Ustedalen Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Hei! Det har seg slik at jeg skal omskoleres (riktig nok innen samme firma), og vil i perioden det tar (6-7 måneder) regne med å gå ned nesten 50 % i lønn. For øyeblikket har jeg rundt 470 000 kr i året (ca 25 000 kr i måneden), og vil i perioden ha en årslønn på 245 000 kr (ca 15 000 kr). Hvis jeg ser bort ifra husleie og sparing, så har jeg ca 3000 kr i faste utgifter (studielån, linser, forsikring etc). Husleie under perioden vet jeg ikke hva kommer på, siden jeg ikke vet hvor jeg blir plassert før en måned før jeg skal flytte (litt redd for hvordan det skal gå å finne leilighet). Jeg føler jeg er blitt relativt flink til å spare nå som jeg har fast jobb med grei inntekt og lav husleie (4500 kr for øyeblikket). Har en del i krisebuffer, og på forskjellige sparekontoer. Hvordan ville dere forbredt dere på å gå så mye ned i lønn? Ville dere spart som en gal (fire lønninger til med god inntekt), for så å leve godt av dette i vinter, eller bare leve sparsommelig på den lønningen som kommer? Hvis det er slik at jeg får til å spare noen kroner også når jeg tjener mindre, burde jeg satse på BSU, eller på høyrentekonto (for så å fylle opp BSU når skattepengene og feriepenger kommer)? Rart dette, under studietiden klarer man fint å leve på studielån pluss noen strøjobber, mens når man er vant til god inntekt så er det skummelt å gå ned til (hele) 15 000 kr, selv om det er bare for en kort periode. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Jeg skjønner at å gå ned i lønn ikke er kult, men med ca. 15.000 utbetalt i måneden og 7.500,- i faste utgifter og kanskje 3-4.000 i matutgifter har du fortsatt nesten 5.000 du kan søle bort per måned. Ettersom boutgifter blir en ukjent variabel fremover kan det jo være greit å ha litt ekstra i backup i tilfelle du skulle ryke på en fordobling av husleien kontra i dag. Hadde jeg vært deg hadde jeg spart opp det jeg kunne (uten å leve som en lus naturligvis) og satt dette på høyrentekonto og så evt. tære på det om det skulle begynne å knipe utover i omskoleringsperioden. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Gode råd: 1. Hvis du har trekkprosent ville jeg endret skattetrekket. 2. Har du tabelltrekk se om du kan bytte til annen tabell. 3. Studielån kan du utsette hele avbetalingen i inntil 3 år (bare husk å søke om dette for hver termin). Her vil det bare være behov for å utsette to eller tre terminer. 4. Gå igjennom budsjettet for å se hva du kan spare inn på. Obs ved pkt. 1 og 2: Skal du utsette innbetaling av studielån må du ta høyde for dette ved beregning av nytt skattekort. Jeg hadde ikke hatt sjangs i havet å gå ned 10. 000 i lønn med to barn og en samboer som studerer. Glemte å ta med at hvis du sparer mye per måned kan du vurdere å spare deg opp en buffer for disse 6- 7 månedene som du kan bruke til å spe på litt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Hvordan jeg ville angrepet en slik strategi kommer litt an på hvilke 6-7 måneder det er snakk om. Er det juni-desember har du jo en ganske solid cash-reserve i ferie- og skattepenger i starten av perioden som med litt god forvaltning i praksis vil gjøre det OK for deg. Slik jeg forstår det er det snakk om desember-juni, og da blir det jo litt verre. Mitt første og fremste råd er nok: Reduser inntekten din frivillig før du må gjøre det ufrivillig. Hvordan du gjør det - ved å flytte 10k til en konto som er usynlig i nettbanken, ved å legge inn et ekstra skattetrekk, ta ut 10k i cash og gi til en god kompis med ordre om at disse skal ikke gis tilbake før dato x uansett hvor mye du tigger - er opp til deg og din økonomi, men den enkleste måten å se hvordan du takler en inntektsreduksjon er å gjøre det. Dernest: Sjekk hva du bruker penger på nå. I siste lønningsperiode (fra du fikk lønn til du fikk lønn igjen), hvor mye gikk til hva? Drikker du en Starbucks Xtra Æsj hver morgen koster det fort en del, og det er den du kommer til å savne. Kort sagt: Hvor i hverdagen din er det lommeboka di lekker? 1 Lenke til kommentar
citronen Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Dette hørtes jo ikke så ille ut! Sparebank1 har en god budsjettkalkulator på appstore, som du kan bruke til å synliggjøre dine utgifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå