bamsefar Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Hei folkens! Trenger noen gode råd. Jeg har satt sammen en PC til en nær bekjent, rettere sagt en eldre dame. Pc'en består av følgende: -Abit NF7 -AMD Barton XP2500+ -Radeon Sapphire 9000 -Seagate Barracuda 120GB -Q-tec Kabinett med 350W strømforsyning (Jada, vet at den ikke er helt bra) Problemet er rett og slett at Pc'en ikke fungerer helt som den skal. Maskinen booter, men etter alt fra 5 sec til 1 min så starter en helt forferdelig sirene og pc'en skur seg selv av. Jeg har søkt og søkt, men alle forslag jeg finner på nettet eller etter hva beep coden sier hjelper ikke. Jeg har prøvd følgende: -Sjekket at Cpuviften står i og at den roterer på et høyt turtall. -Sjekket rambrikke, grafikkort og strømforsyning -Sjekket at kjøleren er montert rett. I følge avtrykket fra kjølepastaen så treffer den helt perfekt. -Sjekket temperaturen. Har noen ganger kommet så langt at jeg kom inn på Pc health. Temperaturen er stiger raskt, men stopper på 36-38 grader. Altså det skulle vel neppe være et varmeproblem. -Sjekket hovedkortet for kortslutninger. -Sjekket at Chipset kjøleren er rett montert og at viften går. Har også kjørt maskinen uten noe annet enn hva den den trenger for å starte og prøvd min egen strømforsyning som driver et tungt P4 system og samme resultat. Etter mange demonteringer så ville plutselig ikke maskinen boote i det hele tatt. Alt av vifter går, men inget skjermbilde. Så ser jeg at det er to små riper oppe på kretskortet til Prossesoren. For å være helt ærlig så vet jeg ikke om de har vært dær hele tiden eller ikke, men rart er det nå hvertfall siden maskinen bootet tidligere. Har ikke vært i nærheten av prossesoren med noe kvast.. Så nå spør jeg etter råd. Jeg har aldri hatt så store problemer med en pc før og jeg har bygget et par nå. Det kan godt hende at jeg har klart å kludre det til med de ripene på prossesoren, men det vet jeg ikke helt sikkert. Uansett så må det har vært en feil på hovedkortet fra før av siden det ikke funket før maskinen nektet å boote. Anyone with some advise? Takker så mye for svar. Trenger de egentlig så fort som mulig. Angreretten begynner å tikke ut og dama som jeg overtalte til å la meg sette sammen en pc enn å kjøpe en på elkjøp begynner å bli rimeli forbannet nå. Mvh, Bamsefar Lenke til kommentar
sparks Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Send de i retur... Har du prøvd cpun på en annen pc? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Nei dessverre. Har vell dårlige venner for de nekter å la meg teste deres Cpu i denne PC'en eller denne Cpu'en i deres. Har heller ikke noe Amd kort eller Cpu liggende i skuffen som er Socket A. Skal jeg sende både Hk'et og Cpu'en? Lenke til kommentar
sparks Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Hmm.. Kan ikke så altfor mye om dette.. Men har du sjekka rammen? Jeg hadde hvertfall sendt rammen, hk og cpu inn.. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 25. september 2003 Forfatter Del Skrevet 25. september 2003 Jeg har prøvd følgende: -Sjekket at Cpuviften står i og at den roterer på et høyt turtall. -Sjekket rambrikke, grafikkort og strømforsyning -Sjekket at kjøleren er montert rett. I følge avtrykket fra kjølepastaen så treffer den helt perfekt. -Sjekket temperaturen. Har noen ganger kommet så langt at jeg kom inn på Pc health. Temperaturen er stiger raskt, men stopper på 36-38 grader. Altså det skulle vel neppe være et varmeproblem. -Sjekket hovedkortet for kortslutninger. -Sjekket at Chipset kjøleren er rett montert og at viften går. :wink: Lenke til kommentar
sparks Skrevet 25. september 2003 Del Skrevet 25. september 2003 Ah Okei.. send det inn? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Noen andre som vet helt nøyaktig hva denne sirene lyden betyr? Som jeg har fortstått så skal det være minnet, men det er det ikke.. Skal jeg bare pakke sammen å sende inn Cpu og hovedkort? Mvh, Bamsefar Lenke til kommentar
fudimeister Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg hadde det samme problemet med mitt kort bare eg har Nf7-s-v2 Problemet var at Minne brikken sto i feil slot. Prøv å sette minnebrikken i slot 3 eller slot1. Eller prøv noen andres minnebrikker, bare d er ddr minne. Kortet støtter heller ikke ECC reg minne noe du bør være klar over. Lenke til kommentar
fudimeister Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Husk også å oppdatere biosen det retter feilen med sirenene under oppstart :wink: Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Takk for svar. Bare så synd at jeg allerede har gjort alt dette. Eller hvertfall prøvd. Jeg har testet 4 rambrikker og det spiller ingen rolle i hvordan slot de står i. Samme resultat uansett. Å oppdatere bios kostet nesten bios-brikken livet siden maskinen slo seg av rett før oppdateringen begynte. Når denne sirenen begynner så skrur maskinen seg automatisk av med en gang. Eneste måten å få av sirenen er å drege ut kontakten til psu. Har prøvd det meste.. INGENTING funker. Er nettopp derfor jeg spør dere om råd.. Er ikke helt blank enda :wink: Lenke til kommentar
Jørgensen Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 hei! ville bare si at jeg har hatt noe av de samme problemene du nevner. Men da skyldtes pipinga altfor høy temperatur på cpu'en. Sånn som du beskriver det spørs det vel om du rekker å oppdatere bios også. Det hjalp nemlig litt for min del. Men jeg hadde et 1.2 kort, og etter at jeg byttet til Nf7-2.0 så har jeg ikke hatt noen problemer. Men cpu-tempe'n er fortsatt litt i høyeste laget (rundt 54 grader) Har dessverre ingen konkrete råd til deg, men føler sterkt med deg da jeg har vært i lignende trøbbel selv... Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Godt å høre at det ikke er bare meg som har problemer med dette. Jørgensen: Du hadde et 1.2V kort med dette problemet. Dette er et 2.0V kort. Det er ihvertfall det som står på hovedkortet. Kommer ingen vei. Får bare bite i det sure eplet å sende det inn. Tviler sterkt på om den prossesoren blir godkjent under garanti. Akkurat nå så fungerer jo ingenting. Hovedkortet må det være feil på.. Huff må vel ut med ny prossesor jeg. Lenke til kommentar
HEE Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 hei bamesefar.. en kompis hadde akkurat samme feil som deg men den ble gradevis dårligre. kom inn i windows Bang så slo den seg av kom nesten fram i windows bang så slo den seg av jeg testes og så minne brikkene og så annen vifte tenke også på bios oppdatering men litt risky ) han sendte inn alt til komplett han specs xp2600+ nf7- rev 2 twinmos m/winbond Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Kan det være viftestyringen som forårsaker det? Jeg måtte skru av deteksjonen av prosessorviften, da HK ikke klarte å registrere viftens RPM. Dette medførte i mitt tilfelle også en sirenelyd. Rekker du å komme inn i BIOS og skru av deteksjonen av viften, så KAN det jo være dette som er problemet (?) Uansett greit å prøve - det funket for meg... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 PC Healt Status i bios; CPU shutdown temp.> disablet og shutdown when CPUfan fail> disablet, bør være som default Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Hvordan går det, Bamsefar? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 26. september 2003 Forfatter Del Skrevet 26. september 2003 Kan det være viftestyringen som forårsaker det? Jeg måtte skru av deteksjonen av prosessorviften, da HK ikke klarte å registrere viftens RPM. Dette medførte i mitt tilfelle også en sirenelyd.Rekker du å komme inn i BIOS og skru av deteksjonen av viften, så KAN det jo være dette som er problemet (?) Uansett greit å prøve - det funket for meg... Alt dette er disabled som default og jeg har kommet så langt inn at jeg har sjekket dette selv. Cpu-vifta (Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA CP5-8JD1F-0L, opp til AMD XP3200+ ) og kabinett vifta (en Enermax Silent Fan 80x80) roterer på 2600 og 3600rpm. Har prøvd med begge på cpufan pinnen, men ingen forskjell. Hovedkortet må være defekt og prossesoren må ha en eller annen skade. Har pakket det sammen og venter på svar for retur. Lenke til kommentar
capy Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 leste ikke hele tråden. du har forsøkt å clear'e c-mos vel? Lenke til kommentar
Chrixz Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg har noe av det samme systemet som det, NF7, XP 2500+, og har også store problemer.. Jeg har aldri klart å få noe bilde på skjermen. Prøvde stort seytt alt, før jeg ga opp og sendte Hovedkortet tilbake til Komplett. Der fikk jeg beskjed om at det var defekt, og jeg fikk ett nytt. men, det løste ikke akkuratt noen ting.. Eneste som skjer når jeg skrur på er at viftene starter, og HK lyser som det skal. Men jeg får ikke noen sirene. Har prøvd med annen ram, cpu og skjermkort.. Lenke til kommentar
fudimeister Skrevet 26. september 2003 Del Skrevet 26. september 2003 Stemme det er problemer med 1,2 versjonen av abit. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå