hvor spøkelser og demoner ikke stadig fikk skylden for sånt som dette hadde du ikke koblet det med nettopp dem. Dette er hjernen din som prøver å gjøre mening av noe den ikke finner mening i. Hjernen er veldig effektiv på å finne mønstre og tilpasse minner til noe som gir mening for den, men som ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheten. Du er allerede predisponert (gjennom spøkelseshistorier, overtro, religion, myter, historier fra andre osv) til å tro at dette er ånder, spøkelser eller noe annet overnaturlig. Når hjernen så senere kommer borti ting den ikke klarer å forklare rasjonelt vil den sette det sammen til noe du kan slå deg til ro med. Hjernen vil så jævlig sette dette sammen til noe den kan forstå, noe spøkelser og ånder til en viss grad er. Det er hjernens nødløsning på å forklare for seg selv noe den ikke vet noe om. Confirmation bias ser jeg noen har nevnt, og det er forsåvidt et dekkende begrep. Jeg har selv opplevd å ikke kunne bevege meg eller føle at noen holder med nede i senga. Hadde jeg ikke allerede lest om sleep paralysis og andre temaer rundt dette kunne det godt hende at jeg faktisk hadde trodd det sto et romvesen bak meg å studerte meg den kvelden. For det føltes veldig ekte da det skjedde - som alle drømmer. Men når jeg går gjennom "drømmen" steg for steg i ettertid er det helt åpenbart bare en fantasi. En nødløsning hjernen min konstruerte for å gi mening til en meningsløs og skremmende følelse av å ikke ha kontroll over kroppen. Ganske flink hjerne da. Den har fulgt med på at jeg ikke tror på guder eller ånder og plasserer derfor heller et romvesen på rommet mitt. Plusspoeng til hjernen min for det EDIT: Kan nevne at grunnen til at jeg vet det ikke var noe romvesen bak meg er at der jeg så romvesenet da det skjedde - i et mørkt rom - henger Batman-plakaten min. Noe hjernen min bare brukte som bensin på bålet Endret 12. juli 2013 av Lakus 5 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Trådstarter, jeg vet ikke hvor mye du leste av linken til OV-103, men søvnparalyse står kort og enkelt forklart på den norske wikien også http://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse . Den beskrivelsen likner på din egen. Jeg kan også fortelle om min egen opplevelse, som jeg hadde for et par år siden. Jeg tok en blund på sofaen i kjelleren hjemme og våknet i søvnparalyse. Jeg visste allerede hva det var, så jeg ble ikke redd. Jeg kunne ikke røre kroppen min, men kunne bevege øynene mine. Jeg lå på siden, så det føltes ikke akkurat som at noen satt på meg, men brystet og pusten min føltes tung. Rommet var halvmørkt og synet mitt var litt ufokusert eller tilsløret, som når man drømmer og ikke ser alt klart, selv om man vet at det er der. Jeg så også en skygge av en mann som sto i døråpningen uten å bevege seg. Opplevelsen varte kanskje i et par minutter før jeg våknet helt. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Kristian 19 år Lærling Bor i et hus fra 1950, kjøpt for 800.000kr i 1991 Pusset opp for 1 mil, takst i 2009 var på 5.2M Er dette egentlig relevant for problemet ditt? For å svare på dette problemet: Hus lager lyd. Dører går av og til opp og igjen. Man glemmer å lukke kjøleskapdøra av og til og man opplever rare ting når man er i visse faser av søvn. Du blir vant til det/det går over. 1 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Du kommer til å døøøøøøøøøøøøøøøøøø..... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Er dette egentlig relevant for problemet ditt? Det er relevant hvis han er hjemsøkt av et sosialistisk spøkelse eller noe slik. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 okei. Leste om søvnparalyse og det er kanskje det. jeg forstår det nå. Men dette creeper meg mer ut. Kom hjem fra en guttatur i gøteborg idag og merke ikke noe uvanlig på hotellet. Jeg kom hjem idag ved 17:00 tia og hoppa i dusjen, gikk ned i kjelleren for å hente noe å drikke, da jeg gikk opp på rommet mitt så hørte jeg 3 knirkelyder fra boren mitt sitt rom. vi har rom rett over hverandre. Jeg ga søren fordi jeg tok det tipset fra en av dere.. bare gi søren. La meg i senga med døra åpen. litt seinere kom katten min inn og ville kose med meg i senga. Klappet han litt og tok av halsbåndet. 1 min seinere så spretter han opp og ser ut mot gangen og knurrer. I akkurat det han knurrer.... eller kanskje 3 sek seinere så hører jeg noen knirkelyder utafor døra. jeg løper bort til døra og lukker den igjen og låser. Akkurat nå sitter jeg alene på rommet mitt med katta. Ingen er hjemme. Jeg låste døra nede og terrase døra før jeg gikk i dusjen. Serr... sitter her og er litt små redd nå. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) Sjekk rommet det knirker fra da vel? Når det knirker. Ta med mobilen. Kanskje du blir den første til å bevise spøkelsers eksistens. Endret 16. juli 2013 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 ikke faen! Tenk om den gjør et eller annet. Jeg er vettskremt til 100!! kommer til å miste hjerte mitt Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Hehe, morsomt å lese om slike ting. Var selv troende på slikt i tenåra, og hadde en del opplevelser ikke bare alene, men parallelt med øvrige familiemedlemmer hvor vi alle opplevde å i bli iaktatt og føle et nærvær fra samme del av huset. Litt creepy, men vi var nyinnflytta i det huset da for 10 år siden, så var nok kun hjernene som spilte oss et puss.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå