Moskus Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Det er snart ferietid, og det betyr opphold på et sted uten fiber men med 3G/4G dekning, og det er noen dingser som godt kunne ha vært på nett innimellom. Jeg har lurt på å bare handle en 4G router, men det taler meg litt i mot å bruke "en liten formue" på en slik router når bruken blir svært begrenset ( i hverdagen har også laptop har innebygget modem). Men jeg har et 3G-modem fra Telenor, en WiFi-USB dongle og en Raspberry Pi. Er det noen som vet om jeg kan kombinere disse tre for å lage en enkel trådløs 3G router? Jeg har dessverre liten Linux-erfaring, så jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang... Den skal brukes til lett surfing, lasting av e-bøker, etc. Blir hastigheten høy nok så vil det bli forsøkt med litt enkel video-streaming, men det er ikke noe absolutt krav. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Jada, det kan du. Enhver box som kjører Linux kan benyttes som 3G ruter. Eksempel med Raspberry Pi: http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-as-a-3g-Huawei-E303-wireless-Edima/ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Det spørs hvilke drivere det er på den kjeppen din. Om det kun er proprietære blobs for x86 som er tilgjengelig så vil det ikke fungere. Men i teorien skal det fungere ypperlig, sett at du har drivere. Endret 12. juli 2013 av Gavekort Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 Jada, det kan du. Enhver box som kjører Linux kan benyttes som 3G ruter. Eksempel med Raspberry Pi: http://www.instructa...wireless-Edima/ Glimrende! Får prøve dette i helgen. Det spørs hvilke drivere det er på den kjeppen din. Om det kun er proprietære blobs for x86 som er tilgjengelig så vil det ikke fungere. Men i teorien skal det fungere ypperlig, sett at du har drivere. Det står "Telenor" på pinnen, men det er en Huawei-sak. Finner sikkert et modellnavn på den. Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Heldigvis har ikke microsoft klart å få innpass på dette markedet, så de har ikke hatt mulighet til å ødelegge for drivere. Sannsynligvis vil din virke helt fint. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Det er snart ferietid, og det betyr opphold på et sted uten fiber men med 3G/4G dekning, og det er noen dingser som godt kunne ha vært på nett innimellom. Jeg har lurt på å bare handle en 4G router, men det taler meg litt i mot å bruke "en liten formue" på en slik router når bruken blir svært begrenset ( i hverdagen har også laptop har innebygget modem). Men jeg har et 3G-modem fra Telenor, en WiFi-USB dongle og en Raspberry Pi. Er det noen som vet om jeg kan kombinere disse tre for å lage en enkel trådløs 3G router? Jeg har dessverre liten Linux-erfaring, så jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang... Den skal brukes til lett surfing, lasting av e-bøker, etc. Blir hastigheten høy nok så vil det bli forsøkt med litt enkel video-streaming, men det er ikke noe absolutt krav. Du kan nok ikke regne med allverdens hastigheter, pga Pis svake HW. Kobler jeg en kjapp USB-disk til Pi og kopierer fra den via Ethernet, går det mildt sagt treigt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Å oppleve at lan går tregt til en harddisk betyr ikke så mye. Vanlig les/skriv hastighet til en harddisk, selv over kablet lan, er gjerne 100MB/s Om du så deler dette på hundre er det fortsatt raskere enn du får ut av 3G de fleste steder. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Heldigvis har ikke microsoft klart å få innpass på dette markedet, så de har ikke hatt mulighet til å ødelegge for drivere. Sannsynligvis vil din virke helt fint. Håper det kommer noe á la Raspberry Pi som kan kjøre Windows, jeg. Du kan nok ikke regne med allverdens hastigheter, pga Pis svake HW. Kobler jeg en kjapp USB-disk til Pi og kopierer fra den via Ethernet, går det mildt sagt treigt. 3G er, som Flimzes sier, forholdsvis treig sammenlignet med harddisker, USB og tilsvarende. Jeg er i utgangspunktet ikke så bekymret for det. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Håper det kommer noe á la Raspberry Pi som kan kjøre Windows, jeg. 3G er, som Flimzes sier, forholdsvis treig sammenlignet med harddisker, USB og tilsvarende. Jeg er i utgangspunktet ikke så bekymret for det. Er klar over det, men du risikerer fremdeles at den ikke makser linja: http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/6641/why-am-i-getting-far-slower-internet-on-my-raspberry-pi-when-compared-to-my-mac Brukte HDD + ethernet som eksempel da det burde gi rundt hva du kan forvente i det hele tatt. Jeg har gitt opp å overføre store filer til disken som er koblet til Pi via nettverket. Kobler heller disken til PC-en som skal overføre, siden det går 100 ganger fortere. Endret 14. juli 2013 av oj88 Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Håper det kommer noe á la Raspberry Pi som kan kjøre Windows, jeg. Det kam du skyte en hvit pil etter, uten linux ville den ikke eksistert. Før linux presset Microsoft kostet hver windowslisens bortimot tusenlappen her på berget. Hvis du ønsker deg dit er du sterkere angrepet av Stokholmsyndromet enn jeg ante. 3 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Det kam du skyte en hvit pil etter, uten linux ville den ikke eksistert. Før linux presset Microsoft kostet hver windowslisens bortimot tusenlappen her på berget. OK, jeg tror du misforstod. Jeg vil ha noe á la Raspberry Pi med Windows inkludert til samme prisen. Jeg VET jeg ikke kan få det, og det er derfor jeg brukte ordet "håper", ikke "kjøper". Jeg har ingenting i mot Linux, og jeg ønsker at jeg var en skikkelig powerbruker, men det er jeg dessverre ikke (enda). Jeg har faktisk kjøpt ikke bare en, men to Raspberry Pi'er, fordi jeg synes det er små, praktiske maskiner. Jeg er ikke blant dem som er livredd terminalvinduer (jeg vokste opp med DOS), men jeg må bruke Google for lengre kommandoer. Men i hverdagen brukes Windows, både servere og arbeidsstasjoner. I hovedsak fordi jeg (dvs. "vi") bruker applikasjoner som trives best med Windows (dvs. ikke finnes i annet format). Og det som taler mest imot å ikke bruke det privat er at det er umulig å finne en epostklient som støtter Exchange skikkelig. Klart jeg kan bruke Linux til mye, men hvorfor skal jeg velge det når Windows gjør den samme jobben, men for meg på en enklere måte? Hvis du ønsker deg dit er du sterkere angrepet av Stokholmsyndromet enn jeg ante. Noen ganger blir Linux-folk skikkelig søte når de blir sinte... Omtrent som datteren min på 2 år når hun ikke får is til middag. Del, jeg har respekt for deg som en person med god peiling på temaet. Hvis jeg skal velge en person å snakke med Linux-problemer, så kommer du høyt på lista. Men "Microsoft-hatet" har jeg virkelig ikke bruk for nå (heller). Sånn! Er vi ferdige med det nå? Kan vi bli seriøse igjen og komme tilbake til problemet som omhandler et 3G-modem og en RaPi? Er klar over det, men du risikerer fremdeles at den ikke makser linja: http://raspberrypi.s...pared-to-my-mac Ja OK, jeg er enig i at det kan være en bekymring. Tror bare jeg får teste det og se hva jeg får ut av det. Skal melde tilbake etterpå. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg har ingenting i mot Linux, og jeg ønsker at jeg var en skikkelig powerbruker, men det er jeg dessverre ikke (enda). La oss heller håpe at linux blir så populært at du ikke trenger være powerbruker. At de store investerer såpass at det meste blir plug'n'play. Jeg fant det bare betimelig å forklare deg at for at dette skal kunne skje er det nærmest en forutsetning at Microsoft holdes langt unna. De opererer som en kreftsvulst der hvor de får fotfeste. Det har ingenting med hat å gjøre, jeg har ingenting imot Microsoft som firma, men jeg bryr meg om teknologi, noe jeg vet du også gjør. I dette tilfellet fant jeg det betimelig å opplyse deg om at du antagelig ikke ønsker konsekvensene av ønsket ditt oppfyllt.Men i hverdagen brukes Windows, både servere og arbeidsstasjoner. I hovedsak fordi jeg (dvs. "vi") bruker applikasjoner som trives best med Windows (dvs. ikke finnes i annet format). Og det som taler mest imot å ikke bruke det privat er at det er umulig å finne en epostklient som støtter Exchange skikkelig.Det kalles lock-in, og er bevisst strategi fra Microsoft side. Deres dominerende posisjon på desktop er svært ødeleggende, heldigvis har fremveksten av OSX rotet opp i en del her, men svært mye gjenstår.Klart jeg kan bruke Linux til mye, men hvorfor skal jeg velge det når Windows gjør den samme jobben, men for meg på en enklere måte? Bare velg windows. Jeg har stor forståelse for at det gjør hverdagen lettere for mange. Det burde riktignok ikke vært slik, du burde fått alle applikasjoner du har bruk for tilgjengelig på linux også. Microsoft lager bevisst egne API'er for det meste for å unngå at applikasjoner er kryssplatform. Sånn! Er vi ferdige med det nå? Kan vi bli seriøse igjen og komme tilbake til problemet som omhandler et 3G-modem og en RaPi?Du har fått svar, den vil høyst sannsynlig funke uten videre. Hvis ikke er det antagelig grunnet at linux-versjonen du kjører har skrelt av drivere for å være mer lettvekt. Isåfall er det antagelig lett å fikse likevel. En enkelt test er å koble modemet på en vanlig desktop som kjører linux, og så sjekke at den funker og hvilken driver som brukes. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg fant det bare betimelig å forklare deg at for at dette skal kunne skje er det nærmest en forutsetning at Microsoft holdes langt unna. De opererer som en kreftsvulst der hvor de får fotfeste. Det har ingenting med hat å gjøre, jeg har ingenting imot Microsoft som firma, men jeg bryr meg om teknologi, noe jeg vet du også gjør. Slike snåle uttalelser, som at "Microsoft opererer som en kreftsvults" og "må holdes langt unna", har med hat å gjøre, enten man vil innrømme det eller ei. Man kan mislike det så mye man vil, men Microsoft har vært med på å gjøre PCen til allemannseie og som vi begge vet er det en god ting. Jeg beklager at jeg fortsatte å med å sende diskusjonen inn i døren merket "Microsoft er satan sjøl" her i Linux-delen av forumet, Jeg blir bare litt smålig provosert over slike unødvendige, feilaktige og i mine øyne direkte tåpelige uttalelser som i din første post her. Den bidrar med absolutt ingenting. Hvis man skal prøve å utnevne et selskap som trusselen mot videre utvikling av "åpnere bruk av IT i hverdagen", så heter nok ikke det selskapet Microsoft, men har mer med frukt å gjøre... Uansett: Hvis ikke er det antagelig grunnet at linux-versjonen du kjører har skrelt av drivere for å være mer lettvekt. Isåfall er det antagelig lett å fikse likevel. En enkelt test er å koble modemet på en vanlig desktop som kjører linux, og så sjekke at den funker og hvilken driver som brukes. Nå er vi imdlertid inne på noe mer spennende! Hvordan sjekker man hvilken driver den bruker? Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Slike snåle uttalelser, som at "Microsoft opererer som en kreftsvults" og "må holdes langt unna", har med hat å gjøre,Nei, det er pragmatisk. DirectX og IE6 er velkjente eksempler. Silverlight litt nyere dato som heldigvis ble drept. Exhcange protokollene nevnte du selv. Sharepoint er et nytt eksempel. I dette tilfellet er det drivermodellen som er problematisk, et godt eksempel der er Bios som bevisst ble gjort krongelete for alle andre, Bill Gates sørget personlig for dette.Nå er vi imdlertid inne på noe mer spennende! Hvordan sjekker man hvilken driver den bruker?Først ville jeg bare forsøkt. Drivere skal følge kjerna, så det skal funke ut-av-boksen, så punkt en er bare å teste. I tilfellet USB 3G modem så har Microsoft fucka opp en ting. Det er relativt vanlig at disse USB dingsene skipper med en liten USB-lagring. Denne er der gjerne for å gjøre oppsett på windows automatisk. Blant annet bruker den autorun.inf (den berømte filen som alle nå anser som en sikkerhetsrisiko, og som kjøres automatisk på windows og tillater lasting av alskens programvare fra pennen on-the-fly). Linux kan normalt ikke kjøre programmene som autorun.inf ønsker å sette i gang (siden det er windows binær filer, og disse er knyttet opp mot Microsoft sitt API, så det krever kunnskap og innsats å gjøre dem plattformuavhengige). For linux kan det derfor hende at din 3G USB dongle ser ut som en vanlig USB-penn (noe som kun er for å tekkes Microsoft, og naturligvis har øket prisen på dingsen for deg). I dette tilfellet trenger du såkalt usb-modeswitch, altså å skifte modus på USB-dingsen fra USB-penn til 3G modem. På desktop linux kan det godt tenkes at dette nå skjer automagisk (har ikke testet selv), men på Raspberry Pi må du gjøre det manuelt i følge lenke du fikk her. Når det er gjort, så kan du først sjekke om modemet blir oppdaget ved å rapportere alt av USB-dingser som er tilkoblet. Det gjøres med: lsusb vurder å kjøre kommandoen med sudo foran for å få rapportert alt. Ikke sikkert vanlig bruker får tilgang til alt. Dersom den dukker opp der, så burde den dukke opp i nettverk-manageren (altså ikonet i system tray på din linuxdistribusjon). Drivere som er i bruk på systemet kan listes opp med: lsmod For å få spesifikk informasjon om nettverk kan du istedet bruke: sudo lshw -C network hvis du ser godt etter vil du også der finne hvilken driver som er i bruk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Du trenger ikke å være en poweruser for å bruke Linux. Det er problemet ditt som er avansert, ikke operativsystemene. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2013 Nei, det er pragmatisk. DirectX og IE6 er velkjente eksempler. Silverlight litt nyere dato som heldigvis ble drept. Exhcange protokollene nevnte du selv. Sharepoint er et nytt eksempel. I dette tilfellet er det drivermodellen som er problematisk, et godt eksempel der er Bios som bevisst ble gjort krongelete for alle andre, Bill Gates sørget personlig for dette. Jeg velger å ikke svare på dette fordi 1) det er kjedelig og 2) jeg tror neppe vi blir enige uansett. Jeg mener ikke at Microsoft er dataverdenens svar på Jesus eller hvem folk nå tror på, men jeg tror ikke heller at verden hadde vært så utrolig mye bedre uten. Først ville jeg bare forsøkt. Drivere skal følge kjerna, så det skal funke ut-av-boksen, så punkt en er bare å teste. I tilfellet USB 3G modem så har Microsoft fucka opp en ting. Det er relativt vanlig at disse USB dingsene skipper med en liten USB-lagring. Denne er der gjerne for å gjøre oppsett på windows automatisk. Blant annet bruker den autorun.inf (den berømte filen som alle nå anser som en sikkerhetsrisiko, og som kjøres automatisk på windows og tillater lasting av alskens programvare fra pennen on-the-fly). Linux kan normalt ikke kjøre programmene som autorun.inf ønsker å sette i gang (siden det er windows binær filer, og disse er knyttet opp mot Microsoft sitt API, så det krever kunnskap og innsats å gjøre dem plattformuavhengige). For linux kan det derfor hende at din 3G USB dongle ser ut som en vanlig USB-penn (noe som kun er for å tekkes Microsoft, og naturligvis har øket prisen på dingsen for deg). I dette tilfellet trenger du såkalt usb-modeswitch, altså å skifte modus på USB-dingsen fra USB-penn til 3G modem. På desktop linux kan det godt tenkes at dette nå skjer automagisk (har ikke testet selv), men på Raspberry Pi må du gjøre det manuelt i følge lenke du fikk her. Når det er gjort, så kan du først sjekke om modemet blir oppdaget ved å rapportere alt av USB-dingser som er tilkoblet. Det gjøres med: lsusb vurder å kjøre kommandoen med sudo foran for å få rapportert alt. Ikke sikkert vanlig bruker får tilgang til alt. Dersom den dukker opp der, så burde den dukke opp i nettverk-manageren (altså ikonet i system tray på din linuxdistribusjon). Drivere som er i bruk på systemet kan listes opp med: lsmod For å få spesifikk informasjon om nettverk kan du istedet bruke: sudo lshw -C network hvis du ser godt etter vil du også der finne hvilken driver som er i bruk. Utmerket! Hvis nå bare den nyfødte i huset ikke bruker kvelden på å skrike, så vet jeg hva jeg skal gjøre i kveld. Takk! (Men du klarte ikke holde deg likevel, ser jeg. Jeg strøk den unyttig informasjonen, så ble det enklere å lese.) Du trenger ikke å være en poweruser for å bruke Linux. Det er problemet ditt som er avansert, ikke operativsystemene. Du trenger ikke være poweruser nei. Men ingen kan si at det ikke er en fordel, og det gjelder uavhengig av OS. Det er bare en forskjell på hvor mye en poweruser må kunne for å være en poweruser. På iPad for eksempel holder det med å kunne konfigurere en Apple-konto. Linux er noen hundre millioner hakk mer avansert (og heldigvis for det). Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 (Men du klarte ikke holde deg likevel, ser jeg.) Seff, må jo ha det litt moro jeg også Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 Bill Gates sørget personlig for dette. Mannen som avgikk helt for 5 år siden og nå kun er "non-executive chairman"? For all del, Microsoft fullstendig destruerer pc-hverdagen for å kunne vri mest mulig penger ut av den, men akkuratt dette er nok Ballmer sitt barn. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. juli 2013 Del Skrevet 16. juli 2013 http://antitrust.slated.org/www.iowaconsumercase.org/011607/3000/PX03020.pdf Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2013 Det første først: Jeg fikk ikke testet i går. Gulp og magevondter til en 5 uker gammel jente tar det meste av "nerdetiden" min (og selv jeg synes faktisk det er kjekt). Seff, må jo ha det litt moro jeg også Når man bruker Linux hele dagen, så kan jeg forstå det er langt mellom lyspunktene. (Sorry, det var altfor fristende, og du la opp til den helt selv. ) http://antitrust.sla...000/PX03020.pdf Smart mann. Det er godt mulig at den faktisk er ekte, men min innebygde skeptiker får veldig lyst til å bli ironisk: "Det er en scannet utskrift av en epost som ligger på internett (på en side med tittel 'Exposing the Evil Empire'). Da MÅ det være ekte". Det finnes dem som tror på UFOer. Det ligger mange scannede dokumenter på nett som beviser dems eksistens også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg