Del Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Det er et bevis fra rettsaken, den er ekte, microsoft ble dømt. Du kan selv sjekke, Comes v. Microsoft og bevisnummer. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 OK, kjipt for Gates. Men hyggelig for ufo-entusiastene. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Dette har lite med UFO å gjøre, det handler om forbrukerrettigheter. Jeg kjemper for dine rettigheter. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Takk skal du ha. Men du kan gjerne slutte for min del. Som sagt, dagens IT-verden har større problemer for valgfriheten enn kun de fra Microsoft. Microsoft sitt største problem er at det er populært å hate dem. Linux sitt hovedproblem er ikke at Microsoft stikker kjepper i hjulene for dem. Linux sitt hovedproblem er at med en gang noe ikke fungerer helt som det skal, og det er kun et spørsmål om tid før det skjer, så er problemet fort umulig for mannen i gata å løse. Og det er flere grunner til det: Terminalvinduet. Det er ikke skummelt, men mange er redd for det likevel (og det gjelder uavhengig av operativsystem). Avhengigheten for terminalvinduet er blitt mindre, men ikke borte nok. Kommandoer. Kommandoer med brytere som sudo apt-get install something1.1287.1038191 -LinusTorvalds -f*cked -what:"your_mother" -when:"last_night" hjelper ikke på denne frykten nevnt over. Veiledning. Er kommandoene mer avanserte enn "apt-get update" så blir veiledningene fort avanserte også. Skrevet for en nerd, av en nerd. 10-15 punkter med kommandoer etterfulgt med 173 kommentarer om at det ikke fungerer og de påfølgende diskusjonene om hva som kanskje kan hjelpe på. Til slutt har brukeren kun valget mellom stille gråt eller et stort raseriutbrudd. Valgfrihet. Dette er i utgangspunktet kun en god ting. Problemene oppstår når man spør noen andre om råd, og grunnen er: Valgfriheten er et resultat av personlige meninger, og personlige meninger finnes det tydeligvis flere av enn antall brukere. Jeg kikker fra tid til annen gjennom trådene her i Linux-delen av forumet, og finner typisk problemer som "Hjelp meg å velge distro til enkel filserver". De resulterer ofte i "last ned disse og finn den som passer deg best". Joda, det er alltid en god idé, men jeg tror nok trådstarter ikke hadde tenkt å bruke et par uker på å finne en distro, men heller kunne tenke seg å bli ferdig før han la seg den kvelden. I Linux-verdenen er det ikke nok med at du må tåle malplaserte konspirasjonsteorier og hat mot Microsoft, men tilhengere av forskjellige distroer krangler selv i mellom som fillene fyker innimellom. Og det som gjør det ekstra festlig, er at mange "Linux-administratorer" går hjem på kvelden og setter seg foran Mac'en sin, som jo er viden kjent for sin åpenhet (ironi slutt) men "den er iallfall ikke fra M$". Så: Linux er et utrolig operativsystem med vanvittige muligheter hvis du kan temme dem. Jeg VIL gjerne lære hvordan! Men jeg stiller spørsmålene, og vil IKKE ha fordommer mot andre OS eller distroer samtidig. Det orker jeg rett og slett ikke. 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) dagens IT-verden har større problemer for valgfriheten enn kun de fra Microsoft. Absolutt, jeg er ikke særlig glad i alt Apple foretar seg. Jeg synes det er utrolig at folk finner seg i det. Jåleri er vel rett ord. At de er større, neppe.Linux sitt hovedproblem er ikke at Microsoft stikker kjepper i hjulene for dem.Jo, det er det. Det har ingenting med konspirasjon å gjøre. Det har med markedsmakt og kjennsgjerninger å gjøre. Tar gjerne en lengre diskusjon på dette, men ikke sikkert du ønsker det.Linux sitt hovedproblem er at med en gang noe ikke fungerer helt som det skal,Linux funker helt fint. Problemene du møter er enten at du bruker umoden programvare (ustabil distribusjon), eller at du møter problemer forårsaket av Microsoft. Det første er lett å løse, det andre kan være et helvete.Linux er et utrolig operativsystem med vanvittige muligheter hvis du kan temme dem. Jeg VIL gjerne lære hvordan! Kjempebra! Da er du på rett plass Endret 16. juli 2013 av Del Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 http://antitrust.sla...000/PX03020.pdf ACPI ble gjort windows-spesifikt av masse av microsoft sine partnere tidlig 2000-tall også, selv i dag er det hundrevis av maskiner som må kjøres med "noapic" parameteren for å kunne boote. Jeg ser ikke hvordan secureboot er ene og alene bill gates sitt arbeide, da det er både påtenkt og gjennomført lenge etter han forlot selskapet. SecureBoot har blitt godkjent av UEFI forumet, som består av en rekke andre selskaper i tillegg til Microsoft, og jeg ser mange bånd mot TPM-platformen her. SecureBoot krever på ingen måte at pc-produsentene kun har med støtte for microsoft sin nøkkel, og standarden legger til rette for bruk av et "ubegrenset" antall nøkler i UEFI'en som følger med pcen, og alle produsenter kan når som helst legge til støtte for flere nøkler via UEFI updates. I tillegg så sier standarden spesifikt at denne funksjonen må kunnes skru av i UEFI menyen. Hvordan secureboot gjør hverdagen mer sikker sliter jeg dog sterkt med å se, og det hele virker som enda en massiv hindring i pc-hverdagen, som er lett å omgå med litt tid. (tok meg ca 15 minutter å legge inn en greyware utgave av server 2012 på min maskin med secureboot, jeg har MSDNAA lisens, men bruker alltid crackede versjoner for å slippe GenuineWindows crapwaren som uten unntak kuker når jeg bruker genuine installasjoner) Jeg bare sier at etter 2006, så er det nye mennesker som styrer, disse kan tenke selv, og er på ingen måte tvunget å følge gates sine fotspor. Og at secureboot kun støtter MS er like mye pc-fabrikantene som ikke gidder å legge inn støtte for flere nøkler sin feil, som MS sin. Det er en stor bransje med alt for få sjefer som liker å sirkelrunke hverandre. Og så lenge linux ikke har noen storsjef vil det være vanskelig å komme inn i denne gutteklubben av sære gamle menn. MS er hverken bedre eller værre enn flesteparten av dem. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Linux funker helt fint. Problemene du møter er enten at du bruker umoden programvare (ustabil distribusjon), eller at du møter problemer forårsaket av Microsoft. Det første er lett å løse, det andre kan være et helvete. ... og nok engang traff du spikeren på hodet. Du bør rett og slett bare tie stille over at du mener at Microsoft forårsaker så store problemer for Linux at Linux-miljøet merkelig nok ikke klarer å håndtere dem. Jeg er totalt uinteressert i det du velger irritere deg over, det er ditt problem. Det var faktisk ingen som nevnte hverken Windows eller Microsoft i denne tråden før du, uten at det var nødvendig eller bidro på noen måte, gjorde det. Kjempebra! Da er du på rett plass Flott! Klarer du å svare på spørsmål uten å nevne Microsoft eller Windows? Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 (endret) ACPI ble gjort windows-spesifikt av masse av microsoft sine partnere tidlig 2000-tall også, selv i dag er det hundrevis av maskiner som må kjøres med "noapic" parameteren for å kunne boote. Jeg ser ikke hvordan secureboot er ene og alene bill gates sitt arbeide, da det er både påtenkt og gjennomført lenge etter han forlot selskapet. Når jeg sa bios siktet jeg ikke til secureboot. ACPI er en del av bios. Når det gjelder secureboot er Microsoft de eneste som kan utstede nøkler. Interessant grep med tanke på siste dagers avsløringer fra Snowden.Jeg bare sier at etter 2006, så er det nye mennesker som styrer, disse kan tenke selv, og er på ingen måte tvunget å følge gates sine fotspor.Steve Ballmer styrer Microsoft, og han har nettopp gjort grep for å få større makt der.Det er en stor bransje med alt for få sjefer som liker å sirkelrunke hverandre. Og så lenge linux ikke har noen storsjef vil det være vanskelig å komme inn i denne gutteklubben av sære gamle menn. MS er hverken bedre eller værre enn flesteparten av dem. Jeg er ikke enig i dette. Takket være linux har det vokst frem en rekke teknologiselskaper som bidrar på forskjellig vis. Skulle gjerne sett de var enda mer åpne, men jeg tar det jeg får. Google, Facebook og Twitter er gode eksempler. I likhet med alle som har slått seg opp stort det siste tiåret er det linux gjennomgående. Unntaket er Apple, som ble bevisst sluppet inn på markedet igjen av Microsoft (ja, Moskus, det er dokumenterbart, ingen konspirasjon her heller dessverre). Men selv Apple måtte i all hovedsak basere seg på åpen kode for å komme tilbake fort. Endret 16. juli 2013 av Del Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Kjeeedelig nerdekrangling, tror jeg begjærer stenging. Får heller åpne en ny tråd når jeg har fått testet. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Klarer du å svare på spørsmål uten å nevne Microsoft eller Windows? Gjør normalt det, men siden det var deg klart jeg ikke dy meg Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Tråden stenges etter ønske fra trådstarter, send meg PM om det skulle være noe spørsmål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg